Inlägg från: Anonym (Bleep) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bleep)

Fritids spelar Sean banan?

Jag hade också reagerat negativt på om fritids/skolan spelade sådana låtar. Tjejer ska inte behöva objektifieras i skolan och killar behöver bättre manliga förebilder i skolan än Sean Banan. Att som personal sanktionera sean banans människosyn går tvärsemot allt prat om att det behövs mer manliga förebilder i skolan. Jag hade absolut inte gått till rektorn men jag hade ifrågasatt hos den som ansvarade för musiken hur hen tänkte. 

• Anonym (Bleep)
    Anonym (Geten Ralf) skrev 2025-01-19 10:16:47 följande:
    Kan ju vara så att barnen önskar/ vill spela de låtarna.
    Ska föräldrar  lämna in listor på vilka artister man får spela?
    Vi är inte långt ifrån att förbjuda vissa böcker i skolan. Föräldrar lägger mer fokus på vad skolan får/ inte får göra än att prata med sina barn om värderingar.

Mycket möjligt men som pedagog eller fritidspersonal bör man ha omdöme nog att avgöra vad som är lämpligt och rimligt att spela upp i skolmiljö. 

Bokförbud? Du känner inte att du drar på lite höga växlar nu? Eller kanske du skulle vara okej med att en manlig lärare högläser Lolita för skolbarnen, annars räknas det som förbud av litteratur? Slappna av lite och tänk istället för att låta reptilhjärnan styra. 

• Anonym (Bleep)
    Anonym (Ok) skrev 2025-01-19 10:21:26 följande:

Alla föräldrar skulle dessutom tycka olika och ha olika nivåer om vad som skulle få spelas. Detta växande kontrollbehov i samhället.

Låt lärarna lösa detta på egen hand, ditt barn kommer troligtvis ta mindre skada av något fult ord i en låttext än ditt kontrollerande agerande.

Nu handlar ju inte texterna i fråga om enstaka fula ord utan om texternas budskap och vad det står för. Det blir väldigt märkligt när skolan ska agera för allas lika värde men samtidigt spelar misogyna låtar framförda av en karaktär som inte kan ses som annat än ett hopkok av alla värsta fördomar om invandrade arab-snubbar. Det skär sig liksom. 
    Här måste skolan välja: vill vi att barnen ska ta oss och vårt budskap på allvar, då kan man inte kabla ut budskapet att tjejer är objekt och killar kan behandla tjeje hur som för det är ju lite tokroligt.
  • Anonym (Bleep)

Som en annan tidigare skrev: har man med sig sunda värderingar hemifrån är detta inget stort problem. Men i alla skolor finns det barn som inte har det, de som vrålar hooooora titt som tätt til exempel. Det går inte att jobba mot det och samtidigt spela låtar som Sean Banans. Låt skolan vara fri från sexualisering och nedsättande uttryck, vuxenvärlden måste vara tydliga i det budskapet. 

• Anonym (Bleep)
    Aniiee skrev 2025-01-19 14:25:37 följande:

Lyssnar inte på Sean banan, men är han verkligen värre än typ... Ronny och Ragge?

That's how old I am... 

Ja jag skulle nog säga att texterna är värre än Ronny & Ragge. Men de var väl inga direkt lysande förebilder för sund kvinnosyn heller.
Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?