• Anonym (FV)

Hur kunna byta jobb?

Bussarna går väldigt dåliga tider och inte alls på söndagar. Personen jobbar just nu hemifrån på ett väldigt lågavlönat jobb, lever "pay-check to pay-check". Har inte körkort eller råd att ta ett. Kan heller inte gå till och från stan/tåg på grund av skada.

Hur gör man? Kan man kräva något av kommunen i form av bättre kommunaltrafik? Flytta har hen heller inte råd till. Finns inga vänner som kan hjälpa till vid en flytt, så skulle behöva betala för allt och de pengarna finns inte.

• Svar på tråden Hur kunna byta jobb?
  • Jemp
    Anonym (FV) skrev 2025-01-16 11:18:43 följande:

Problemet är främst att bussarna slutar gå redan runt 18-tiden, så jobbar man senare kommer man inte hem utan att gå. Det finns knappt taxibilar, det är en liten håla och de gånger någon behöver måste man boka från grannstaden om man ska vara garanterad.

Men de flesta jobb slutar ju långt före 18.

Små hålor har ofta bra Facebook-grupper där man kan efterlysa någon att samåka med. 
  • Anonym (Ändra på det man kan)

Jag har vänner som inte har körkort och aldrig kommer ha råd. Inte för att ta själva körkortet. Men bil och allt annat kostar enormt. Även leasing är för dyrt för dessa.
    Är ingen vits att ha körkort om man, i princip aldrig kan köra.  Så jag förstår det resonemanget. Då att köra är en "färskvara".  Det är bra att köra regelbundet för att "hålla igång ".

Man kan dock inte ändra på lokaltrafiken för en enda person. Det måste ni väl förstå. Däremot har Sverige ganska dåligt och eftersatt infrastruktur och lokaltrafik. Man har i princip trott att bil är de enda att ta sig fram med.  Med tanke på hur fulla bussarna är numera. Så är det konstigt att man inte utökat. Antar att det blivit för dyrt med bil för en del i dessa tider med.

Flytta är väl det enda egentliga. Till någon plats där det finns bättre lokaltrafik, om det är möjligt. Det är väl inte orimligt att spara till heller. Men det är svårt med bostäder numera också.

Idag får man nog mest vara glad för om man har ett arbete att gå till. 

• Tow2Mater

Det vanliga om man inte vill låna- budgetera och spara ihop. Sälj av saker.

Kommer skadan bli bättre? 

Eller gör som jag gjorde. Ge bort och släng 99% av sakerna och flytta med två resväskor.
    Och starta om på annan plats med ett bättre betalt jobb. Allt i möbelväg som behövs första tiden är en skumgummimadrass på golvet.

• Anonym (FV)
    Anonym (!!) skrev 2025-01-16 12:43:16 följande:
    Om du nu bryr dig så mycket men inga tips duger så får du väl låna ut pengarna själv, hjälpa till med flytt, ge personen lite pengar. Annars får du inse att det inte finns några lösningar.
    Jag säger bara som det är, det handlar inte om att det inte "duger". Nej jag tänker inte bidra mer ekonomiskt än jag redan gjort. Hen hävdar att hen inte har råd att förändra läget. Jag ville veta vad man kan få för hjälp.
  • Anonym (FV)
    Jemp skrev 2025-01-16 12:44:36 följande:
    Men de flesta jobb slutar ju långt före 18.

Små hålor har ofta bra Facebook-grupper där man kan efterlysa någon att samåka med. 
    Hen jobbade i grannkommunen ett tag och missade då ofta sista bussen.

Hen har försökt få till samåkning flera gånger, men ingen har varit intresserad.
  • Fjäril kär

Finns det något legitimt/medicinskt skäl till att personen jobbar hemifrån?  

Förstår personen själv att den inte har något annat val än att flytta för att kunna förbättra sin situation?  

Hur har denna människa hamnat i denna dåliga sits från början?  

• Anonym (FV)
    Tow2Mater skrev 2025-01-16 12:50:39 följande:

Det vanliga om man inte vill låna- budgetera och spara ihop. Sälj av saker.

Kommer skadan bli bättre? 

Eller gör som jag gjorde. Ge bort och släng 99% av sakerna och flytta med två resväskor.
    Och starta om på annan plats med ett bättre betalt jobb. Allt i möbelväg som behövs första tiden är en skumgummimadrass på golvet.

Nej den kommer inte bli bättre.

Hen äger knappt något redan som det är. Jag har peppat och peppat att söka boende i grannkommunen, men hen "har inte råd att flytta".
  • Anonym (FV)
    Fjäril kär skrev 2025-01-16 13:22:03 följande:

Finns det något legitimt/medicinskt skäl till att personen jobbar hemifrån?  

Förstår personen själv att den inte har något annat val än att flytta för att kunna förbättra sin situation?  

Hur har denna människa hamnat i denna dåliga sits från början?  

Ja.

Hen gick in i väggen under pandemin (läkare) och kunde inte återgå till sitt tidigare jobb. Klarar numera det inte fysiskt heller. Jobbar med kundservice nu.
  • Anonym
    Anonym (FV) skrev 2025-01-16 13:21:20 följande:
    Hen jobbade i grannkommunen ett tag och missade då ofta sista bussen.

Hen har försökt få till samåkning flera gånger, men ingen har varit intresserad.
    Anonym (FV) skrev 2025-01-16 13:19:16 följande:
    Jag säger bara som det är, det handlar inte om att det inte "duger". Nej jag tänker inte bidra mer ekonomiskt än jag redan gjort. Hen hävdar att hen inte har råd att förändra läget. Jag ville veta vad man kan få för hjälp.
    Att du säger som det är leder uppenbarligen till att alla svar bara blir sågade. Då får väl personen helt enkelt bara komma till insikten att om något inte går, så går det inte. Antingen gör man någon form av ansträngning eller uppoffring och byter jobb på bekostnad av det, eller så blir det inget. Ingen kommun, annan instans eller främling kommer att göra uppoffringen för att någon annan ska få högre lön. Man gör det själv eller skiter i det.

Samåking är inte medåkning. Det är väl klart att det inte är så intressant för andra med en passagerare.

• fornminne
    Anonym (FV) skrev 2025-01-16 13:19:16 följande:
    Gäller detta din särbo som du har skrivit om tidigare? Du får nog inse att det inte finns några enkla lösningar och att drivkraften måste komma från honom själv. 
Svar på tråden Hur kunna byta jobb?