Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Ångest av att lära mig nya saker

Jag har ett ohälsosamt förhållande till kunskap, speciellt när jag mår dåligt och har ångest. Så för jag jag läser om lösningen till ett av mina problem får jag självsaboterande ångest.

exempel:
    Jag känner mig stressad och googlar på sätt att bli mindre stressad. Det jag läser får mig att må dåligt för jag känner bara? varför vet jag inte redan det här ? så jag kan knappt fokusera och lämnar sidan efter att ha bara skannat igenom några rubriker. 

exempel 2
    Jag ska läsa ett kapitel i en kursbok för skolan. Det är intressant men oron över att inte redan kunna det eller känslan av att jag förväntas kunna det tar över; jag får ångest och det skriker inom mig av överväldigande och jag stänger igen boken efter att ha skannat av det lite grann.

Det här förstör oerhört mycket för mig. Hur blir jag av med det? Och ja antagligen kommer samma ångest komma när jag läser era svar. Jag känner mig helt dum i huvudet.
  • Svar på tråden Ångest av att lära mig nya saker
  • Anonym (Ångest)

Ingen såklart! Men det stör mig. Jag har så höga krav på mig själv och känner att andra har det också. Att misslyckas är inget bra alternativ. Men ångesten leder till att det händer ändå. Jag saboterar för mig själv av min egen oro. Jag kan inte läsa och känna mig lugn -- jag blir stressad för jag måste ju prestera när jag läser; anteckna, dra kopplingar till sådant jag kan innan -- ha en bra studieteknik liksom -- vilket jag oftast inte har. Det förstör för min förmåga att inhämta ny information.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (kattan) skrev 2025-01-17 16:53:57 följande:

Tycker du ska söka proffesionell hjälp för detta

Jo det klart, men har haft den hjälpen förut och tror mer på att jag kan klara det själv -- bara jag utarbetar en plan och hittar strategier för att hantera det. :)
  • Anonym (Ångest)

Känns onödigt att någon ska hänga med mig bara för att jag har ett litet problem som kan lösas med ex. KBT på bara 2 dagar, jag har ju inte ens försökt lösa problemet på riktigt -- men denna tråd är första steget, hoppas bara kunna motivera mig själv mer med den till att lösa problemet, gå igenom ångesten, och hitta strategier för att hantera den. Googling på det leder ju tyvärr bara till att jag får ångest av det jag läser. Men ni kan skicka länkar här om ni vill, då kanske jag är mer motiverad att läsa.

• Anonym (Ångest)

Jag har gått från att få A:n och B:n i alla ämnen till att få mest F i de flesta ämnen, mycket på grund av detta problem. :(

• Anonym (Ångest)
    Anonym (kattan) skrev 2025-01-18 11:56:45 följande:

Uppenbarligen funkar det ju inte eftersom du sätter käppar i hjulet för dig själv när du tänker och agerar som du gör.

Kan lova dig att ingen ställer höga krav på dig förutom du. Alla andra har fullt upp med sitt eget.

Tack för den käftsmällen haha ja det klart men jag vill prova ändå några veckor. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (pluggis) skrev 2025-01-18 12:10:36 följande:
    Man har inte misslyckats förrän man har sluta försöka.

Och många som lyckats talar tyst om misstagen på vägen dit, sitt tvivel och sin ångest.

Jag har t.ex. en vän som har slutat jobba vid 50 för han är ekonomiskt oberoende idag. Men även han blev av med en kvarts miljon i början av sitt liv, när det verkligen gjorde ont. Men har man målet klart så reser man sig då igen och jobbar på. Idag har han sina 20 nåt miljoner.

Man kommer alltid längre om man vågar försöka än om man inte gör det.
    Ge dig själv credd för att du vill saker och startar saker.

Även mina vänner som aldrig fick en hel examen har idag bättre lön eller åtminstone roligare jobb än de flesta som inte studerat.
    Wow, ja det vet jag. Behöver bli bättre på att tänka så innan jag ger upp. Har lätt för mig att kasta in handduken. Men ska ändra på det.
Svar på tråden Ångest av att lära mig nya saker