• Anonym (Jenny)

Kan jag bli uppsagd från lägenheten?

Kan jag bli uppsagt från mitt förstahandskontrakt på min lägenhet om jag får flera varningar för att jag har spelat och haft på hög musik och fått klagomål? Störningsjouren har varit här men inte hört nåt från hyresvärden än. Är det bara en tidsfråga? Jag är livrädd för att bli vräkt. Det är en hyresrätt.

• Svar på tråden Kan jag bli uppsagd från lägenheten?
  • Anonym (F)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 12:28:06 följande:
    Det har jag redan men gillar och lyssna på hög volym och dansa utan lurar. Men det gör jag bara på dagtid.
    Då får du ha lurar även dagtid eller sänka volymen. Jag älskar också hög musik att dansa loss till! Men man måste ändå tänka på grannarna, just för att inte få klagomål och riskera bostaden.
  • Anonym (Stina)

Se till att gå med i Hyresgästföreningen. Det är värt pengarna. Man får inte vräka folk hur som helst men vissa hyresvärdar kör en fuling om de tror att de kan komma undan med det. Det är svårt och dyrt att överklaga som enskild privatperson. Man får väsnas ganska mycket under dagtid men inom rimliga gränser 

• Lynx123
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 12:28:06 följande:
    Det har jag redan men gillar och lyssna på hög volym och dansa utan lurar. Men det gör jag bara på dagtid.
    Men du gillar väl inte att störa andra människor?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (F) skrev 2025-01-19 12:38:05 följande:
    Då får du ha lurar även dagtid eller sänka volymen. Jag älskar också hög musik att dansa loss till! Men man måste ändå tänka på grannarna, just för att inte få klagomål och riskera bostaden.
    Men kan man få lägenheten uppsagd för att man spelar musik på hög volym på dagtid?
  • Anonym (Jenny)
    Lynx123 skrev 2025-01-19 13:19:24 följande:
    Men du gillar väl inte att störa andra människor?
    Nej och det är därför som jag har lurarna om kvällarna. På dagtid tycker jag att man för ta att det är ljud. Jag hör ju foster och stolar dras mot golvet från ovanvåningen men det för man ta om man bor i lägenhet. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 13:39:22 följande:
    Men kan man få lägenheten uppsagd för att man spelar musik på hög volym på dagtid?
    Ja självklart kan man få det. Man får inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Det finns inte heller någon tid på dygnet när man får leva om lite mer än annars, som en del tycks tro.
  • Spucks
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 11:23:39 följande:

Jag är livrädd för att bli vräkt.

Så rädd lär du inte vara när tanken att sluta störa dina grannar inte har slagit dig.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 13:39:22 följande:

Ja, men bara om du spelar så högt att det stör.

När jag var ung student hade jag en äldre granne som spelade dragspel på eftermiddagen. Hade han spelat vid en annan tidpunkt skulle jag sett det som störande.

Du ska alltid visa hänsyn.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (F) skrev 2025-01-19 13:44:18 följande:
    Ja självklart kan man få det. Man får inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Det finns inte heller någon tid på dygnet när man får leva om lite mer än annars, som en del tycks tro.
    Så jag kan ringa störningsjouren eller hyresvärden för att mina grannar ovanför mig stampar och drar tunga stolar över golven? Det sker ju dagtid men stör mig.
Svar på tråden Kan jag bli uppsagd från lägenheten?