Inlägg från: Mkay |Visa alla inlägg
  • Mkay

Ångrar mig så

Du skriver att du har kvar huset för barnens skull men tror du inte de hade blivit gladare om du inte var lika tyngd av ekonomin och hade pengar att hitta på mer grejer med dem istället? Hade jag varit i dina skor hade jag sålt huset och köpt en lägenhet och satsat lite av de pengarna du sparar varje månad på att göra grejer med barnen istället.

Du måste även jobba på att släppa det som varit och gå vidare, du skiljde dig av en (eller flera) anledning, försök tänka tillbaka på dessa. Hade du inte skiljt dig hade du ältat dessa grejer, mått dåligt i förhållandet och mått dåligt över att du inte hade mod nog att lämna. Nu hade du det modet, du är stark! Och du har alla möjligheter i världen att skapa ett bättre liv nu. Barnen kommer tycka du är roligare att spendera tid med om du är gladare, så satsa på dig själv och det som hade gjort dig glad. Så kommer allt falla på plats. 

• Mkay
    Trudekt skrev 2025-01-20 08:29:15 följande:

Angående råden om att sälja huset, det är i sådana fall om man hittar en hyreslägenhet i lämplig storlek till ett bra pris. Annars är det nog billigare att bo kvar i huset, speciellt om man struntar i allt underhåll som inte MÅSTE göras.

Alla jag känner som bor i bostadsrätt bor dyrare än mina kompisar som bor i villa, däremot är instegskostnaden lägre till bostadsrätt. (Villakompisarna har högre lån och mer ränta, men de slipper 6000-8000 per månad i bostadsrättsavgift)

Bor man i hus är det dessutom väldigt mycket enklare för barn och eventuella barnbarn att kunna hälsa på framöver. Tänker mig nu att huset är större än en vanlig lägenhet, men så behöver det i och för sig inte vara. 

Mina föräldrar skildes. Det blev inte så bra, det hade nog varit bättre för alla om de hållit ihop. Men det blev inte värdelöst heller. Nu är det inget jag egentligen tänker på längre, vattnet har flutit under broarna och jag har en egen familj. 

Jag vet att det kan vara svårt, men det bästa är att släppa det som varit och fokusera på det som ÄR och hur det ska BLI framöver. 

Det där beror på var huset och lägenheten ligger samt storlek på respektive boende. Generellt byter man i TS sits  från större hus till mindre lägenhet och sker detta i samma bostadsområde så är det betydligt billigare med lägenhet både i månaden men även i inköpskostnaden så TS kommer få tillbaka en hel del pengar på husförsäljningen/minska lånet och kostnaderna i samband med lånet betydligt. 

Dina kompisar måste bo i stora lägenheter i väldigt fina områden (eller ha bostadsrättsföreningar med mycket dålig ekonomi) om de betalar så mycket i bostadsrättsavgift, vi betalade ca 3000 i månaden och knappt något för el i vår tvåa innan. Nu i hus kan det bli 4000 i månaden för bara el och sen äter lånekostnaden upp 10 000 utan amortering. Sedan betalar man även för vatten och sophämtning. Dessutom måste man kontinuerligt spara till renoveringar/underhåll då man inte kan bortse från sådant utan måste ta hand om huset kontinuerligt, vilket man slipper på samma sätt i lägenhet. Det är med andra ord väldigt mycket billigare att äga en lägenhet än ett hus. Så jo det är mest troligt att TS kommer spara en hel del pengar på att flytta till lägenhet.

Svar på tråden Ångrar mig så