-
Jag ska till läkaren idag. Varit hemma sju dagar enligt sjukvårdens rekommendation innan man får läkarintyg. Är så orolig att jag inte kommer få en sjukskrivning. Har NOLL ork. Denna veckan har jag i princip endast sovit, dag som natt. Orkar inte göra något. Har känt mig utmattad sedan innan sommaren, men kämpat på. Har barn med särskilda behov och ett av barnen drabbades av en ätstörning i början av sommaren. Tror att det är det som var droppen som fick bägaren att rinna över. Heltidsvabbande under 2,5 månad, sedan tillbaka på jobbet. Försökt kämpa på, men orken har tagit slut. Börjar gråta av tanken att behöva gå tillbaka till jobbet. Var i september i kontakt med sjukvården med anledning av min trötthet. Tog blodprover som var normala och läkaren föreslog sjukskrivning. Tackade nej. Prestigen var för hög. Har kämpat på sen dess. Mycket sjukfrånvaro på grund av migrän. Men nu känner jag att jag måste göra något. Senaste halvåret har jag haft problem med magkatarr, migrän, sömnsvårigheter och minskad aptit. Får knappt i mig mat. Sover oroligt och dåligt. Otrolig värk i nacke och axlar. Noll ork. Jag har gått från att ha varit en glad och energisk person som varit högpresterande. Fixat jobbet, hus och hem, barnen. Men nu är det stopp. Orkar ingenting. Sambon får sköta allt. Tvätt, städ, matlagning osv.Arbetsgivaren är på mig. Säger att jag inte verkar "ha gått in i väggen" och att en kortare sjukskrivning kanske är det jag behöver för att sen komma tillbaka på deltid. Jag känner stress bara av denna press.Jag är så orolig att jag inte ska få en sjukskrivning. Hur lång sjukskrivning har ni fått i början för utmattning? Har ni fått korta sjukskrivningar som förlängts eller en lång direkt i början? Hur har det gått med Försäkringskassan? Ansöker man varje månad eller för hela sjukskrivningsperioden? -
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?
-
"Svår stress är ett vanligt problem och diagnosen utmattningssyndrom ställs nästan lika ofta som depression. Men diagnosen utmattningssyndrom finns bara i Sverige. För att kunna lita på att behandlingar har effekt och att de vilar på en vetenskaplig grund är vi därför hänvisade till svensk forskning. " SvtAnonym (Ssk) skrev 2025-01-23 21:32:52 följande:Sorry, men psykiatern Christian Rück har fel och borde läsa på mer innan han uttalar sig i läkartidningen.
Har jobbat bla i Norge och Danmark och där finns också utmattningssyndrom som diagnoskod och erkänd sjukdom. -
AG tyckte det gick för sakta och menade på att hen inte höll med det som stod i läkarintyget, hade svårt att inse att jag orkar mer på jobbet på FM än hemma på EM 🤯 gjorde konstiga grejer när vi skulle skriva rehabplan, ringde och bad om att få följa med till läkaren osv.Anonym (J) skrev 2025-01-23 15:01:14 följande:Skönt att de mestadels varit förstående.
På vilket sätt bråkade arbetsgivaren menar du? Min arbetsgivare säger att det går för långsamt. Har precis ramlat ned på 25% arbete igen, från att ha varit på 75%. Känner mig stressad. Innerst inne vill jag fokusera på mig själv, orka med vardagen. Städa, baka, laga mat och ta hand om mig själv. Men nu börjar jag väl återgå till tänket att åh nej jag måste klara jobbet, ungefär. Hopplöst när man känner sig stressad över något sådant.
Her även hört att min arbetsgivare innan hade sagt till FK att jag klarade att arbeta 100% (!?) vilket skapade trubbel med FK. Men det ordnade sig.
det är läkaren som avgör hur mycket du kan jobba, inte din ag. Det vet FK också -
Jag var sjukskriven helt i tre månader, började jobba 50% men gjorde nog inte mycket nytta i början. Gick upp på 75% ett år efter att jag klappat ihop.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 13:07:19 följande:Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?Jag ska till läkaren idag. Varit hemma sju dagar enligt sjukvårdens rekommendation innan man får läkarintyg. Är så orolig att jag inte kommer få en sjukskrivning. Har NOLL ork. Denna veckan har jag i princip endast sovit, dag som natt. Orkar inte göra något. Har känt mig utmattad sedan innan sommaren, men kämpat på. Har barn med särskilda behov och ett av barnen drabbades av en ätstörning i början av sommaren. Tror att det är det som var droppen som fick bägaren att rinna över. Heltidsvabbande under 2,5 månad, sedan tillbaka på jobbet. Försökt kämpa på, men orken har tagit slut. Börjar gråta av tanken att behöva gå tillbaka till jobbet. Var i september i kontakt med sjukvården med anledning av min trötthet. Tog blodprover som var normala och läkaren föreslog sjukskrivning. Tackade nej. Prestigen var för hög. Har kämpat på sen dess. Mycket sjukfrånvaro på grund av migrän. Men nu känner jag att jag måste göra något. Senaste halvåret har jag haft problem med magkatarr, migrän, sömnsvårigheter och minskad aptit. Får knappt i mig mat. Sover oroligt och dåligt. Otrolig värk i nacke och axlar. Noll ork. Jag har gått från att ha varit en glad och energisk person som varit högpresterande. Fixat jobbet, hus och hem, barnen. Men nu är det stopp. Orkar ingenting. Sambon får sköta allt. Tvätt, städ, matlagning osv.Arbetsgivaren är på mig. Säger att jag inte verkar "ha gått in i väggen" och att en kortare sjukskrivning kanske är det jag behöver för att sen komma tillbaka på deltid. Jag känner stress bara av denna press.Jag är så orolig att jag inte ska få en sjukskrivning. Hur lång sjukskrivning har ni fått i början för utmattning? Har ni fått korta sjukskrivningar som förlängts eller en lång direkt i början? Hur har det gått med Försäkringskassan? Ansöker man varje månad eller för hela sjukskrivningsperioden?
Hade en stöttande arbetsgivare. Har också barn med särskilda behov. -
Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-23 22:12:40 följande:AG tyckte det gick för sakta och menade på att hen inte höll med det som stod i läkarintyget, hade svårt att inse att jag orkar mer på jobbet på FM än hemma på EM 🤯 gjorde konstiga grejer när vi skulle skriva rehabplan, ringde och bad om att få följa med till läkaren osv.
det är läkaren som avgör hur mycket du kan jobba, inte din ag. Det vet FK ocksåSå tråkigt. Ja arbetsgivaren har ju inget att säga till om på så vis.
Min tycker också att det går för sakta för mig. Sa att det inte händer något (det gör det visst), att det går för långsamt, att jag måste ha rutiner och borde gå till jobbet ändå de dagar det känns jobbigt för att man ska komma på andra tankar. Sa också att det står för lite i läkarintyget men FK har inte sagt något.
Tror liksom inte det är den bästa idén när man vaknat kl 04 av panikångest och är helt utslagen av trötthet, att gå emot det, när man knappt ens orkar bre en macka. Blir så less.
Skönt att det ordnade sig för dig sen. Men fy vad jobbigt det är när arbetsgivaren krånglar. -
Nej, det är ju läkaren som gör bedömning och sedan FK.Anonym (J) skrev 2025-01-24 08:26:38 följande:Så tråkigt. Ja arbetsgivaren har ju inget att säga till om på så vis.
Min tycker också att det går för sakta för mig. Sa att det inte händer något (det gör det visst), att det går för långsamt, att jag måste ha rutiner och borde gå till jobbet ändå de dagar det känns jobbigt för att man ska komma på andra tankar. Sa också att det står för lite i läkarintyget men FK har inte sagt något.
Tror liksom inte det är den bästa idén när man vaknat kl 04 av panikångest och är helt utslagen av trötthet, att gå emot det, när man knappt ens orkar bre en macka. Blir så less.
Skönt att det ordnade sig för dig sen. Men fy vad jobbigt det är när arbetsgivaren krånglar.
Det som funkade bäst för mig med AG var när jag bad om att få allting skriftligt istället för muntligt. Då var det som att när hen var tvungen att skriva ner saker som sparades så behövde man visst tänka efter... -
Menar du att ni tog all er kommunikation skriftligt istället? Smart i så fall.Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-24 08:37:27 följande:Nej, det är ju läkaren som gör bedömning och sedan FK.
Det som funkade bäst för mig med AG var när jag bad om att få allting skriftligt istället för muntligt. Då var det som att när hen var tvungen att skriva ner saker som sparades så behövde man visst tänka efter... -
Tror dock inte min hade gått med på det
-
Ja, hänvisade till att jag som utmattad har svårt att hålla allt i huvudet så vill ha det skriftligt också. Varje gång AG sa något dumt så bad jag hen skriva ner, eller så skrev jag ner och frågade typ ?var det såhär du sa??Anonym (J) skrev 2025-01-24 08:43:08 följande:Menar du att ni tog all er kommunikation skriftligt istället? Smart i så fall. -
Smart. Tack för tipset.Anonym (Utmattad11) skrev 2025-01-24 09:33:39 följande:Ja, hänvisade till att jag som utmattad har svårt att hålla allt i huvudet så vill ha det skriftligt också. Varje gång AG sa något dumt så bad jag hen skriva ner, eller så skrev jag ner och frågade typ ?var det såhär du sa?? -
Ytterligare än som har fel. Du kanske ska ta och flytta till Norge och Danmark så får du se själv.Anonym (Vc) skrev 2025-01-23 21:38:43 följande:"Diagnosen utmattningssyndrom finns bara i Sverige. "
Forskare Elin Lindsäter KI.