• Anonym (TS)

Stad och land möts sällan

Jag tänker på den enorma klyftan som finns mellan stad och landsbygd, självklart finns det nyanser där emellan men om vi tar dessa motpoler. I väldigt mycket så krockar dessa personers världsbild totalt. 

Exempelvis om man ska få skjuta varg. Dom som utsätts av vargen har en helt annan världsbild än dom som bor i Stockholms innerstad. 

Lyssnade nyss på ett radioprogram där ett par bodde på en bondgård berättade hur det bara var i en matbutik en gång om året. Dom hade egna djur som dom slakta och åt av och även egen odling av grönsaker m.m deras tips till stadsbor som vill göra liknande är att skapa förvaringsutrymmen i sina lägenheter att förvara mat i ett år och så att det inte kommer skadedjur. Att det skulle krävas ett helt rum som kostar hutlösa summor finns inte med i rådet. 

Synen på när man kan skaffa barn. I storstäderna där det är svårt att få tag på bostad, du behöver ex antal hundra tusen för en kontantinsats och sedan ett fast jobb med en bra inkomst för att få ett lån. En del pratar om att man inte behöver bo i innerstan, spelar ingen roll. En sketen 50 kvadrats lägenhet i en förort kan fortfarande kosta 3 miljoner utan problem. 

Sedan har vi det där med stockholmares springande efter tunnelbanor. Den har jag uppfattat är riktigt underhållande för folk som inte bor i Sthlm. Varför springer folk när det kommer en ny om 3 minuter?. Kanske för att hinna med en buss som går en gång i timmen. När jag tidigare bodde i Sthlm och sprang såhär mellan byten kunde jag korta ner en resväg från 1,5 timme till 45 minuter. Frågan är om det är så dumt att springa då om man kan spara 45 minuter. 

Hur enar man en befolkning? 

• Svar på tråden Stad och land möts sällan
  • Anonym (O)

Varför ska ban ha målet att ena folket? Folk kommer alltid att ha olika åsikter. Och de flesta förstår ju att förutsättningarna skiljer sig åt beroende på olika saker, både var man bor men även andra saker.

• Anonym (TS)
    Anonym (O) skrev 2025-01-11 13:51:20 följande:

Varför ska ban ha målet att ena folket? Folk kommer alltid att ha olika åsikter. Och de flesta förstår ju att förutsättningarna skiljer sig åt beroende på olika saker, både var man bor men även andra saker.

Få en ökad förståelse för varandra annars sitter man bara i varsin skyttegrav och förstår inte. 
  • Anonym (O)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-11 13:57:08 följande:
    Få en ökad förståelse för varandra annars sitter man bara i varsin skyttegrav och förstår inte. 

Vems ansvar är det om inte de enskilda individerna?  

De flesta förstår ju. 

• Anonym (TS)
    Anonym (O) skrev 2025-01-11 13:58:23 följande:

Vems ansvar är det om inte de enskilda individerna?  

De flesta förstår ju. 

Blir ju ett politiskt problem och fråga. När stockholmare sitter och har samtal i Sthlm om rasism och hävdar att samer bara kan klä sig i vanliga kläder så kommer dom inte utsättas för rasism. Detta har var varit med om i seriösa samtal på exempelvis universitetet Men även panelsamtal bland folk med minst en masterexamen. Det blir ju ett problem
  • Anonym (O)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-11 14:03:59 följande:
    Blir ju ett politiskt problem och fråga. När stockholmare sitter och har samtal i Sthlm om rasism och hävdar att samer bara kan klä sig i vanliga kläder så kommer dom inte utsättas för rasism. Detta har var varit med om i seriösa samtal på exempelvis universitetet Men även panelsamtal bland folk med minst en masterexamen. Det blir ju ett problem
    Du menar att staten ska tvinga folk att inte ha fördomar och åsikter om andras liv?

Eller hur ska detta problem du ser lösas?
  • Anonym (TS)
    Anonym (O) skrev 2025-01-11 14:30:23 följande:
    Du menar att staten ska tvinga folk att inte ha fördomar och åsikter om andras liv?

Eller hur ska detta problem du ser lösas?
    Kan handlar om att SVT som är kopplat till staten faktiskt gör en satsning i detta. Skapar underhållning på temat som människor kan prata om i fikarummet på jobbet? jag har ingen aning. Men är det bra att ha det som nu menar du? 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-01-11 13:57:08 följande:
    Din trådstart verkar spegla ytterkanterna storstad och landsbygd. Du skippar allt däremellan. Många städer klassas som varken eller, där det går lättare att hitta bostad och förhoppningsvis jobb.

I ditt exempel, bondgårdsparets tips var ju till stadsbor som vill göra liknande och det var ju helt bra. Vad skulle de annars ge för råd? Att det inte alls går? Att de ska ha en kossa inomhus på tredje våningen?

Men visst krockar olika gruppers världsbild ofta. De som bor på landsbygd vs de som bor i storstad då de inte förstår varandra och aldrig har bott i varandras 'värld'. Precis som de som bor i Sverige ofta tror de förstår andra länders invånares bästa bättre än vad de ländernas invånare skulle göra själva.
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-01-11 14:47:30 följande:
    Din trådstart verkar spegla ytterkanterna storstad och landsbygd. Du skippar allt däremellan. Många städer klassas som varken eller, där det går lättare att hitta bostad och förhoppningsvis jobb.

I ditt exempel, bondgårdsparets tips var ju till stadsbor som vill göra liknande och det var ju helt bra. Vad skulle de annars ge för råd? Att det inte alls går? Att de ska ha en kossa inomhus på tredje våningen?

Men visst krockar olika gruppers världsbild ofta. De som bor på landsbygd vs de som bor i storstad då de inte förstår varandra och aldrig har bott i varandras 'värld'. Precis som de som bor i Sverige ofta tror de förstår andra länders invånares bästa bättre än vad de ländernas invånare skulle göra själva.
    Jag är tydlig i trådstarten om att jag tagit två motpoler och att inga nyanser finns, men det är för att vara tydlig. 

Jag tänkte mer att rådet att skapa plats och att det inte är några konstigheter när man bor i lägenhet är verklighetsfrånvänt. Idag bor jag inte längre i lägenhet i Sthlms innerstad utan i ett mindre samhälle med hus. Jag har ju en hel våning med enbart förvaring. Skulle jag haft samma storlek på den våningen så skulle det vara som en 100 kvadrats lägenhet i Sthlm och sånna bostäder finns ju knappt. Så handlar ju om att man inte förstår det där med förvaringsutrymme, att det är väl bara att bunkra. 

Vore det inte bra om människor börjar förstå varandra bättre? Att bara sitta i sin egna isolerade bubbla skapar inte förståelse. 
  • Postman

Det är svårt numera att ena en befolkning, vi är många som har blivit bortskämda och dessvärre leder det till allt mer polarisering mellan grupper. Sociala medier och medier spär på enormt men att censurera dessa är svårt om man ska vara ett demokratiskt land.

Det enda som kan ena folk tyvärr är en yttre fiende så som, krig, katastrofer eller andra hot. Tyvärr.

• Anonym (Fördomsfullt!)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-11 14:03:59 följande:
    Du verkar vara mer fördomsfull än de flesta och speciellt mer än dom flesta Stockholmare. 
    Du inser att de flesta som pluggar på Stockholms universitet inte ens är ifrån Stockholm utan från hela landet.

Det bor över 1 miljon människor i Stockholm som lever helt olika i alla åldrar och har olika åsikter så alla tycker och tänker inte samma sak.
    Tror du att alla i en stad i övriga landet har samma åsikter och tycker likadant?

De flesta i Stockholm har också släktingar i övriga landet som att deras föräldrar flyttat dit, dom själva flyttat dit, vänner som flyttat dit osv.
    I Stockholm bor folk ifrån hela landet, väldigt få är helt Stockholmare i flera generationer och inte har någon anknytning till övriga landet, tvärtom de flesta umgås med just med folk som kommer från olika delar av landet.
    Speciellt när dom unga träffar andra på olika skolor.

Du har pratat med folk som säger saker, det är inte vad alla Stockholmare anser, har faktiskt aldrig hört en enda Stockholmare uttala det du säger angående samers kläder.
    Så du menar att det är bara Stockholmare som uttalar sig om samer och det många?
    Jag tycker tvärtom har som sagt aldrig hört någon Stockholmare uttala sig så
    så att det skulle vara något många anser knappast.

Som sagt knappast att det bara var Stockholmare på Universitetet som tyckte saker och alla andra ifrån övriga landet tyckte annorlunda.
Svar på tråden Stad och land möts sällan