• Anonym (Funderar)

Sveriges hysteri om sopsortering!

Sverige är nog det enda landet där man måste sortera allt i sina egna sorterings säckar innan man för till återvinningen.

Plast ska ligga i 4-5 olika säckar,  mjukplast, plast, hårdplast, tandborstar, toaborstar. Osv.

Papper, Mjölkkartonger för sig, andra kartonger för sig, tidningspapper för sig Osv.

Kläder ska sorteras, skor ska sorteras.

Elektronik ska sorteras (I delar) 

Helt OK att det ska sorteras, men har kommunen tänkt på att i en lägenhet så har man inte plats för en massa sorteringslådor? Och inte vill man ha lägenheten fylld med flera soppåsar i rummen för att kunna sortera rätt.

Det som bor i villa har heller ingen plats för alla kärl som man ska samla allt som ska återvinnas. 

Förr hade man brännbart i en låda vilket var mjukplast och papper, matavfall i en låda, metall i en, glas i en......Men i dag ska vart enda sak ha en egen låda och kommer du med fel saker i påsarna du ska återvinna får du åka hem igen och sortera. Hur sjukt har det inte blivit och hysterisk.

• Svar på tråden Sveriges hysteri om sopsortering!
  • Anonym (Rattmuff)

Sverige - Det menlösa landet och hela världens skämt!

• Anonym (Toapapper)
    Anonym (Rattmuff) skrev 2025-01-16 11:03:15 följande:

Sverige - Det menlösa landet och hela världens skämt!

Om du tycker så, varför inte en flytt?

Vilka länder är inte menlösa eller skämt enligt dig då?
  • Tukt
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-15 23:08:19 följande:
    Ska jag komma in på dina egna inlägg och säga att du ska sluta gå bannanas och ANDAS. Onödigt inlägg av dig.
    Det är väl inte det minsta onödigt. Min poäng är att du gör en höna av en fjäder, eftersom du inte kommer hitta en lösning på det här. I synnerhet eftersom det inte finns lösningar färdiga än. Vänta och se vad som händer, och gör det du kan under tiden.
  • Jemp

Snart är det ju ett icke-problem dessutom, när det blir lag på fastighetsnära insamling.

• Anonym (Funderar)
    Tukt skrev 2025-01-16 20:39:23 följande:
    Det är väl inte det minsta onödigt. Min poäng är att du gör en höna av en fjäder, eftersom du inte kommer hitta en lösning på det här. I synnerhet eftersom det inte finns lösningar färdiga än. Vänta och se vad som händer, och gör det du kan under tiden.
    Som tur är att jag inte bor i denna stad. Tycker bara synd om folket i denna stad som bor i hus och vill återvinna allt som går, men blir nekade att få slänga sina påsar på återvinningen.

Där jag bor fungerar allt som det ska, förutom att en del människor slänger i soprummen allt från tv, tvättmaskin, kläder och gud vet vad. I dessa soprum får endast brännbart i alla lådor för det slängas och matavfall i det lådor som är ämnade för matavfall.
  • Tom Araya
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-16 21:54:39 följande:
    Som tur är att jag inte bor i denna stad. Tycker bara synd om folket i denna stad som bor i hus och vill återvinna allt som går, men blir nekade att få slänga sina påsar på återvinningen.

Där jag bor fungerar allt som det ska, förutom att en del människor slänger i soprummen allt från tv, tvättmaskin, kläder och gud vet vad. I dessa soprum får endast brännbart i alla lådor för det slängas och matavfall i det lådor som är ämnade för matavfall.
    Det är så många som har fuskat och slängt förslutna påsar och säckar med allt möjligt blandat skräp i brännbart, så numera måste man slänga avfallet löst. Vissa återvinningscentraler accepterar dock genomskinliga säckar.
    Men en påse med hushållsavfall behöver du ju inte åka till en återvinningscentral för att slänga.
  • Anonym (V)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-16 21:54:39 följande:

Om man vill sortera allt som går så är det väl bara bra att personalen hjälper en, så att det blir rätt?

Men det är dåligt av dem att man behöver köra till återvinningscentralen för att lämna sorterade förpackningar. I städer brukar det väl normalt sett finnas återvinningsstationer på promenadavstånd från folks bostäder. 
  • Anonym (CC)

Lösningen är bränntunna, brasa eller kamin/vedspis.

• Tom Araya
    Anonym (CC) skrev 2025-01-17 10:04:02 följande:

Lösningen är bränntunna, brasa eller kamin/vedspis.

Metall är svårt att elda upp.

Målat eller impregnerat trä, plast och gummi vill man inte elda hemma heller, luktar illa (giftiga gaser) och kleggar igen skorstenen.
  • Anonym (Funderar)
    Tukt skrev 2025-01-16 20:39:23 följande:
    Som jag sagt ett antal gånger så bor inte jag i denna dumma stad....Knäppa, diktaturistiska stad
Svar på tråden Sveriges hysteri om sopsortering!