• Anonym (L)

Måste syskons namn matcha?!

Vi har precis fått vår andra dotter. Den stora tjejen har ett gammaltestamentligt namn och vi funderar nu på att döpa nummer två till Alma. Det som stör mig är att namnen är väldigt olika och det känns inte som att det finns någon röd tråd i namnvalen. Skulle ni valt bort ett namn ni verkligen tycker om pga att det inte passar med det första barnets namn? Hur viktigt är det att syskons namn matchar?

• Svar på tråden Måste syskons namn matcha?!
  • Aliona

De behöver absolut inte matcha! Jag tycker tom att det är lite tramsigt att syskonmatcha namn, som att syskonen hör ihop. Alla är ju sina egna individer. Då är det mycket viktigare att förnamnet passar med efternamnet. 

• trollhona
    Anonym (L) skrev 2025-01-14 18:03:11 följande:

Vi har precis fått vår andra dotter. Den stora tjejen har ett gammaltestamentligt namn och vi funderar nu på att döpa nummer två till Alma. Det som stör mig är att namnen är väldigt olika och det känns inte som att det finns någon röd tråd i namnvalen. Skulle ni valt bort ett namn ni verkligen tycker om pga att det inte passar med det första barnets namn? Hur viktigt är det att syskons namn matchar?

Det "måste" inte alls matcha, men det kan ju vara något som man som förälder själv vill för att skapa en röd tråd. Tex att ha samma typ av namn eller från samma ursprung eller tidsperiod. 
    Men det är ju ni föräldrar som väljer, det är inte en valpkull ni döper. Visst låter det lite konstigt att döpa ett barn till Karl-Sigvard och det andra till Elvis, men ni gör ju det som känns bra för er. Välj de namn ni gillar. Era barn kommer vara individer långt mycket längre än de kommer ropas in från lekparken ihop.
  • OlgaElvira

Nej, de behöver verkligen inte matcha, det är ju inte en valpkull det handlar om. Det är ju endast under några korta barndomsår de kommer att i första hand vara syskon. Sedan blir de egna individer och får andra roller, klasskompis, kollega, hustru, mamma farmor/mormor.
  • Anonym (Nej)

Vad heter första barnet?
    Jag tycker inte att man ska syskonmatcha namn. Barnen är sina egna personer.

• Anonym (Amanda)

Tycker inte det är fint att matcha syskons namn. Varje gång jag hör någon säga att deras barn heter tex Julian och Julie så tänker jag okej Bill och Bull, vad påhittigt. 

• Xenia
    Anonym (Amanda) skrev 2025-01-14 20:05:37 följande:

Tycker inte det är fint att matcha syskons namn. Varje gång jag hör någon säga att deras barn heter tex Julian och Julie så tänker jag okej Bill och Bull, vad påhittigt. 

Det behöce inte "matcha" så mycket att de är en manlig och en kvinnnlig form av samma namn. Det har väl ingen påstått?

Det är snarare så att de ska matcha stilmässigt. T ex inte ett gammalt klassiskt och långt namn och syskonenet får ett modernt trendigt enstavigt namn.
  • Xenia
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-14 20:00:31 följande:

Vad heter första barnet?
    Jag tycker inte att man ska syskonmatcha namn. Barnen är sina egna personer.

Och? Är de inte egna personer om de har namn i samma stil?

En del tycks vara så emot matchning, att syskonens namn helst ska låta som om de var halvsyskon med olika mödrar med helt olika smak.
  • Xenia

Den röda tråden är ju att bägge namnen är bibliska. Fast Hanna vore bättre då; Anna är den grekiska formen.

Är det första namnet väldigt ovanligt? Då kan ju Anna tycka att hennes namn är fantasilöst och supervanligt. Fast det kanske inte blir så vanligt i hennes generation, snarare i hennes föräldrars generation.
  • Anonym (Ui)

Verkligen inte ett dugg viktigt! Barn är individer. 

Svar på tråden Måste syskons namn matcha?!