• Matte45

Jag har förlorat min relation

Hej.

Jag behöver ventilera en sak och är sådan att jag aldrig skulle belasta mina vänner med det. Tänkte prova om jag kan få råd här istället. 

Jag lever i en relation, +10 år, som nu kantrat eller åtminstone slutat vara. Vi hade en fantastisk start på relationen. Vi kände båda att vi äntligen hittat rätt, både i relationen och sexuellt. Vi kunde vara oss själva vilket vi båda saknat. 

Hon ville skaffa barn men jag var lite tveksam. Hade ett barn sedan tidigare och var osäker på att börja om. Men vi diskuterade saken, pratar om vikten av att fortsätta vara ett par med passion, och jag gick med att vi skaffade ett barn. Vi fick ett underbart barn som jag älskar otroligt mycket. 

Men relationen har sakta dött. Vår sexuella relation som båda såg som otroligt viktig har runnit ut i sanden. Att göra saker tillsammans finns inte längre. Hon säger att hon är trygg i sin relation och att hon inte har något behov av sex. Jag jobbar två jobb för att försörja oss då hon pluggar och har en dyr hobby som hon vägrar att dra ner på under studietiden. Jag känner mig förringad till någon som ska betala räkningar så att hon kan fortsätta med det hon vill.

De gånger vi pratat om det har hon bedyrar sin kärlek men sen händer inget mer. Jag vet att som man är det inte pk att säga att man behöver sex och någon form av bekräftelse  men ska jag bara acceptera att leva i ett förhållande som inte längre har någon passion? Jag vet att småbarnsåren är tuffa men jag har iaf tänkt att det är någonstans ett val att göra något aktivt för att behålla glöden i förhållandet.

Vad säger ni? 

• Svar på tråden Jag har förlorat min relation
  • Anonym (M)

Lägg ner offer mentaliteten, det är självklart att en man får säga att han behöver sex och bekräftelse. 

Och nej, du behöver inte leva i ett sexlöst förhållande. 

• Anonym (D)

Problemen är alltså fler än enbart sexbiten? När hade ni sex senast?

• Anonym (K)

Hon älskar dig säkert, det har inte med sexdelen att göra. Däremot har ni helt olika behov numera, och då kommer relationen inte att funka heller. Klart du kan lämna henne, det är helt ok. Ta en lugn diskussion där du lägger fram att ni har just olika behov och att det verkar fortsätta vara så, men att du behöver mer av livet, av en relation och att ni behöver gå skilda vägar.

• Matte45
    Anonym (D) skrev 2025-01-19 13:20:09 följande:

Problemen är alltså fler än enbart sexbiten? När hade ni sex senast?

Nej, det är väl flera lager. Att jag håller på att jobba ihjäl mig utan att någon gång få ett tack. Snarare att jag måste betala mera nästa år. Om någon frågar varför jag jobbar så mycket brukar hon snabbt slänga ur sig att det är för att jag vill ha massa pengar och skratta bort det. 

Och sex, ja vi har kanske sex var tredje månad. Jag behöver mer närhet än så.
  • Matte45
    Anonym (M) skrev 2025-01-19 12:17:31 följande:

Lägg ner offer mentaliteten, det är självklart att en man får säga att han behöver sex och bekräftelse. 

Och nej, du behöver inte leva i ett sexlöst förhållande. 

Ja det kanske är offermentalitet. Men jag är ändå av uppfattningen att om jag som man säger att jag vill ha mer sex så blir det fel. Iaf som jag uppfattar det. Att jag "kräver" det av en kvinna verkar inte vara ok.
  • Matte45
    Anonym (K) skrev 2025-01-19 13:50:16 följande:

Hon älskar dig säkert, det har inte med sexdelen att göra. Däremot har ni helt olika behov numera, och då kommer relationen inte att funka heller. Klart du kan lämna henne, det är helt ok. Ta en lugn diskussion där du lägger fram att ni har just olika behov och att det verkar fortsätta vara så, men att du behöver mer av livet, av en relation och att ni behöver gå skilda vägar.

Problemet för mig är att vi har barn tillsammans. Jag orkar inte gå igenom en till separation och riva upp ett barn från sin trygghet. Men tack för dina tankar.
  • Anonym (K)
    Matte45 skrev 2025-01-19 14:19:28 följande:
    Problemet för mig är att vi har barn tillsammans. Jag orkar inte gå igenom en till separation och riva upp ett barn från sin trygghet. Men tack för dina tankar.
    Vad är lösningen då? En öppen relation? För du får välja, antingen orkar du ta en separation eller så får du leva olycklig. Vad tror du är bäst för era barn? Delat boende eller se sina föräldrar bli allt mer bittra och olyckliga? För du kommer inte orka hålla ihop i längden.
  • Dexter dot com
    Matte45 skrev 2025-01-19 14:15:52 följande:
    Nej, det är väl flera lager. Att jag håller på att jobba ihjäl mig utan att någon gång få ett tack. Snarare att jag måste betala mera nästa år. Om någon frågar varför jag jobbar så mycket brukar hon snabbt slänga ur sig att det är för att jag vill ha massa pengar och skratta bort det. 

Och sex, ja vi har kanske sex var tredje månad. Jag behöver mer närhet än så.
    Börja med att sluta betala för hennes hobby så du slipper jobba så mycket och föreslå parterapi då du mår dåligt i er relation.
  • Anonym (M)
    Matte45 skrev 2025-01-19 14:17:48 följande:
    Ja det kanske är offermentalitet. Men jag är ändå av uppfattningen att om jag som man säger att jag vill ha mer sex så blir det fel. Iaf som jag uppfattar det. Att jag "kräver" det av en kvinna verkar inte vara ok.

Ja. På alla plan . Det är synd om dig för du får inget sex. Det är synd om dig för du får arbeta så mkt. Det är synd om dig för du orkar inte med en separation. 

Så hur ska du lösa det, utan att göra slut?

Ska du fortsätta låta henne köra över dig eller ta kontrollen över ditt eget liv? 

• Vi är två

Jag har oxå haft en skilsmässa efter många år tillsammans med barn hus och en massa andra grejer. Drog mig länge för att ta steget just för allt man byggt upp.
    Lever sedan 8 år i en ny relation där vi båda är överens om att varje morgon vi vaknar så står det oss fritt att välja om vi vill leva vidare med varandra eller inte. Vi älskar varandra och vår uppgift i relationen är att göra vad vi kan för att den andra ska vilja leva vidare. 
    När relationen blir ett företag som bara ska driva fabriken vidare, är det faktiskt dax att gå vidare.
    Känner du att du gör allt du kan för att hon ska välja dig varje dag?
    Känner du att hon gör allt hon kan för att du ska välje henne varje dag?
    Finns det passion och vilja att hela tiden jobba med relationen för att den ska finnas och bli bättre?

Svar på tråden Jag har förlorat min relation