Anonym (T) skrev 2025-01-18 12:46:30 följande:
Men herregud, du har helt fel tillvägagångssätt..
Det här är för att du är otroligt jävla självkritisk.. Du har ingen respekt emot dig själv. Du vill säkert tro att något är fel.. Och eftersom du redan tror att något är fel så kommer du hitta något nytt fel hela tiden.
Det är mänskligt att göra fel... Vi lär oss mer av att göra fel. Människor gör allting fel typ hela tiden... Dock håller du dig själv till en standard som kan sägas vara omänsklig?
Att sätta så stora krav på dig själv att du förväntas vara omänsklig det är inte något schysst emot dig själv.
Ta ett proffs i någonting.. Låt säga ett basketproffs som nu är milionär.. Du är säkert övertygad om att den plockade bara upp en boll på första dagen och började göra allting rätt... Men nej, inte ens Michael Jordan började sätta bollen där i korgen. Det var flera år av träning där han lärde sig något utav varenda lilla fel.
Att han inte satte bollen i korgarna direkt, betyder inte att han är värdelös som människa eller olämplig som en basketspelare eller helt jäkla dum i huvudet...
Det enda han insåg som många inte inser, är att man lär sig av göra misstag. Dvs våga göra fel...
Ett fel är inte en bedömning. Ett fel är en chans att göra rätt. Inte idag kanske.. Men om du lär dig själv att sluta skruva fel på den där bollen, låt säga inom den närmsta månaden, så är du ett steg närmare till att börja göra rätt.
"Varför vet jag inte det här?" hur ska du veta det om du aldrig tidigare har fått lära dig? Tror du att jag vet något utan att ha gjort min egen googling? Tror du Jörgen vet det? Förmodligen inte, och vet han det, är han förmodligen intresserad av det ämnet och har spenderat timmar på att lära sig.
T du har rätt, mitt tillvägagångssätt är fel. När jag läser en text som jag anser är oerhört viktig för mig att kunna, svallar självkritiken och prestationsångesten, eftersom jag anser att texten är viktig, förtjänar den att jag använder mina bästa knep för att lära mig texten:
- anteckna med penna och papper
- spara viktiga begrepp i en egen Quizlet
- skapa mentala bilder för att komma ihåg och greppa koncept
- skapa ett skelett för kunskapen innan att haka upp kunskapen på
- gärna ta en tupplur strax efter för att överföra kunskapen till långtidsminnet i sömnen
- spela upp texten audiellt för då lär man sig bättre
- undvika att multitaska samtidigt som jag läser (ex. inte äta mat eller tugga tuggummi samtidigt)
- planera att repetera informationen på något sätt
- ha instuderingsfrågor så jag kan skriva om det jag läst och resonera kring det
- börja med att översiktsläsa, sen djupläsa och sist av allt kontrollera att jag kan allt
- att ha bra lässtrategier helt enkelt
Jag känner att jag saknar den bästa studietekniken när jag läser en text. När jag läser texten samtidigt som jag är uppe i varv och det surrar av tankar i huvudet och jag känner att mina lässtrategier är otillräckliga, att jag borde rätta till det, men inte gör det, känner jag att ångesten sväller. Och sen i likhet med all ångest är det väldigt skönt att fly undan den, varpå jag stänger igen boken. Då har jag visserligen en oro över att jag undvek pluggandet, men å andra sidan slapp jag prestationsångesten.
Det fungerade i början dock. Självkritiken började jag med i slutet på gymnasiet som ett medel att tvinga mig själv att plugga mer; rädslan för misstag gjorde faktiskt att jag jobbade hårdare. Men när den effekten föll bort stannade självkritikstankarna kvar, vilket gör mig rädd för att göra misstag. Det är en dålig rädsla som du sa, eftersom att inte våga och i stället ge upp gör mig handikappad i inlärningsprocessen. Då visar jag heller ingen respekt för mig själv och behandlar mig själv på ett omänskligt sätt som du sa. När rädslan då infinner sig och jag känner känslomässigt obehag när jag försöker lära mig nya saker, tappar jag snabbt tålamod på grund av att jag vill fly obehaget.
Att byta förhållningssätt är nog första steget som du sa, sen måste jag också stå emot obehaget, låta dem tankarna passera, och ersätta dem med mer positiva tankar. Jag tänker också att jag ska belöna mig själv när jag lyckas ex. läsa ett kapitel eller artikel som jag anser är väldigt, väldigt viktig för mig att kunna och därför kan känna mer press på mig själv att jag ska kunna. Jag ska lugna ned mig själv och känna att allting är okej ändå. Sen kan jag också bli bättre på att ta tålamodet och tiden det krävs för att göra iordning så att jag kan plugga effektivt med en god studieteknik, ex. genom att göra en studieplanering så att jag kan planera när jag ska repetera en text samt göra det lilla extra att plocka fram anteckningsbok och penna, så att jag kan anteckna när jag läser.