Inlägg från: Anonym (pluggis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pluggis)

Ångest av att lära mig nya saker

Men om du kunde allt i kursen redan, varför skulle du då gå kursen?

Samma med nytt jobb- om man kan alla sina uppgifter när man börjar då har man redan satsat för lågt- du måste ju få utvecklas nånting på ett nytt jobb, eller hur?

Upprepa efter mig:

Jag är här för att lära mig.
    Det tar tid och det är inget fel med att det tar tid.
    Det går bra om jag jobbar på och går det inte bra så finns det omprov men inga omfester.

Så, koppla av! Vem tror du kommer att leta upp och skjuta dig om du inte kan boken utantill om tre dar?

• Anonym (pluggis)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-01-17 19:49:03 följande:

Ingen såklart! Men det stör mig. Jag har så höga krav på mig själv och känner att andra har det också. Att misslyckas är inget bra alternativ. Men ångesten leder till att det händer ändå. Jag saboterar för mig själv av min egen oro. Jag kan inte läsa och känna mig lugn -- jag blir stressad för jag måste ju prestera när jag läser; anteckna, dra kopplingar till sådant jag kan innan -- ha en bra studieteknik liksom -- vilket jag oftast inte har. Det förstör för min förmåga att inhämta ny information.

Man har inte misslyckats förrän man har sluta försöka.

Och många som lyckats talar tyst om misstagen på vägen dit, sitt tvivel och sin ångest.

Jag har t.ex. en vän som har slutat jobba vid 50 för han är ekonomiskt oberoende idag. Men även han blev av med en kvarts miljon i början av sitt liv, när det verkligen gjorde ont. Men har man målet klart så reser man sig då igen och jobbar på. Idag har han sina 20 nåt miljoner.

Man kommer alltid längre om man vågar försöka än om man inte gör det.
    Ge dig själv credd för att du vill saker och startar saker.

Även mina vänner som aldrig fick en hel examen har idag bättre lön eller åtminstone roligare jobb än de flesta som inte studerat.
Svar på tråden Ångest av att lära mig nya saker