• Anonym (Funderar)

Sveriges hysteri om sopsortering!

Sverige är nog det enda landet där man måste sortera allt i sina egna sorterings säckar innan man för till återvinningen.

Plast ska ligga i 4-5 olika säckar,  mjukplast, plast, hårdplast, tandborstar, toaborstar. Osv.

Papper, Mjölkkartonger för sig, andra kartonger för sig, tidningspapper för sig Osv.

Kläder ska sorteras, skor ska sorteras.

Elektronik ska sorteras (I delar) 

Helt OK att det ska sorteras, men har kommunen tänkt på att i en lägenhet så har man inte plats för en massa sorteringslådor? Och inte vill man ha lägenheten fylld med flera soppåsar i rummen för att kunna sortera rätt.

Det som bor i villa har heller ingen plats för alla kärl som man ska samla allt som ska återvinnas. 

Förr hade man brännbart i en låda vilket var mjukplast och papper, matavfall i en låda, metall i en, glas i en......Men i dag ska vart enda sak ha en egen låda och kommer du med fel saker i påsarna du ska återvinna får du åka hem igen och sortera. Hur sjukt har det inte blivit och hysterisk.

• Svar på tråden Sveriges hysteri om sopsortering!
  • Anonym (M)
    Agda90 skrev 2025-01-15 09:57:01 följande:
    Blir nyfiken på var i landet detta är....
    Antagligen Trollhättan. 
  • Anonym (utmärkt)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-14 23:17:27 följande:
    Sveriges hysteri om sopsortering!

Sverige är nog det enda landet där man måste sortera allt i sina egna sorterings säckar innan man för till återvinningen.

Plast ska ligga i 4-5 olika säckar,  mjukplast, plast, hårdplast, tandborstar, toaborstar. Osv.

Papper, Mjölkkartonger för sig, andra kartonger för sig, tidningspapper för sig Osv.

Kläder ska sorteras, skor ska sorteras.

Elektronik ska sorteras (I delar) 

Helt OK att det ska sorteras, men har kommunen tänkt på att i en lägenhet så har man inte plats för en massa sorteringslådor? Och inte vill man ha lägenheten fylld med flera soppåsar i rummen för att kunna sortera rätt.

Det som bor i villa har heller ingen plats för alla kärl som man ska samla allt som ska återvinnas. 

Förr hade man brännbart i en låda vilket var mjukplast och papper, matavfall i en låda, metall i en, glas i en......Men i dag ska vart enda sak ha en egen låda och kommer du med fel saker i påsarna du ska återvinna får du åka hem igen och sortera. Hur sjukt har det inte blivit och hysterisk.

Det går alldeles utmärkt att förvara allt i en enda säck hemma och sen sortera på plats vid återvinningen. Så då är det löst.

Det är också alldeles förträffligt att Sverige tidigt anammat grunden att sopor ska sorteras och återvinnas i möjligaste mån. Såsom man levt tidigare och till vis del fortfarande gör i många längder är helt ohållbart i längden. 
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (utmärkt) skrev 2025-01-15 15:29:37 följande:
    Det går alldeles utmärkt att förvara allt i en enda säck hemma och sen sortera på plats vid återvinningen. Så då är det löst.

Det är också alldeles förträffligt att Sverige tidigt anammat grunden att sopor ska sorteras och återvinnas i möjligaste mån. Såsom man levt tidigare och till vis del fortfarande gör i många längder är helt ohållbart i längden. 
    Skulle då rakt inte vilja stå och rota i en säck med mer eller mindre sopor.
    Jag sorterar från början, Så mycket smidigare.
  • Anonym (Pappkassen)
    Anonym (Miss X) skrev 2025-01-15 17:20:13 följande:
    Skulle då rakt inte vilja stå och rota i en säck med mer eller mindre sopor.
    Jag sorterar från början, Så mycket smidigare.
    Jag tycker inte urdiskade pappkartonger och gamla tidningar är särskilt äckligt. Även om man sorterar från början måste man ändå ta i det. 
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (Pappkassen) skrev 2025-01-15 17:29:43 följande:
    Jag tycker inte urdiskade pappkartonger och gamla tidningar är särskilt äckligt. Även om man sorterar från början måste man ändå ta i det. 
    Nej, det måste man inte.
    Det ligger klart i respektive kasse/säck.
  • Anonym (V)
    Anonym (Miss X) skrev 2025-01-15 17:33:02 följande:
    Nej, det måste man inte.
    Det beror på hur det ser ut där man lämnar avfallet. På vissa ställen ska man stoppa in det i ganska små öppningar. Där är det väldigt svårt att bara hälla ur en hink eller påse. 
  • Anton Chigurh

......dessutom, i en annan del av Sverige. Så, beroende på vem du behagar fråga, så eldas någonstans mellan 65 % och 90 % plast upp. Och då snackar vi sorterad plast.

Alltså plast som vanliga, skötsamma hedersmedborgare noggrant och pliktskyldigt sorterat. Och lämnat, via diverse analer, till återvinning. Den plasten eldas upp i värmeverk. Vilket iofs är bra. Men varför sortera skiten....!

Svea Rike är sannerligen underbart allt emellanåt.🥳

Behöver jag nämna att jag skippat ovanstående moment.... Nä, trodde inte det heller. 

Mvh //Anton 

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Pappkassen)
    Anonym (Miss X) skrev 2025-01-15 17:33:02 följande:
    Nej, det måste man inte.
    Du måste flytta ver dem från kassen till återvinningskärlet och är det inte en helt öppen container i ett soprum så måste du ta i innehållet. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (M) skrev 2025-01-15 07:08:31 följande:
    Vilken stad pratar du om?
    Östergötland
  • Anonym (Funderar)
    OlgaElvira skrev 2025-01-15 06:08:29 följande:
    Har din kommen verkligen så strikta regler? Titta i den sorteringsguide som finns för din kommun. Eller har din hyresvärd striktare regler?
    Inte min kommun....Jag är bara på besök i Södra Sverige där det blivit gslet knäppt med att sortera allt oavsett om det förut gått som brännbart.
Svar på tråden Sveriges hysteri om sopsortering!