• Anonym (frustrerad)

Unna barnen saker... på hennes vecka?

Jag vill inte ha kommentarer om styv-föräldrar vs bio-föräldrar, så jag specificerar inte rollerna utan använder "förnamn" på vuxna när det går, och kallar barn för barn. Ok?

Vi är två hem. barnen bor halvtid, Boendeföräldern har fått igenom (eftersom umgängesföräldern ville blidka i början) extra högt underhåll, och behåller hela barnbidraget trots att barnen bor 6/14 dagar hos umgängesföräldern. Notera också att när barnen var 11 och 13 ville de bo varannan vecka i samtal med kommunens rådgivare, men domaren ville ändå att föräldrarna skulle "kompromissa" - medling var väldigt uppskruvat då. 

Visserligen tjänar umgängesföräldern snäppet mera, men ändå. Boendeföräldern fick igenom att han skulle hjälpa till även med hennes boendekostander "eftersom hon måste bo såhär stort, med två barn". Att barnen efter en viss tid krävde egna rum även hos umgängesförädern (i början 4-5 dagar per 14) ändrar ingenting, tydligen.

Det jobbiga var att Boendeföräldern under hela barnens uppväxt och trots att hon fick udnerhåll (på flera tusen) och barnbidraget, vägrade skicka med kläder och annan utrustning. Nej, det fick umgängesföräldern sköta själv! Trots att hen påpekade att det ju ingick i uträkningen för udnerhållet, att hon skulle sköta kläder osv. Icke sa nicke! Det fanns också annat umgängessabotage in play, men itne helt relevant för frågan...

Nu är barnen i tonåren.  De har sina favoritkläder och har lyckats få igenom att de tar med sig kläder från Boendeföräldern. De verkar iaf inte bli aktivt stoppades (men vissa extra fina saker får de säkert fortfarande inte ta med sig till umgängesföräldern).

Nu till frågan... Barnen får mycket presenter. Även från styvföräldrar och styvföräldrars familjer. På umgängesförälderns sida har man sagt att presenter stannar i det hemmet, punkt. Den andra föräldern har fått mycket pengar, och BORDE DESSUTOM stå för det mesta som barnen nu fått i presenter/julklappar/spontaninköp. Dock vill vuxna i det hushållet inte att barnen tar saker därifrån och tar med till Boendeföräldern. Av flera andledningar, men främst för att Boendeföräldern då slipper köpa dessa saker, och då stoppar underhållet i sin egna ficka. Det känns inte rätt. Särskilt itne när hen umgenessaboterade och vägrade skicka med saker i så många år. Ska man bara bortse från det eftersom hen NU inser att barnen fattar vad som pågår, och barnen packar sina egna väskor? 

Barnen vill ju såklart använda sina saker närhelst de vill. Om de t.ex. fått en "setting spray" eller vad de nu kan vara, vill de givetvis ha den i båda hemmen. men det tar emot, för den som betalar udnerhåll OCH massa extra utöver genom alla år, på grund av tvång. 

Vad kan ni ge för råd? En "hård" väg att ta är kanske att sluta ge barnen saker, och berätta hur underhåll är tänkt att fungera? (Den föräldern får just nu ca 5000kr per barn, utöver barnbidraget). Hobbyerna kostar kanske 1500kr? Resten ska vara till allt barnen behöver - kläder, smink, bio etc. 

Hur löser man denna situation?

• Svar på tråden Unna barnen saker... på hennes vecka?
  • Jemp
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 11:39:42 följande:
    Ni får tycka att D är det enda rätta - men det går inte för oss. Inte en chans.

Så vilket av de andra alternativen är bäst?

Du kommenterar inte E? För att citera mig själv:
    Eftersom det är tonåringar det gäller finns ju också alternativet att föräldrarna gemensamt (och barnen) avtalar om att de ska förfoga över en större del av pengarna själva och då stå för klädinköp. 

• Anonym (frustrerad)
    Jemp skrev 2025-01-22 12:01:59 följande:

Du kommenterar inte E? För att citera mig själv:
    Eftersom det är tonåringar det gäller finns ju också alternativet att föräldrarna gemensamt (och barnen) avtalar om att de ska förfoga över en större del av pengarna själva och då stå för klädinköp. 

Tror inte mamman är öppen för det.

Vi kan inte påverka henne, bara hitta ett sätt som gör att vi inte slår knut på oss själva.
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (stack) skrev 2025-01-22 11:57:38 följande:
    Att ni löser konflikterna med mamman utan att blanda in barnen och barnens saker. 
    Du verkar inte förstå vad det är för mamma vi har att göra med här...
  • Jemp

I vilken mån fungerar A idag? 
    Det blir lite förvirrande när allt som köps till barnen benämns som presenter. 

1) saker som tillhör grundnivån ska ju mamman stå för. Gör hon det i sån utsträckning idag att barnen har tillräckligt med saker även hos er? 

- om ja: hänvisa även fortsättningsvis dit för basbehov. Med tillägg av nr 2. 

- om nej: ha basgarderoben med alternativ C. Med tillägg av nr 2.

2) Saker som barnen får i födelsedagspresent, julklapp, köper själva osv är deras ägodelar och tas med fritt/förfogas själva. 

3) Där ni inte är överens om var basbehovet ligger, blir ju en avvägning. Alternativet blir ju att era principer gör att barnen blir utan under mammaveckorna. 

Även detta påverkar ju såklart barnen dock, när ansvaret mer läggs på dem att hantera det ni vuxna inte reder ut.

• Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 12:05:25 följande:
    Du verkar inte förstå vad det är för mamma vi har att göra med här...
    Nej, och jag förstår inte hur du är funtad heller. Tycker ingen av er vuxna i den här soppan verkar särskilt vettiga.

Men det verkar som att hur det än är så är det barnen som kommer att få betala priset för att ni vuxna inte kan hantera era vuxenansvar. 
  • Anonym (Valentina)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 10:13:34 följande:
    Missförstår du med flit?

Jag sa inte att det gäller "saker till familjen" utan att vi kan ha gett saker till ensilda barn fram till idag. men om det allmänt är så att folk tycker att man får "bestämma själv över "sina" saker" (fast det är vi som köpt dem), så kanske man inte behöver positionera det som deras enskilda saker? 

Vill de ha en speciall/specifik tröja?

Alternativ A) nej - det är din mamma som ska köpa kläder. Hon får pengar till det

Alternativ B)  Jag kan köpa den, så får du låna den ibland (när du är här) (=det är "familjens" tröja)

Alternativ C)  Visst, här får du! Men den stannar här och används på pappaveckorna

Alternativ D) Att vi köper den och de använder den fritt alla dagar = samma sak som att ge ännu mer pengar till deras mamma, som slipper införskatta kläder.

Alternativ D finns inte för oss. Vi vill inte sponsra deras mamma mer än vad vi redan gör. Så vilket alternativ av A-C är bäst?

Eller finns andra lösningar?
    Det här är en så jävla äcklig attityd. Jag fick faktiskt rysningar när jag läste din kommentar och jag tycker så otroligt synd om barnen som hamnat i kläm här. Alternativ D är det enda rätta. Det är vidrigt att inte se barnen som egna individer som har rätt att äga saker och rätt att bestämma över dem. Det lilla ni sparar genom att hålla på så där kan ni ju lika gärna börja lägga i en fond för framtida psykologkostnader till barnen.

Tänk själv om du hade vuxit upp med vuxna som bestämmer att vill du ha en tröja så kan vi köpa den, men den är "familjens" och du får låna den när du är här, men inte ta den till din andra förälder. Eller att bara få använda något de fått och gillar 14 dagar av månaden, för att gåvan kommer med såna restriktioner att de egentligen inte "fått den" alls och inte får bestämma vad de ska göra med den.

Det handlar ju om tonåringar här! Behandla dem som tonåringar, som unga vuxna. Ta inte ut era frustrationer på mamman på dem.   
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 11:37:27 följande:
    Det är väl den som köpt sakerna som äger den, och som bestämmer var de sakerna ska vara?
    Nej? Köper du något, som du sen ger bort i present, så är det inte ditt längre. Det är själva definitionen av att ge bort något. Du äger det inte längre, och kan inte heller bestämma vart det ska vara eller hur det ska användas. 
  • Anonym (…)

Jag får känslan att den som skriver i tråden är styvmamman som vanligt.
    Hon vill lägga sig i allt och styra och ställa, och är
    den som orsakar alla problem just nu?/

• Anonym (stack)
    Anonym (?) skrev 2025-01-22 13:16:03 följande:

Jag får känslan av att styvmamman är irriterad över att barnen kostar, och tycker att mamman får övermycket pengar som styvmammans själv skulle vilja ha. Och det kan vara så att pappan håller med henne, eller så tycker han att detta är rimligt. Och sen tycker styvmamman att det verkar rimligt att ta ut på barnen att mamman enligt henne får för mycket pengar. 
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (stack) skrev 2025-01-22 11:38:13 följande:
    Dra det till domstol då?
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 11:33:47 följande:
    Det fungerar inte så - det kommer bara förvärra situationen för oss. Hon kommer sluta skicka med kläder osv. Så hamnar vi att dra ett ännu större lass.

Jag vet att familjelivare gärna käftar emot, men kan ni förstå premisserna och ge råd utifrån dem?

nej, vi kommer itne börja serva mamman genom att förse henne med saker på hennes veckor.

Hur gör man - med den gränssättningen gjuten i betong!! - saker bäst för barnen?

Sluta ge dem presenter? bara ge presenter som inte fysiskt går att flytta på? Poängtera hur mycket pengar deras mamma får, och att de borde få pengar/saker av henne rent lagligen? Sätta upp saker i positivt ljus?

Felet du gör är att du vill lösa konflikten med mamman genom att sätta konsekvenser för barnen. Det är synd att du inte fattar det, och det blir väldigt svårt att diskutera när du inte fattar det. 

Man kan bara hoppas att barnen går någorlunda helskinnade ur detta. 
    Svårt att diskutera med er, som inte vill förstå frågeställningen eller vårt perspektiv.

Nej, vi orkar inte dra det till domstol. Finns inte ens någon garanti på att en ny domare inte skulle ta mammans parti ännu en gång. 

som sagt, hur "lider" barnen av att få presenter utav oss, även med den lilla restriktionen att vi vill att sakerna stannar i vårt hem och används där? På riktigt? 
  • Anonym (frustrerad)
    Anonym (?) skrev 2025-01-22 13:16:03 följande:

Nej :)

Och som jag sa i trådstarten - jag undanber mig denna analys - det hör inte hit. Folk som hänger här på FL bara för att trakassera styvföräldrar kan försöka kapa någon annans tråd. 
Svar på tråden Unna barnen saker... på hennes vecka?