• Anonym (Utmattad)

Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?

Jag ska till läkaren idag. Varit hemma sju dagar enligt sjukvårdens rekommendation innan man får läkarintyg. Är så orolig att jag inte kommer få en sjukskrivning. Har NOLL ork. Denna veckan har jag i princip endast sovit, dag som natt. Orkar inte göra något. Har känt mig utmattad sedan innan sommaren, men kämpat på. Har barn med särskilda behov och ett av barnen drabbades av en ätstörning i början av sommaren. Tror att det är det som var droppen som fick bägaren att rinna över. Heltidsvabbande under 2,5 månad, sedan tillbaka på jobbet. Försökt kämpa på, men orken har tagit slut. Börjar gråta av tanken att behöva gå tillbaka till jobbet. Var i september i kontakt med sjukvården med anledning av min trötthet. Tog blodprover som var normala och läkaren föreslog sjukskrivning. Tackade nej. Prestigen var för hög. Har kämpat på sen dess. Mycket sjukfrånvaro på grund av migrän. Men nu känner jag att jag måste göra något. Senaste halvåret har jag haft problem med magkatarr, migrän, sömnsvårigheter och minskad aptit. Får knappt i mig mat. Sover oroligt och dåligt. Otrolig värk i nacke och axlar. Noll ork. Jag har gått från att ha varit en glad och energisk person som varit högpresterande. Fixat jobbet, hus och hem, barnen. Men nu är det stopp. Orkar ingenting. Sambon får sköta allt. Tvätt, städ, matlagning osv. 

Arbetsgivaren är på mig. Säger att jag inte verkar "ha gått in i väggen" och att en kortare sjukskrivning kanske är det jag behöver för att sen komma tillbaka på deltid. Jag känner stress bara av denna press.

Jag är så orolig att jag inte ska få en sjukskrivning. Hur lång sjukskrivning har ni fått i början för utmattning? Har ni fått korta sjukskrivningar som förlängts eller en lång direkt i början? Hur har det gått med Försäkringskassan? Ansöker man varje månad eller för hela sjukskrivningsperioden?
  • Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?
  • Anonym (Utmattad11)

Jag blev sjukskriven i början av 2022, på grund av utmattningssyndrom. Var hemma på 100% i tre månader sedan upp på 25% där jag var ca 1 år, sedan 1,5 år på 50% och nu är jag på 75% sedan ca 6 månader tillbaka. 

Jag har inte bråttom, tar en dag i taget och sätter alltid mig och familjen först. Min läkare sjukskriver mig 3 månader i taget, jag har en läkare inom psykiatrin och inte VC. FK bråkade väl första halvåret men efter vi haft möte med läkare, FK och AG så blev det lugnare.

AG bråkade ett tag och gjorde livet surt för mig, men drog in facket som medverkade ett tag och i samband med det så blev det lugnare. Nu rullar allt på fint.

• Anonym (J)
    Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-23 13:40:00 följande:

Jag blev sjukskriven i början av 2022, på grund av utmattningssyndrom. Var hemma på 100% i tre månader sedan upp på 25% där jag var ca 1 år, sedan 1,5 år på 50% och nu är jag på 75% sedan ca 6 månader tillbaka. 

Jag har inte bråttom, tar en dag i taget och sätter alltid mig och familjen först. Min läkare sjukskriver mig 3 månader i taget, jag har en läkare inom psykiatrin och inte VC. FK bråkade väl första halvåret men efter vi haft möte med läkare, FK och AG så blev det lugnare.

AG bråkade ett tag och gjorde livet surt för mig, men drog in facket som medverkade ett tag och i samband med det så blev det lugnare. Nu rullar allt på fint.

Skönt att de mestadels varit förstående.

På vilket sätt bråkade arbetsgivaren menar du? Min arbetsgivare säger att det går för långsamt. Har precis ramlat ned på 25% arbete igen, från att ha varit på 75%. Känner mig stressad. Innerst inne vill jag fokusera på mig själv, orka med vardagen. Städa, baka, laga mat och ta hand om mig själv. Men nu börjar jag väl återgå till tänket att åh nej jag måste klara jobbet, ungefär. Hopplöst när man känner sig stressad över något sådant. 

Her även hört att min arbetsgivare innan hade sagt till FK att jag klarade att arbeta 100% (!?) vilket skapade trubbel med FK. Men det ordnade sig. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 16:15:42 följande:
    Fick ingen sjukskrivning. Man sjukskriver inte för utmattning längre sa läkaren. Utmattning är ingen sjukdom. Jag kan byta jobb om det är för stressigt eller gå till facket om arbetsgivaren inte anpassar. Man kan inte vila sig frisk från utmattning. Försäkringskassan godkänner inte heltidssjukskrivning vid utmattning nå mer sa hon.
    Då går du till en annan läkare. Självklart kan och ska bli sjukskriven för utmattning.

Och jo, det är en sjukdom och man blir oftast frisk av vila och återhämtning. 

Och jo, försäkringskassan godkänner heltidssjuksrrivning vid utmattning. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Vc) skrev 2025-01-16 07:27:02 följande:

Utmattningssyndrom är en diagnos som bara finns i Sverige och jag vet ingen annan diagnos som det finns så många olika uppfattning och attityd till hos läkare Men.det finns ju riktlinjer även för detta som de ska följa. Och nej sjukskrivning på heltid är inte ett förstahandsval. Finns mycket evidens för att det kan vara direkt kontraproduktivt att sjukskriva på heltid i flera veckor eftersom man snabbt tappar rutiner och kontakt med arbetsplatsen. Rehabiliteringen kan bli mycket längre för det blir svårare att ta sig tillbaka. Rekommendationerna är ev en kortare sjukskrivning på heltid 2-3 veckor max, sedan börja trappa upp till jobba 25% osv. Att vila sig frisk är inte lösningen men man behöver lära sig ställa om och hantera sin energi och vardag och åtgärda orsaker till utmattningen. Man ska erbjudas hjälp hos psykolog, kurator t ex. Och finns rehabkoordinator kan de hjälpa till i kontakt med arbetsgivare. 

Utmattningssyndrom är en sjukdom i många andra, framförallt nordiska länder, också. 

Och jo, för många är sjukskrivning på heltid en period ett måste för att de överhuvudtaget ska kunna komma tillbaka till jobbet. 
  • Anonym (Utmattad)

Jag är i alla fall lättad över att jag fick en förstående läkare nu och fick en sjukskrivning. Sen får vi se om sex veckor räcker för mig eller om jag behöver förlängt. Ska försöka fokusera på det basala nu sa läkaren avseende sömn, mat och promenader varje dag. Så får vi se om jag börjar må bättre.

• Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-23 16:42:45 följande:
    Utmattningssyndrom är en sjukdom i många andra, framförallt nordiska länder, också. 

Och jo, för många är sjukskrivning på heltid en period ett måste för att de överhuvudtaget ska kunna komma tillbaka till jobbet. 
    "Sverige är det enda landet i världen som använder sig av diagnosen utmattningssyndrom. Och det finns inget som talar för att diagnosen kommer att implementeras internationellt.
    ? Man har inte på ett bra sätt kunnat visa och belägga skillnaderna mot andra diagnoser som till exempel depression, säger psykiatern Christian Rück."
    Läkartidningen 2021
  • Anonym (Länge)

Jag har varit sjukskriven för utmattning, depression, ångest och ptds i 7 år. Just nu känns det som att man aldrig kommer tillbaka. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Vc) skrev 2025-01-23 21:22:03 följande:
    "Sverige är det enda landet i världen som använder sig av diagnosen utmattningssyndrom. Och det finns inget som talar för att diagnosen kommer att implementeras internationellt.
    ? Man har inte på ett bra sätt kunnat visa och belägga skillnaderna mot andra diagnoser som till exempel depression, säger psykiatern Christian Rück."
    Läkartidningen 2021
    Sorry, men psykiatern Christian Rück har fel och borde läsa på mer innan han uttalar sig i läkartidningen. 

Har jobbat bla i Norge och Danmark och där finns också utmattningssyndrom som diagnoskod och erkänd sjukdom.
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-23 21:32:52 följande:
    Sorry, men psykiatern Christian Rück har fel och borde läsa på mer innan han uttalar sig i läkartidningen. 

Har jobbat bla i Norge och Danmark och där finns också utmattningssyndrom som diagnoskod och erkänd sjukdom.
    "Diagnosen utmattningssyndrom finns bara i Sverige. "
    Forskare Elin Lindsäter KI.
  • Anonym (Vc)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-01-23 21:32:52 följande:

..."Ett av de mest kända exemplen är utmattningssyndrom, en diagnos som drabbar mer än 40 000 personer varje år och som inte finns någon annanstans än här hemma. Utanför Sveriges gränser använder man sig i stället av andra, delvis överlappande diagnoser, som anpassningsstörning, akut stressreaktion och depression" svenska Dagbladet 2024
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?