• Anonym (Aspirerande dagdrömmande författare)

Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället

Såsom rubriken antyder har jag alltmer börjat fundera på att skriva böcker, trots att jag i nuläget har det "bra" och sannolikt skulle få det sämre om jag bytte spår. Så här ser situationen ut i korthet:

Jag började arbeta i mina föräldrars företag vid ung ålder, fick betalt för enklare uppgifter och återvände dit efter min examen i företagsekonomi. Där hjälpte jag till med mer avancerade saker men tröttnade på att jobba 60?70 timmar i veckan.

Jag tog därför steget och startade en redovisningsbyrå, något jag alltid haft fallenhet för. Det var segt i början och jag funderade på att gå tillbaka till mina föräldrar, men efter ett tag lossnade det. Nu, fyra år senare, har vi även en konsultdel för affärsutveckling som min affärspartner ansvarar för.

Det går varken dåligt eller fantastiskt, men jag tjänar mer än på ett vanligt jobb. Samtidigt blir dagarna ofta tio timmar och jag är ständigt tillgänglig för kunder och anställda.

Anledningen till att jag fortsätter är dels att jag velat visa för mina föräldrar att jag klarar mig själv, dels att pengar alltid varit centralt i min uppväxt. Vi hade perioder med väldigt lite och perioder med mycket, och ekonomin diskuterades jämt hemma.

Nu har jag en sexårig son och en som är ett och ett halvt. Allt detta arbete tär, särskilt när jag inser att jag i princip bara jobbar för pengarnas skull. Förr satte jag pengar på en piedestal, men efter att ha tjänat en del funderar jag på vad jag egentligen offrar och hur mycket jag faktiskt behöver.

Sedan studietiden för åtta-nio år sedan har jag velat skriva böcker. Kanske kan jag ta ett enklare jobb för att frigöra tid till skrivande. Just nu är det nästintill omöjligt, så jag överväger att lämna bolaget för att satsa helhjärtat. Jag tänker mer på hur olika scener skulle se ut än på själva företagandet.

Alla jag pratar med avråder mig. ?Du kommer inte tjäna några pengar? och ?Du har ett så fint företag? är vanliga kommentarer. De kan ha rätt, men jag mår uselt i vardagen. Å andra sidan säljs det mängder av böcker och vissa författare får sin stund i rampljuset, så det lockar mig trots allt.

Som tillägg vill jag nämna att folk sa samma sak när jag startade redovisningsbyrån: ?Varför skulle någon anlita dig utan erfarenhet?? Men det gick ju ändå, även om detta inte riktigt är samma sak.

• Svar på tråden Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället
  • Tyra myra

Vet inte om jag är rätt person att råda dig men du ska absolut hålla dina drömmar levande.

Med detta säger hag inte att du ska hoppa av ditt företag och börja skriva, utan du kan börja skriva så smått. Gå en skrivarkurs och skaffa dig ett nätverk av andra skribenter, för det har du stort nöje och nytta av.  

När du väl blivit publicerad kan du satsa på heltid.

• Moderator

Tråden är flyttad så att det är möjligt att skriva anonymt.
    /Admin

• Mortiscia80

Det första du bör göra är att gå ner i tid. Om något ska sitta på piedestal så är det familjelivet, inte pengar. Det låter som att du har bra inkomst så du borde kunna gå ner till 75-80 % utan större problem. Sedan använder du fritiden till att skriva, lite grann varje dag. Sikta på minst en timme om du kan. Önskar dig varmt lycka till!

• Freddie K

Jag är själv lite av en författare och det första jag märkte när jag började skriva är att det tar sån tid! Så mitt råd till dig är att ha tålamod och skulle du fastna någon gång så byt fokus en stund. Jag vet, du bad inte om mitt råd, men här kom det ändå.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Jemp

Jag tänker att du behöver skaffa dig en bättre arbetssituation. Att ständigt vara tillgänglig och jobba 10/dag är ju inte välfungerande, särskilt inte i längden och med småbarn. Sätt gränser och arbeta mindre. Med ett företag som går bra kanske ni kan anställa någon på 50%, du gå ner till 75 och frigöra tid och energi till skrivande?

Antar att din man Också jobbar heltid? Skulle ni klara er på hans inkomst? Annars får du ju ha skrivandet som en sidosyssla tills vidare. 

• Anonym (Lillian)

Hur mkt skriver du idag, eller har gjort sedan din examen? 

Säger som ovan, gå ner i tid, kanske halvtid. Att kapa all inkomst är inte bra. Men på halvtid får du mer energi, både till arbetet, familjelivet och att skriva. 

Men var beredd på att det är svårt att leva på att enbart skriva. Att det gått bra för ditt företag är ju för att du dels har utbildning men även erfarenhet från dina föräldrars företag. Det märkte ju kunder efterhand som du kom igång. 

• Anonym (Aspirerande dagdrömmande författare)

Anledningen till att jag funderat på att helt byta spår är att jag hade kunnat ta ut en lön på runt 100 000 per månad om jag ville det (sen gör jag inte nödvändigtvis det, men ja) så är i en bra situation. Dock börjar det konstant brinna när jag inte är där eller aktiv och när jag varit föräldraledig har det snarare varit som så att jag gjort båda och att båda blivit lidande och att jag knappt sovit.

Så jag håller med om att det inte är en hållbar situation och jag är less på det, men både min partner och de högsta cheferna lägger en massa timmar. Därmed hade det också blivit "fel" om jag gick ned i tid för det hade påverkat en massa.

Sen kan man kanske omstrukturera en aning så att jag har en mindre betydande roll, men då sänks marginaler för jag gör minst 2 personers jobb i dagsläget, kanske till och med 3 på sin höjd.

Med det sagt, så får jag jobb erbjudanden då och då. Brukar skratta bort dem, men det blir mer och mer tilltalande. Tanken hade isf varit att ta ett sådant jobb och sen börja skriva med tiden som blir över för hade klarat mig på den lönen och förhoppningsvis fått mer av en själ igen.

• Mortiscia80

Säg till cheferna på skarpen att de inte kan hålla på och lägga in en massa extra timmar och att de måste ha en plan i bakfickan för när du är borta eller sjuk. Du ska inte behöva sopa upp resterna när du kommer tillbaka eller lösa saker fast du ska vara ledig/borta. Du kan också lägga in att alternativet är att du söker nytt arbete om det inte kommer att fungera bättre framöver.

• Anonym (Fido)
    Mortiscia80 skrev 2025-01-19 12:49:28 följande:

Säg till cheferna på skarpen att de inte kan hålla på och lägga in en massa extra timmar och att de måste ha en plan i bakfickan för när du är borta eller sjuk. Du ska inte behöva sopa upp resterna när du kommer tillbaka eller lösa saker fast du ska vara ledig/borta. Du kan också lägga in att alternativet är att du söker nytt arbete om det inte kommer att fungera bättre framöver.

Detta är ett typiskt svar från någon som är anonym och tror sig veta bäst. Men i verkligheten en helt annan person? Det är så lätt att vara kaxig när man skriver ett inlägg.

Till Ts: Att skriva och få inspiration tar tid. Har du börjat med att skriva något, eller finns det bara i dina tankar? Om jag vore som dig skulle jag redan nu börja med ett par kapitel så att du får känna på hur det fungerar. Då vet du om det känns bra eller inte, och om du kan prestera så pass att du kan skriva en hel bok inom en rimlig tid. Lycka till!  Glad
Svar på tråden Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället