• Anonym (Karin)

Ok att åka på semester utan barn?

Vad tycker ni? Har ni eller skulle ni kunna åka på semester (då en vecka som minst)  utan ert/era barn? Tänk då i första hand att det är ett yngre barn men gärna också tankar om barn i mellanåldern och tonåringar. Varför? Varför inte?

• Svar på tråden Ok att åka på semester utan barn?
  • Anonym (Japp)

Vi har åkt utomlands utan barn, en gång en vecka när bonusen var hos sin mamma. Det hade gått bra om inte mamman talat om för dottern att ?vi inte ville ha med henne? och pratat massa om vår resa till dottern. Själva pratade vi inte om resan och hon hade inte märkt att vi varit borta ens om inte mamman hållt på. 

resan efter hade vi med dottern.

Våt bröllopsresa åkte vi också på själva. 

nu skulle vi inte åka på nått som barnen skulle vilja åka på (tex sol och bad resa) men weekend till städer och spa åker vi på själva. 

tänker att om man har en balans i att resa med barn och utan barn tycker jag det är okej. 

• Anonym (Disneydrömmen)

30 år senare är jag fortfarande lite ledsen i hjärtat att mina föräldrar åkte på bilsemester i Europa utan mig (enda barnet) och hade mage att skicka vykort från Disneyworld och köpte något jävla pussel de tog med hem till mig.

Vi åkte på utlandssemester en gång under hela min barndom. Mina föräldrar åkte utan mig kanske varannat år. Det var så det var och kanske inte något jag var jätteledsen över även om jag ibland kände mig exkluderad. Just Disneyworld-grejen satte väldigt djupa spår för en 10 år liten tjej som drömde om att få åka just dit.

• Anonym (L)

Ja? Självklart ok, ska man inte få göra något på egen hand bara för att man är förälder? Jag har åkt på mängder av saker utan mitt barn, har barn varannan vecka så när hon har varit hos sin pappa får väl jag göra vad jag vill utan att behöva barnanpassa allt? 

• Anonym (L)
    Anonym (Disneydrömmen) skrev 2025-01-17 10:41:36 följande:

30 år senare är jag fortfarande lite ledsen i hjärtat att mina föräldrar åkte på bilsemester i Europa utan mig (enda barnet) och hade mage att skicka vykort från Disneyworld och köpte något jävla pussel de tog med hem till mig.

Vi åkte på utlandssemester en gång under hela min barndom. Mina föräldrar åkte utan mig kanske varannat år. Det var så det var och kanske inte något jag var jätteledsen över även om jag ibland kände mig exkluderad. Just Disneyworld-grejen satte väldigt djupa spår för en 10 år liten tjej som drömde om att få åka just dit.

Varför gick de ens på Disneyland om de var där utan barn? Bara det är ju helsjukt 
  • Mrs Moneybags

Jag ser inget principiellt som talar emot det. Var och en får göra som den vill, men personligen skulle jag inte göra det. Min son är min bästa resekompis.

Men jag ser inget fel med det alls. Tvärtom. Ett bra äktenskap behöver kanske en weekend utan barn ibland! 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (L) skrev 2025-01-17 11:22:14 följande:
    Varför gick de ens på Disneyland om de var där utan barn? Bara det är ju helsjukt 
    Varför då? Där finns mkt som vuxna också gillar. Jag och min man var på DL i Florida innan vi fick barn. 
  • Anonym (H)

Ja, det är så klart okej om man ser till att barnen är hos en barnvakt som man litar på? Jag hade personligen inte klarat av att åka på semester i en vecka utan min ettåring, men redan när de är cirka tre år gamla funkar det. Men alla drar ju sina egna gränser. 

• Anonym (Y)

Beror mycket på om man har barn. Har man inte det så blir det ju bara dumt att behöva låna en unge för att inte åka på semester utan.

• Anonym (H)
    Anonym (Disneydrömmen) skrev 2025-01-17 10:41:36 följande:

Oj nen det där är ju bara ett märkligt beteende! Flesta verkligen att det har sårat dig
  • Anonym (H)

* Förstår verkligen att det har sårat dig, skulle det stå

Svar på tråden Ok att åka på semester utan barn?