• Anonym (Vill inte)

Hur slipper man göra värnplikten?

Nån som vet? Jag vägrar göra den och slösa bort ett år

• Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?
  • Man i norr

Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country!
    (John F Kennedy) Gäller i ännu högre grad idag!

• Anonym (L)

Det är en rätt liten andel av alla som vill göra värnplikten som blir antagna eftersom försvaret har skurits ner i decennier. 

Det är alltså betydligt lättare att slippa nu än förr. Försvaret vill ha de mest motiverade. 

Psykiska problem är ett rätt säkert kort. Säg att du har stora problem med panikångest, tar antidepressiva och har extrema sömnsvårigheter eller något i den stilen. Tidigare fysiska skador är också negativt liksom allergier och till och med glutenintolerans. 

Min son ville göra värnplikten mer än allt. Till skillnad från dig TS är han patriot och vill försvara sitt land.

Han tränade stenhårt och pluggade på inför provet men fick inte ens göra klart mönstringen eftersom han har en skada som han opererades för 5 år tidigare. 

Han var helt knäckt men så pass strikt är det. Tur för dig, katastrof för sonen. 

• Tecum
    Anonym (L) skrev 2025-01-14 19:17:45 följande:

Det är en rätt liten andel av alla som vill göra värnplikten som blir antagna eftersom försvaret har skurits ner i decennier. 

Det är alltså betydligt lättare att slippa nu än förr. Försvaret vill ha de mest motiverade. 

Psykiska problem är ett rätt säkert kort. Säg att du har stora problem med panikångest, tar antidepressiva och har extrema sömnsvårigheter eller något i den stilen. Tidigare fysiska skador är också negativt liksom allergier och till och med glutenintolerans. 

Min son ville göra värnplikten mer än allt. Till skillnad från dig TS är han patriot och vill försvara sitt land.

Han tränade stenhårt och pluggade på inför provet men fick inte ens göra klart mönstringen eftersom han har en skada som han opererades för 5 år tidigare. 

Han var helt knäckt men så pass strikt är det. Tur för dig, katastrof för sonen. 

Har du tipsat sonen om hemvärnet? Det är ett alternativ för stridisar som inte platsar i det vanliga försvaret.
  • Anonym (L)
    Tecum skrev 2025-01-14 20:00:49 följande:
    Har du tipsat sonen om hemvärnet? Det är ett alternativ för stridisar som inte platsar i det vanliga försvaret.
    Han känner till det men har valt en annan bana nu. Hans mål var att arbeta inom försvarsmakten men man kan ju arbeta med den typen av frågor på andra sätt. 
  • Anonym (Försvarslös?)
    Anonym (mino) skrev 2025-01-14 14:36:15 följande:
    Det är väl rimligt att i första hand de som vill gör värnplikt, sen alla om det behövs. Alla kommer inte att behöva vara aktiva soldater om det blir krig. Det kommer att behövas andra insatser också, sjukvård, transporter osv. Så varför skulle alla behöva göra just värnplikt?

För det du skriver kan ju appliceras på alla verksamheter: vill du att Sverige ska ha sjukvård - ska då andra vårda dig utan att du bidrar till att vårda? Ser du hellre att andra slösar bort år på att utbilda sig inom vård så att du slipper?

Finns det andra områden tycker du där alla måste göra samma för att det ska fungera?
    Det är riktigt att det finns många områden inom samhället som behöver fungera i en kristid och att vi alla skall vara beredda att hjälpa till där vi behövs. Sjukvård, transporter, brandförsvar osv är bra exempel. Både du och jag har nog ideer om var vi gör bäst nytta och vilket område som möjligen ligger oss var och en varmt om hjärtat. Och det är inget fel i att berätta det för rekryterande instans. Men en bra utgångspunkt är ändå att det finns en rekryterande instans som kallar in oss alla för mönstring och för tjänstgöring. Dom bestämmer var vi kan bidra bäst. Jag tror inte på att jag och du själv väljer. De som företräder vårt land i en kristid vet var behoven finns och du och jag ställer oss till förfogande. 

Är inte de en bra princip? TS vill ju slippa göra värnplikten och "kasta bort ett år". Det är ett sätt att tänka som jag vänder mig emot. Gör inte du?
  • klyban
    Anonym (mino) skrev 2025-01-14 08:23:15 följande:
    Även när det var allmän värnplikt så var det många som inte gjorde den. Pga att de inte ville eller inte platsade. Det är rimligt att i första hand välja de som vill, sen om det behövs tvinga alla. 

Nu är ju även kvinnor välkomna vilket ökar den totala skörden att välja ifrån. 

Inte speciellt och mot hur det är idag.

Ja, frivillighet hade ju varit bra, men när man möter ett hot som detta är frivilligheten utkastad genom fönstret till slut.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tatuering)

Om du har eksem/allergier är de inte så sugna på att ha med dig. 

en kille som hade ett hakkors intatuerat blev mkt besviken när han inte fick vara med. Men lite drastiskt kanske..

• Anonym (mino)
    klyban skrev 2025-01-15 13:12:25 följande:

Inte speciellt och mot hur det är idag.

Ja, frivillighet hade ju varit bra, men när man möter ett hot som detta är frivilligheten utkastad genom fönstret till slut.

Till slut ja, men tills dess så är det bra att man väljer de som vill i första hand. 
  • klyban
    Anonym (mino) skrev 2025-01-15 14:18:22 följande:
    Till slut ja, men tills dess så är det bra att man väljer de som vill i första hand. 
    Känns som att vi är mittemellan just nu.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (mino)
    klyban skrev 2025-01-15 14:28:27 följande:
    Känns som att vi är mittemellan just nu.
    Ja, kanske, men fortfarande fullt möjligt att de som inte vill göra värnplikten kan slippa. Tills vidare i alla fall.
Svar på tråden Hur slipper man göra värnplikten?