• Anonym (Sambo)

Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?

För mig är det rätt obegripligt att människor gifter sig innan dom flyttat ihop. 

Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan känna varandra på riktigt och på djupet innan man bor ihop. Enstaka dejter och liknande kan man orka framställa sig på ett visst sätt. Men i en vardag så uppkommer det ju helt andra utmaningar. Sällan man berättar om dessa skavanker när man dejtar eller att man kanske ens är medveten om att det här kan störa någon annan. 

Vad anser ni? Varför skulle man gifta sig innan man bor ihop? 

Att bo ihop kan även betyda att man har varsitt boende där man bor ena veckan hos Calle och andra veckan hemma hos Mona, men man bor ihop fast i varandras bostäder, den varianten är godkänd. 

• Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?
  • Anonym (Eli)

När kvinnor var mindre ekonomiskt självständiga hade de inte mycket till val än att hitta en man som kunde försörja henne ekonomiskt och då fanns det förmodligen fler hus som bara väntade på att någon skulle flytta in, alternativt att man hade familj som kunde hjälpa till att bygga hus. Skilsmässa innebar en stor risk för kvinnan så det är inte konstigt att skilsmässor var mer ovanliga förr.

Det är ju inte riktigt aktuellt idag. De flesta kvinnor kan försörja sig själva och gifta sig senare i livet, av kärlek i första hand och lägre prioritet på ekonomiska skäl (hoppas jag verkligen). Jag är särbo sedan två år tillbaka eftersom jag pluggar på annan ort och jag och min fästman är fortfarande jättekära i varandra. Jag tror att det har hjälpt mycket att vi lever våra egna liv och inte umgås 24/7.

En dag när jag är färdigutbildad ska jag och fästmannen köpa hus och därefter gifta oss. Men innan dess njuter jag av att ha eget boende.

• Anonym (S)
    EnFru skrev 2025-01-17 17:47:23 följande:

Tjaaa?var ju så man gjorde förr och statistiken för äktenskap som höll var väl långt bättre då än nu. Folk var yngre och man lärde sig att leva tillsammans, byggde upp ett liv tillsammans. Idag är folk äldre och har hittat sina egna vanor och då blir det väl lätt kämpigt att anpassa sig efter någon annans vanor.

Men nej, personligen hade jag väl inte gjort så heller. Vill ju veta vad man får innan man går och lovar evig kärlekSkrattande

Skillnaden är inte att äktenskap var bättre, utan att skilsmässa var mkt svårare. Män fick tvinga sig till sex t ex. 
  • EnFru
    Anonym (S) skrev 2025-01-17 18:14:12 följande:
    Skillnaden är inte att äktenskap var bättre, utan att skilsmässa var mkt svårare. Män fick tvinga sig till sex t ex. 
    Absolut! Jag skrev inte heller att det var bättre. Däremot tror jag ändå att det är lättare idag att ge upp och tro att gräset är grönare någon annanstans. Samma vardag kommer emot i de flesta förhållanden. Men självklart ska man gå om det är skit på riktigtOskyldig
  • Anonym (Hm)
    Anonym (x) skrev 2025-01-17 17:50:35 följande:

Ja, det är ovanligt i Sverige. Men det är det enda rätta.

Ja, verkligen.
  • Anonym (XY)
    Anonym (x) skrev 2025-01-17 17:50:35 följande:

Ja, det är ovanligt i Sverige. Men det är det enda rätta.

Varför?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 17:24:47 följande:
    Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?

För mig är det rätt obegripligt att människor gifter sig innan dom flyttat ihop. 

Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan känna varandra på riktigt och på djupet innan man bor ihop. Enstaka dejter och liknande kan man orka framställa sig på ett visst sätt. Men i en vardag så uppkommer det ju helt andra utmaningar. Sällan man berättar om dessa skavanker när man dejtar eller att man kanske ens är medveten om att det här kan störa någon annan. 

Vad anser ni? Varför skulle man gifta sig innan man bor ihop? 

Att bo ihop kan även betyda att man har varsitt boende där man bor ena veckan hos Calle och andra veckan hemma hos Mona, men man bor ihop fast i varandras bostäder, den varianten är godkänd. 

Jag håller med om att man lär känna varandra på en helt annan nivå när man bor ihop. Men, var ska man dra gränsen för hur länge man ska bo ihop innan man gifter sig? Jag menar, jag har bott ihop med min man i snart 30 år, och jag känner honom ännu bättre nu än när vi hade bott i hop i 1 år, eller 5 år, eller 10 år, eller ... Ja, du fattar vart jag vill komma? När känner man någon tillräckligt för att veta exakt när det var dags att gifta sig?

Jag tror ärligt talat att det inte alls är ett måste att bo ihop innan man bestämmer sig för att dela livet med någon. Huvudsaken är att man vet hur den andra tänker och tycker, hur de vill leva sitt liv, hur de fungerar. Man kan få reda på detta genom att kommunicera och umgås, men måste inte bo ihop.

Som jag ser det handlar ett äktenskap inte bara om kärlek och att känna varandra, utan om att man bestämt att nu är det vi två. Kärlek är inte bara en känsla, känslor går upp och ned, och ju längre man varit tillsammans, desto fler nedgångar (och uppgångar!) får man uppleva. För ett långt äktenskap behöver man bestämma sig för att det är vi två, även när det är tungt.

Så, visst är det idag ovanligt att man gifter sig först och flyttar ihop sedan, men ovanligt är inte samma sak som sämre.
  • Bits1975

Min man och jag flyttade ihop efter smekmånaden, detta är snart 22 år sedan. Vi hade inte heller älskat med varandra innan. Det har fungerat bra, det nog mest ett förhållningssätt och en syn på äktenskapet som något väldigt värdefullt antar jag.

Man håller ihop och accepterar att man förändras med tiden, att båda har sina skavanker och att jag inte kan förvänta mig att han ska göra mig lycklig, utan han duger precis som han är. Jag älskar honom och är glad att få leva resten av mitt liv tillsammans med honom. En av våra flickor är vuxen och den yngre är i nedre tonåren. Jag ser fram emot att få uppleva barnbarn, och allt annat livet vill erbjuda oss med min man.

Båda parter behöver en rejäl dos ödmjukhet, tålamod med den andre, humor, och att inte falla in i en hånfull jargong mot den andre.

• Anonym (Sambo)
    Bits1975 skrev 2025-01-17 20:38:17 följande:

Min man och jag flyttade ihop efter smekmånaden, detta är snart 22 år sedan. Vi hade inte heller älskat med varandra innan. Det har fungerat bra, det nog mest ett förhållningssätt och en syn på äktenskapet som något väldigt värdefullt antar jag.

Man håller ihop och accepterar att man förändras med tiden, att båda har sina skavanker och att jag inte kan förvänta mig att han ska göra mig lycklig, utan han duger precis som han är. Jag älskar honom och är glad att få leva resten av mitt liv tillsammans med honom. En av våra flickor är vuxen och den yngre är i nedre tonåren. Jag ser fram emot att få uppleva barnbarn, och allt annat livet vill erbjuda oss med min man.

Båda parter behöver en rejäl dos ödmjukhet, tålamod med den andre, humor, och att inte falla in i en hånfull jargong mot den andre.

Kände ni varandra innan en längre period då? Hur hade det blivit om ni inte alls synkade sexuellt när ni väl provade ihop? Att ni ville extremt olika liksom. 
  • Bits1975
    Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 20:44:01 följande:
    Kände ni varandra innan en längre period då? Hur hade det blivit om ni inte alls synkade sexuellt när ni väl provade ihop? Att ni ville extremt olika liksom. 
    avi gifte oss på vår 1-års dag, och började verkligen göra saker som att resa ihop efter bröllopet. Alltså, vi har egentligen aldrig varit särskilt synkade sexuellt :D  
    Men eftersom han var min första på det planet så har jag heller inte haft så mycket att jämföra med, och helheten har betytt mycket tror jag, att vi strävar åt samma håll, skrattar (oftast) åt samma saker, och att vi visar fysisk ömhet. 

Annars är vi väldigt olika, han akademiker, jag arbetare inom vård och omsorg, han är ateist, jag troende, han köttätare och jag vegetarian av etiska skäl. Jag minimalist och han gillar prylar, jag är hemmakatt och han älskar att gå ut. Orkar vi hålla ihop i över 20 år så gör nog de flesta det, haha

• Anonym (Sambo)
    Bits1975 skrev 2025-01-17 21:11:28 följande:
    avi gifte oss på vår 1-års dag, och började verkligen göra saker som att resa ihop efter bröllopet. Alltså, vi har egentligen aldrig varit särskilt synkade sexuellt :D  
    Men eftersom han var min första på det planet så har jag heller inte haft så mycket att jämföra med, och helheten har betytt mycket tror jag, att vi strävar åt samma håll, skrattar (oftast) åt samma saker, och att vi visar fysisk ömhet. 

Annars är vi väldigt olika, han akademiker, jag arbetare inom vård och omsorg, han är ateist, jag troende, han köttätare och jag vegetarian av etiska skäl. Jag minimalist och han gillar prylar, jag är hemmakatt och han älskar att gå ut. Orkar vi hålla ihop i över 20 år så gör nog de flesta det, haha
    Du känner inte att du saknat något då? Alltså att veta om det skulle kännas annorlunda med någon annan? Där du kan känna allt du har med din man men även att ni klickar med varandra sexuellt? 
Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?