• Anonym (K)

Hur får jag min sambo att fria till mig?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  
    Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta upp det igen? 

• Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?
  • Anonym (v)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 17:59:47 följande:
    I Sverige bor man tillsammans innan man skaffar barn och gifter sig 
    Ja, och det är konstigt och dumt.
    Varför är det svenska sättet det enda rätta? Och alla andra länder i världen fel?
    Sverige har det högsta antalet sambopar i hela världen. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (J) skrev 2025-01-10 17:57:27 följande:
    Så länge har ni inte ens varit tillsammans , han kanske vill vänta. Fråga.
    De har harit ett par i SJU år, det är inte en kort tid.
  • Anonym (K)
    Anonym (v) skrev 2025-01-10 18:02:20 följande:
    Ja, och det är konstigt och dumt.
    Varför är det svenska sättet det enda rätta? Och alla andra länder i världen fel?
    Sverige har det högsta antalet sambopar i hela världen. 
    Det är väl jättebra så msn hinner lära känna varandra innan man gifter sig och skaffar barn. 
  • Anonym (Laura)

Vi kan sitta här och gissa på anledningen till i morgon,  ts sambo friar inte mer för det.

Jag vet att du inte vill ts, men mitt råd är ändå att fria själv.  
    Det är mycket bättre än att tjata. 

• Anonym (v)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 18:03:45 följande:
    Det är väl jättebra så msn hinner lära känna varandra innan man gifter sig och skaffar barn. 
    Det kan man göra på andra sätt. 

Det tar bort ''magin'' lite, att man redan har bott ihop. Nä, det är något man sparar till ett äktenskap. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-10 18:02:42 följande:
    De har harit ett par i SJU år, det är inte en kort tid.
    Jag tycker ändå vi har varit tillsammans tillräckligt länge och känner varann bra. Vi har dessutom varit sambos i 5 år 
    Sen har vi ju pratat om giftermål och barn i 2 års tid
  • Anonym (K)
    Anonym (v) skrev 2025-01-10 18:06:41 följande:
    Det kan man göra på andra sätt. 

Det tar bort ''magin'' lite, att man redan har bott ihop. Nä, det är något man sparar till ett äktenskap. 
    Jag väljer hellre trygghet än magi :)
  • Anonym (JB)

Om ni inte planerar barn snart så är det väl inte akut att gifta sig?

• Anonym (Z2)

Fria du om du gärna vill det, vad är grejen? Vi ska ju bryta alla normer idag ändå. 

• Anonym (Nn)

TS, jag vet precis vad du känner! Herregud vad sega killar är, när de äntligen friar sen så är det pang på och börja boka lokal osv för det måste göras lång tid innan osv... 

Börjar prata om tidslinjen, dvs fråga när han tänker sig att ni får ert första barn? Sen räknar du baklänges tillsammans med honom.
    9 månader gravid vilket du kanske inte vill vara på bröllopet 
    Ni kanske vill gifta er en viss säsong typ sommar 
    lokal behöver ofta bokas ca 1 år i förväg och innan det ska han fria och ni ska dessutom fundera hur och vart ni vill gifta er 
    sen behöver man ofta spara ihop tilll det också 

Flera kompisar inklusive jag själv har haft denna konversation och det har varit avgörande för att killen ska fatta att han behöver fria helst igår. 

Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?