• Anonym (Usch)

Fritids spelar Sean banan?

Mina barn får lyssna på Sean banans musik på fritids. Texterna kan handla om att han och en mamma har sex och att pappa får se allting på film sedan. Eller att  det handlar om en man som älskar mus. 

Mina barn älskar att sjunga och går och sjunger dessa texter överallt. Tidigare har jag inte lyssnat så noga. Hur kan man spela den här typen av låtar på skolans fritidshem? Läroplanen gäller, det motverkar knappast stereotypa könsroller utan är snarare otroligt sexistiska. 

Har pratat med skolan och personalen säger att barnen gillar dessa låtar och att vi vuxna inte ska moralisera. Vi prata med rektorn som fråga vad vi tror ska hända. Dom ville prata om mina rädslor och vad jag tror ska hända med barnen efter att ha fått lyssna på den här typen av musik. Känner mig inte tagen på allvar alls. 

Är detta inte olämpligt? 

• Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?
  • Anonym (Sean)

Man kan ju inte låta bli att vara nyfiken själv: Vad tror du ska hända?

• Anonym (J)

Jag förstår och håller med om att det är olämpligt. Men jag vet när jag själv lyssnade på liknande låtar förr, så lyssnade man bara för att lyssna. Texten tänkte man inte på. Det är först nu som vuxen jag inser att herregud, vadr det människan sjunger. Och det är många artister vi snackar om. 

• Anonym (J)

Vi lyssnade på Barbie på fritids vet jag, hur lämpligt var det då? Im a barbie giiirl, in a barbie wooorld.. ja du vet. Detta är ju ändå längesen.

Men vi visste inte vad vi sjöng på.

Det är lugnt :) 

• Anonym (Gammal moralkärring)

Hasse och Tage sjöng, runka mig med vita handskar på
    ända sättet att få det att gå.

• Anonym (Sean)
    Anonym (Gammal moralkärring) skrev 2025-01-18 16:06:47 följande:

Hasse och Tage sjöng, runka mig med vita handskar på
    ända sättet att få det att gå.

Öh nej? Det gjorde de inte.
    Det gjorde Johnny Bode.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Sean) skrev 2025-01-18 16:00:40 följande:

Man kan ju inte låta bli att vara nyfiken själv: Vad tror du ska hända?

Hur man normaliserar sexism och tycker att det är okej. Hur han i en av sina texter är elak mot för smala kvinnor. Han hyllar kvinnor med större rumpor men som absolut inte är feta. Det leder till en hets hos kvinnor när men ska uppmuntra dom till att se ut på ett visst sätt. Kvinnor kan vara naturligt väldigt smala medan andra har genetiskt större rumpa, utan att anstränga sig. Här är det texter som uppmuntrar kvinnor att se ut på ett visst sätt för att han ska finna dessa kvinnor och kroppar attraktiva. Män ska lära sig att hålla käften och gå efter kvinnor som dom finner attraktiva och låta andra kvinnor vara. Kvinnors uppgift är inte att behaga män.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (J) skrev 2025-01-18 16:05:06 följande:

Vi lyssnade på Barbie på fritids vet jag, hur lämpligt var det då? Im a barbie giiirl, in a barbie wooorld.. ja du vet. Detta är ju ändå längesen.

Men vi visste inte vad vi sjöng på.

Det är lugnt :) 

Det är en ironisk låt på engelska? 
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Usch) skrev 2025-01-18 16:08:19 följande:
    Hur man normaliserar sexism och tycker att det är okej. Hur han i en av sina texter är elak mot för smala kvinnor. Han hyllar kvinnor med större rumpor men som absolut inte är feta. Det leder till en hets hos kvinnor när men ska uppmuntra dom till att se ut på ett visst sätt. Kvinnor kan vara naturligt väldigt smala medan andra har genetiskt större rumpa, utan att anstränga sig. Här är det texter som uppmuntrar kvinnor att se ut på ett visst sätt för att han ska finna dessa kvinnor och kroppar attraktiva. Män ska lära sig att hålla käften och gå efter kvinnor som dom finner attraktiva och låta andra kvinnor vara. Kvinnors uppgift är inte att behaga män.
    Ja. Det är det intrycket texterna ger.

Frågan var ju iofs var du tror ska hända med dina barn.
  • Anonym (J)
    Anonym (Usch) skrev 2025-01-18 16:09:15 följande:
    Det är en ironisk låt på engelska? 

Sean banan är nog med ironisk. Barbies text är rätt brutal också. Inte direkt oskyldig. 

Vi fick lyssna på Eddie meduza som små. Inte snusklåtarna. men ändå. 

• Anonym (J)

Man lyssnar inte på texten som liten, man fattar inte 

Svar på tråden Fritids spelar Sean banan?