• Anonym (TS)

Stad och land möts sällan

Jag tänker på den enorma klyftan som finns mellan stad och landsbygd, självklart finns det nyanser där emellan men om vi tar dessa motpoler. I väldigt mycket så krockar dessa personers världsbild totalt. 

Exempelvis om man ska få skjuta varg. Dom som utsätts av vargen har en helt annan världsbild än dom som bor i Stockholms innerstad. 

Lyssnade nyss på ett radioprogram där ett par bodde på en bondgård berättade hur det bara var i en matbutik en gång om året. Dom hade egna djur som dom slakta och åt av och även egen odling av grönsaker m.m deras tips till stadsbor som vill göra liknande är att skapa förvaringsutrymmen i sina lägenheter att förvara mat i ett år och så att det inte kommer skadedjur. Att det skulle krävas ett helt rum som kostar hutlösa summor finns inte med i rådet. 

Synen på när man kan skaffa barn. I storstäderna där det är svårt att få tag på bostad, du behöver ex antal hundra tusen för en kontantinsats och sedan ett fast jobb med en bra inkomst för att få ett lån. En del pratar om att man inte behöver bo i innerstan, spelar ingen roll. En sketen 50 kvadrats lägenhet i en förort kan fortfarande kosta 3 miljoner utan problem. 

Sedan har vi det där med stockholmares springande efter tunnelbanor. Den har jag uppfattat är riktigt underhållande för folk som inte bor i Sthlm. Varför springer folk när det kommer en ny om 3 minuter?. Kanske för att hinna med en buss som går en gång i timmen. När jag tidigare bodde i Sthlm och sprang såhär mellan byten kunde jag korta ner en resväg från 1,5 timme till 45 minuter. Frågan är om det är så dumt att springa då om man kan spara 45 minuter. 

Hur enar man en befolkning? 

• Svar på tråden Stad och land möts sällan
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bra) skrev 2025-01-13 12:55:56 följande:
    Jag blev påverkad av pendeln varje dag. Ändå kunde jag känna stor sympati med lokförarna och tågvärdarna.
    Dessutom tänker jag på passagerarnas och min egen säkerhet med, som urholkas och leder till mer förseningar om en lokförare ensam ska ha ansvar över 1000 passagerare.
    Ja för dom som inte förstår helheten kan man ju stå och tycka att strejken va idiotisk. Men det är skillnad på pendeltåget och tunnelbanan. tunnelbanan finns där det rör sig massor av människor, hållplatserna är nära. Men om vi säger att man är ute i handen som är en station i haninge och det sker i skottlossning på tåget, då ska ambulans och polis komma till platsen och till dess är föraren helt själv Med alla resenärer en längre stund.
    Samma sak om man kör på en människa. Då ska brandkår, ambulans och liknande komma till platsen och ta hand om den chokade föraren med ett fullsatt tåg.
    Har erfarenhet av detta vid tunnelbanan, satt i första tunnelbanevagen så vi släpptes av först av alla, när jag kom upp så stod det nog 6 brandbilar, massa ambulanser på plats, man kunde snabbt utrymma stationen. Om man inte förstår problemet är det lätt att tycka att strejken va idiotisk. 
  • Anonym (Roberta)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-11 15:49:04 följande:
    Det jag ville synliggöra var att människor som aldrig hört talas om rasism mot samer inte heller tycker att detta finns. varför skulle dessa personer vara så utsatta? Det är kanske inte heller stockholms samerna som drabbas så otroligt mycket av människors tillmälen mot samer. Har inte hört än enda person från en större stad i Sverige som uttrycker sig nedsättande mot samer. Det verkar inte vara ett utbrett problem, däremot känner man knappt till vad det är.... 

Det gör ju att en sådan grupp inte kommer att skyddas för att förståelsen finns inte i hela landet. Dom som utsätter samerna som samhälle anser väl inte att detta är ett problem heller. Sedan finns det säkert rasism mot samer i hela landet. Men det är inte så att en man från Sthlm, som har sin familj ursprungligen från Sthlm skulle åka från Sthlm till en sameby för att föda en ren för att jävlas med den samebyn?

Du letar problem som inte finns och kommer med underliga exempel, vad menar du med att en stockholmare skulle föda en ren? 

Det finns nog människor som inte känner till rasism mot samer. Tycker du de ska tvångsutbildas? Det är inte folks förståelse som skapar lagar och regler, eller skyddar grupper i samhället. 

• Anonym (Bra)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 13:06:52 följande:
    Ja för dom som inte förstår helheten kan man ju stå och tycka att strejken va idiotisk. Men det är skillnad på pendeltåget och tunnelbanan. tunnelbanan finns där det rör sig massor av människor, hållplatserna är nära. Men om vi säger att man är ute i handen som är en station i haninge och det sker i skottlossning på tåget, då ska ambulans och polis komma till platsen och till dess är föraren helt själv Med alla resenärer en längre stund.
    Samma sak om man kör på en människa. Då ska brandkår, ambulans och liknande komma till platsen och ta hand om den chokade föraren med ett fullsatt tåg.
    Har erfarenhet av detta vid tunnelbanan, satt i första tunnelbanevagen så vi släpptes av först av alla, när jag kom upp så stod det nog 6 brandbilar, massa ambulanser på plats, man kunde snabbt utrymma stationen. Om man inte förstår problemet är det lätt att tycka att strejken va idiotisk. 
    Du har helt rätt i att det handlar om att inte se helheten. Bara sitt eget vrede när pendeln var sen eller inställd, igen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Roberta) skrev 2025-01-13 13:40:51 följande:

Du letar problem som inte finns och kommer med underliga exempel, vad menar du med att en stockholmare skulle föda en ren? 

Det finns nog människor som inte känner till rasism mot samer. Tycker du de ska tvångsutbildas? Det är inte folks förståelse som skapar lagar och regler, eller skyddar grupper i samhället. 

Ska stå föda en ren. och ja det vore väl bra att Sverige börjar skydda sin minoritetsbefolkning. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bra) skrev 2025-01-13 13:42:45 följande:
    Du har helt rätt i att det handlar om att inte se helheten. Bara sitt eget vrede när pendeln var sen eller inställd, igen.
    Det var självklart inte kul att pendeltåget stod still. Fruktansvärt men det var inte strejkarnas fel utan dom som betalar för att pendeltåget skulle gå. 
  • Anonym (Roberta)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 13:46:58 följande:
    Ska stå föda en ren. och ja det vore väl bra att Sverige börjar skydda sin minoritetsbefolkning. 
    Brukar vara renkor som föder renar, inte stockholmare. Sverige har redan ett gäng lagar som skyddar minoriteter, vad menar du?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Roberta) skrev 2025-01-13 13:54:43 följande:
    Brukar vara renkor som föder renar, inte stockholmare. Sverige har redan ett gäng lagar som skyddar minoriteter, vad menar du?
    Jag skriver dödar? och vi skyddar inte samerna när samehatare dödar deras renar, man räknar detta i juridisk mening som stöld och inte hatbrott eller Mord 
  • Anonym (Flåklypa city)

Jag känner inte alls igen din beskrivning. Under min skolgång gick det både barn från landet och stan i klasserna från högstadiet och uppåt. Jag bodde i stan men hade flera kompisar utanför stan. Både i småorter och k obygden, så att säga. Samma nu på mitt jobb. Det är väldigt blandat var folk bor, i stan, i förorter, i småorter eller ensligt på landsbygden. Även mina barn har vänner som bor på landet, trots att vi bor i stan. Uppdelningen finns kanske där du bor, men så ser det verkligen inte ut överallt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Flåklypa city) skrev 2025-01-13 19:13:36 följande:

Jag känner inte alls igen din beskrivning. Under min skolgång gick det både barn från landet och stan i klasserna från högstadiet och uppåt. Jag bodde i stan men hade flera kompisar utanför stan. Både i småorter och k obygden, så att säga. Samma nu på mitt jobb. Det är väldigt blandat var folk bor, i stan, i förorter, i småorter eller ensligt på landsbygden. Även mina barn har vänner som bor på landet, trots att vi bor i stan. Uppdelningen finns kanske där du bor, men så ser det verkligen inte ut överallt. 

Vilken stad då? 
  • Anonym (Flåklypa city)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-13 19:28:06 följande:
    Vilken stad då? 
    Jag har bott i fem orter/städer där det ser ut så, med lite variation. En liten ort, två bland de tio största städerna i Sverige och två mittemellan-stora ställen (typ Luleå). Har bara jobbat på ett ställe som helt saknade lantisar och det var i centrala Stockholm. Men jag har bott och jobbat på landsbygden också. Där fanns inga stabor, men det var å andra sidan en mycket liten arbetsplats (3 pers). 
Svar på tråden Stad och land möts sällan