• Anonym (Jenny)

Kan jag bli uppsagd från lägenheten?

Kan jag bli uppsagt från mitt förstahandskontrakt på min lägenhet om jag får flera varningar för att jag har spelat och haft på hög musik och fått klagomål? Störningsjouren har varit här men inte hört nåt från hyresvärden än. Är det bara en tidsfråga? Jag är livrädd för att bli vräkt. Det är en hyresrätt.

• Svar på tråden Kan jag bli uppsagd från lägenheten?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Husägare) skrev 2025-01-19 13:46:14 följande:

Ja, men bara om du spelar så högt att det stör.

När jag var ung student hade jag en äldre granne som spelade dragspel på eftermiddagen. Hade han spelat vid en annan tidpunkt skulle jag sett det som störande.

Du ska alltid visa hänsyn.

Jag tror att dom klagar mest för att jag är ung faktiskt 
  • Anonym (F)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 13:49:08 följande:
    Så jag kan ringa störningsjouren eller hyresvärden för att mina grannar ovanför mig stampar och drar tunga stolar över golven? Det sker ju dagtid men stör mig.
    Det ska vara frågan om rimliga störningar att klaga på. Man får faktiskt flytta sina möbler och gå på golven, där kommer det snarare se ut som att du är överkänslig om du klagar. Vad menar du med att de stampar? Har svårt att se att man håller på så utan anledning.

Man får fortfarande inte spela hög musik. Om det dessutom är flera olika som klagar så kommer det vara tyngre bevis mot dig än om det var en enda gnällspik som satt detta i system.
  • Lynx123
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 13:51:46 följande:
    Knappast. Du stör, helt enhelt, och borde visa hänsyn. Grannarna hade klagat om fu vore 80 också. Svårare än så är det inte.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 13:51:46 följande:
    Då får du bli vän med gamlingarna.
    Var trevlig, hjälp till, bär kassar åt gamlingar och beröm deras hundar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 13:39:22 följande:
    Men kan man få lägenheten uppsagd för att man spelar musik på hög volym på dagtid?
    Ja, det kan man. Men du har väl slutat med det nu?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Har du fått flera varningar samt besök av störningsjouren så kommer du med största sannolikhet bli vräkt inom kort.

Jag blev själv vräkt när jag levde i ett misshandel förhållande och grannar ringde polis ett par tillfällen.

• Tom Araya
    Men kan man få lägenheten uppsagd för att man spelar musik på hög volym på dagtid?
    Ja, om det stör grannarna och det händer upprepade gånger så finns risken.
  • Dexter dot com
    Ja, självklart !! Att röra sig i sin lägenhet hör ju till normalt leverne vilket inte hög musik gör. Tänk på alla som jobbar natt och försöker sova när du spelar musik på dagarna.
  • Anonym (Jaja)

Alla har inte samma musiksmak som dig. Hur skulle du reagera om en granne lyssnade på opera hela dagarna och på hög volym? Så försök att förstå hur det känns för grannarna. 

Du klagar på att grannarna drar tunga stolar över golvet, men det är nog för att de flyttar på möbler när de ska dammsuga. Och om du har grannar under dig så upplever de samma sak från dig. Och du skriver att de stampar, men det hörs nog likadant när du dansar. 

Så visa hänsyn och använd även hörlurarna dagtid. Det är jätteirriterande att höra musik från grannar, och speciellt om man inte har samma musiksmak. 

• Anonym (K)

En hel del jobbar hemifrån med vissa dagar vilket startade med pandemin och har levt kvar. Otroligt störande att sitta i möten och tvingas tänka och prata med hög musik från en granne.

• Anonym (Isolera)

Gissar att du bor i ett äldre och lyhört hus? Ett tips är att sätta upp ljuddämpning på väggarna och i tavlor. Bulla upp med textilier. Gardiner, tjocka mattor, kuddar osv. Det dämpar ljuden. 

Ja, det finns en risk att bli vräkt om man får för mycket klagomål eller inte betalar hyran i tid. Men tror att man brukar få en varning först. Hör med hyresgästföreningen.

• Anonym (mläMÄ'åomn)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 11:42:44 följande:
    Borde jag inte ha hört nåt från hyresvärden redan då? Om jag blivit uppsagd alltså.
    Jag spelar inte högt på kvällar och nätter men ibland på dagtid men flera grannar är gamla och klagar för ingenting.

Man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Däremot anses man få tåla lite mer dagtid än annars, men som sagt, aldrig störa. 

Om störningsjouren varit där flera gånger så borde du kanske inse att du stör och sluta med det. Vill du lyssna på hög musik får du lyssna i hörlurar. 

Du riskerar att bli vräkt även om du inte har hört något från hyresvärden än, denne kan ju helt enkelt hålla på att sammanställa alla störningar och tala bolagets jurist för att se till att det hela är hållbart innan de meddelar dig. 

• Anonym (mläMÄ'åomn)
    Anonym (Stina) skrev 2025-01-19 12:51:39 följande:

Se till att gå med i Hyresgästföreningen. Det är värt pengarna. Man får inte vräka folk hur som helst men vissa hyresvärdar kör en fuling om de tror att de kan komma undan med det. Det är svårt och dyrt att överklaga som enskild privatperson. Man får väsnas ganska mycket under dagtid men inom rimliga gränser 

Nej, man får faktiskt inte föra oväsen hur som helst oavsett tid på dygnet. 

Däremot får man tåla mer, men musik eller högljutt prat (jag har en dotter som spelar så jag misstänker att ts låter som hon när ts spelar och det är inte särskilt roligt) tillhör inte sådant man måste tåla på samma vis som man kan få tåla högljudda barn, att grannen möblerar om eller borrar i väggen. Om grannen möblerar om ofta eller borrar ofta, ja då kan även det räknas som störning. 

Men du har helt rätt i att det inte är så lätt att vräka någon. 

• Anonym (Micke)
    Anonym (mläMÄ'åomn) skrev 2025-01-19 21:45:27 följande:

Nej, man får faktiskt inte föra oväsen hur som helst oavsett tid på dygnet. 

Däremot får man tåla mer, men musik eller högljutt prat (jag har en dotter som spelar så jag misstänker att ts låter som hon när ts spelar och det är inte särskilt roligt) tillhör inte sådant man måste tåla på samma vis som man kan få tåla högljudda barn, att grannen möblerar om eller borrar i väggen. Om grannen möblerar om ofta eller borrar ofta, ja då kan även det räknas som störning. 

Men du har helt rätt i att det inte är så lätt att vräka någon. 

Hade en granne som jobbade skift. Kom hem kl 3 på natten. Spelade musik,
    TV på hög volym, allmänt slammer. Sket fullständigt i att man klagade.
    Sov otroligt dåligt sista timmarna innan jag skulle gå upp.

Började sätta min klockradio på ringning - hög volym - kl 07.30 varje dag
    då hade han bara sovit någon timma. 

DET hjälpte, vi kom överens att han skulle vara tyst när han kom hem på natten
    och jag skulle kasta ut klockradion. 
  • Anonym (mläMÄ'åomn)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-20 14:47:50 följande:
    Hade en granne som jobbade skift. Kom hem kl 3 på natten. Spelade musik,
    TV på hög volym, allmänt slammer. Sket fullständigt i att man klagade.
    Sov otroligt dåligt sista timmarna innan jag skulle gå upp.

Började sätta min klockradio på ringning - hög volym - kl 07.30 varje dag
    då hade han bara sovit någon timma. 

DET hjälpte, vi kom överens att han skulle vara tyst när han kom hem på natten
    och jag skulle kasta ut klockradion. 
    En mycket bra lösning  
  • Anders1970
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-19 11:23:39 följande:
    Kan jag bli uppsagd från lägenheten?

Kan jag bli uppsagt från mitt förstahandskontrakt på min lägenhet om jag får flera varningar för att jag har spelat och haft på hög musik och fått klagomål? Störningsjouren har varit här men inte hört nåt från hyresvärden än. Är det bara en tidsfråga? Jag är livrädd för att bli vräkt. Det är en hyresrätt.

Ja du kan bli vräkt och som du skriver är det en tidsfråga...

Hyresvärden får tids nog rapporten.

Varför försätter du dig i denna situation? Har problem med impuls och konsekvenstänkande? 
  • Anonym (Isolera)

Jag har märkt att när en del får klagomål försöker dom hitta en bakomliggande anledning till det?Som avundsjuka, diskriminering, osv. att bortförklara störningen med.
    Det är du och inte mig det är fel på som klagar på mig?, ungefär lite så.

Tror det är viktigt att ha i åtanke att det oftast BARA är själva störningen dom faktiskt stör sig på och att det inte behöver handla om något annat. T, ex kanske Olle har sömnproblem och ser på TV på nätterna med hög volym för att han har en hörapparat. Då kanske det just bara är ljudet från TV:n som Stina stör sig på när hon försöker sova under honom och inte har något emot Olle i sig, som är en trevlig gammal man när man stöter på honom i trapphuset.

• Anonym (Ju)

Förlåt men är så otroligt trött på såna som dig, Ja det kan man. Grannarna kan spela in. Det finns folk med barn, det finns gamla osv som vill ha lugn och ro och sova ifred. reglerna finns till pga detta. Man måste visa hänsyn. 
    Jag vet en granne som blev det. Det gick inte att bo där pga denna granne. 

• Anonym (F)
    Anders1970 skrev 2025-01-20 21:28:20 följande:
    Ja du kan bli vräkt och som du skriver är det en tidsfråga...

Hyresvärden får tids nog rapporten.

Varför försätter du dig i denna situation? Har problem med impuls och konsekvenstänkande? 
    Hyresvärden lär ju få rapport för varje störning som jouren åker ut på.
  • Jeanette001

Det krävs ofta inte mycket för att få en varning. Har du spelat musik och festat efter 10 på kvällen är det snarare regel än undantag. Många yngre bor bland äldre och barnfamiljer i flerfamiljshus, men när man är ung och festglad så tycker man ofta att de egna nöjena är viktigare än att ta hänsyn till "tråkiga" och stillsamma grannar (jag vet ju bl.a. själv hur jag var som yngre). Ta det lugnt med musikspelandet och avvakta vad som sker.

Svar på tråden Kan jag bli uppsagd från lägenheten?