Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 17:24:47 följande:
Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?
För mig är det rätt obegripligt att människor gifter sig innan dom flyttat ihop.
Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan känna varandra på riktigt och på djupet innan man bor ihop. Enstaka dejter och liknande kan man orka framställa sig på ett visst sätt. Men i en vardag så uppkommer det ju helt andra utmaningar. Sällan man berättar om dessa skavanker när man dejtar eller att man kanske ens är medveten om att det här kan störa någon annan.
Vad anser ni? Varför skulle man gifta sig innan man bor ihop?
Att bo ihop kan även betyda att man har varsitt boende där man bor ena veckan hos Calle och andra veckan hemma hos Mona, men man bor ihop fast i varandras bostäder, den varianten är godkänd.
Jag håller med om att man lär känna varandra på en helt annan nivå när man bor ihop. Men, var ska man dra gränsen för hur länge man ska bo ihop innan man gifter sig? Jag menar, jag har bott ihop med min man i snart 30 år, och jag känner honom ännu bättre nu än när vi hade bott i hop i 1 år, eller 5 år, eller 10 år, eller ... Ja, du fattar vart jag vill komma? När känner man någon tillräckligt för att veta exakt när det var dags att gifta sig?
Jag tror ärligt talat att det inte alls är ett måste att bo ihop innan man bestämmer sig för att dela livet med någon. Huvudsaken är att man vet hur den andra tänker och tycker, hur de vill leva sitt liv, hur de fungerar. Man kan få reda på detta genom att kommunicera och umgås, men måste inte bo ihop.
Som jag ser det handlar ett äktenskap inte bara om kärlek och att känna varandra, utan om att man bestämt att nu är det vi två. Kärlek är inte bara en känsla, känslor går upp och ned, och ju längre man varit tillsammans, desto fler nedgångar (och uppgångar!) får man uppleva. För ett långt äktenskap behöver man bestämma sig för att det är vi två, även när det är tungt.
Så, visst är det idag ovanligt att man gifter sig först och flyttar ihop sedan, men ovanligt är inte samma sak som sämre.