Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Blir du hungrigare, eller blir du mätt?

Det finns något annat än att vägra sex eller ställa upp för den andres skull. Och det är att ta ansvar för den delen av relationen. På samma sätt som man vill resa ihop, träffa vänner, diskutera jobbet och politik och eventuellt uppfostra barn tillsammans, så ingår ett kärleksliv i sängen.

Ni måste prata om det och komma överens om något. Förklara för henne hur avgörande oerhört jätteviktigt det är för dig, att det är deal breaker.

Om du törs och det är tillräckligt stort för dig så förklarar du - utan att låta alltför hotfull - att du inte vill leva sexfritt resten av ditt liv. Och fråga henne hur hon tycker att du ska göra.

• KimLinnefeldt
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-21 15:40:41 följande:

Det finns något annat än att vägra sex eller ställa upp för den andres skull. Och det är att ta ansvar för den delen av relationen. På samma sätt som man vill resa ihop, träffa vänner, diskutera jobbet och politik och eventuellt uppfostra barn tillsammans, så ingår ett kärleksliv i sängen.

Ni måste prata om det och komma överens om något. Förklara för henne hur avgörande oerhört jätteviktigt det är för dig, att det är deal breaker.

Om du törs och det är tillräckligt stort för dig så förklarar du - utan att låta alltför hotfull - att du inte vill leva sexfritt resten av ditt liv. Och fråga henne hur hon tycker att du ska göra.

Anonym (Oj) skrev 2025-01-21 15:57:12 följande:
    Så hon ska ta ansvar för hans problem? 
    Om sexlivet inte fungerar så är det bådas problem. Man vill väl försöka göra varandra lyckliga?

(Och dra nu inte igång ett påhopp om pliktsex, om att ställa upp fast man inte vill, det jag är ute efter är att man måste ta ansvar för varandra. Om man inte vill det så bör man skiljas.)
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-21 16:09:18 följande:
    Fast det kanske fungerar för henne. Vem ska bestämma hur ofta ett par ska ha sex?

Precis, är man inte nöjd så skiljer man sig. Men det är ju i detta fall mannens beslut som han måste ta själv.
    Jag tänker mig att man går varandra till mötes, att man verkligen lyssnar på den andres behov. Ingen ska tvinga sig till sex som känns obehaglig. Båda ska jobba på att hitta en lust tillsammans.

Det säger doktor Phil: Först säger du vad du önskar dig, och sen säger hen vad hen önskar sig. And then you negociate.

Att skilja sig är en mycket tråkigare lösning. Att den som vill minst ser sina behov som huggna i sten och tvingar den andre att acceptera det - det är också en väldigt tråkig lösning.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-21 16:31:25 följande:
    Kompromiss, så den som inte vill ha sex så ofta ska ha det oftare, och den som vill ha det ofta får inte sex lika ofta som hen vill ha. 

Ingen tvingar någon, hoppas jag. TS är ju fri att lämna när han vill, även om han tycker det är krångligt. 
    Ja, ungefär så tänker jag. Eller att den ena trivs med att tillfredsställa partnern med handarbete, eller tillåter ett öppet förhållande. Saken behöver lösas, tycker jag. Och absolut inget tvång, så som det var förr i tiden när det var tillåtet för mannen att våldta sin fru.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Men) skrev 2025-01-23 01:01:47 följande:
    Men vad är det man rent konkret ska åstadkomma med allt kommunicerande och lyssnande? Den andra kommer aldrig bli kåtare och få ett större  intresse för sex för att man kommunicerar.

Det enda man kan komma fram till är att antingen får den ena ställa upp på mer sex än vad den vill ha, eller så får den andra nöja sig med att ha mindre sex än den vill ha.

I något enstaka fall kanske en asexuell partner gått med på öppet förhållande men det hör nog till ovanligheten, de som inte vill ha sex med sin partner verkar oftast sätta sig på tvären vid tanken att deras partner får ha sex på annat håll

Det måste väl vara otroligt mycket enklare att bara göra slut och slippa leva frustrerad och slösa bort sitt liv med någon som man inte är ett dugg synkad med när det kommer till sex
    Ja, om man inte lyckas komma fram till något som båda kan leva med, då är det bättre att skiljas.

Men jag tror att det finns en hel del att prova innan dess: sexterapi, parterapi, myskvällar med bara beröring utan sex, att man smeker sig själv intill varandra, att hon gör det skönt för honom medan de tittar på en porrfilm, att hon accepterar att han har en kk vid sidan av.

Med mera.

Min poäng är att båda har lika stort ansvar för den andres lycka.
  • KimLinnefeldt

Use it or loose it, säger de. Sex leder till sex. Ett skönt ligg på lördagen tänder mig så jag behöver mer sex på måndagen.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Mondrian) skrev 2025-01-23 14:48:10 följande:
    Det är inget måste att vara i ett förhållande. Det är också frivilligt.
    Ja, visst är det frivilligt. Men om man hängt ihop i 23 år, äger en villa och en sommarstuga ihop, och en bil, har gemensamma barn och barnbarn, umgås mycket med varandras vänner och släktingar som utgör ett socialt nätverk - då är det inte så enkelt att bara packa väskan och säga hejsan för att det är problem med sexbalansen. Då gör man väl allt för att försöka lösa det.
  • KimLinnefeldt
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-23 14:43:44 följande:

Use it or loose it, säger de. Sex leder till sex. Ett skönt ligg på lördagen tänder mig så jag behöver mer sex på måndagen.

Anonym (Oj) skrev 2025-01-23 15:33:26 följande:
    Skaffa då en partner som är som du. Och ta noga reda på att ni har samma lust resten av livet. 
    Man kan ha sex på egen hand också.

Och att ta reda på vilka behov av sex båda kommer att ha 28 år senare, det är omöjligt. Därför måste man hålla förhandlingen och omsorgen om varandra levande hela tiden.
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2025-01-23 20:06:15 följande:
    Jag tror att den främsta anledningen till att män, som lever i bristfälliga relationer, inte skiljer sig är att de är rädd för ensamhet. Män blir emotionellt beroende av kvinnor. Inte bara att de förlorar någon att bo ihop med, de förlorar många andra mänskliga kontakter, eftersom att kvinnan sköter de mesta kontakterna. 
    Ja, tyvärr har du rätt i det. 

Män behöver steppa upp i privatlivet. Vara med barn, ha egna vänner, ta initiativ.
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2025-01-24 11:16:48 följande:
    Fast om man blir nekad så ofta borde man ändrat på något långt, långt  tidigare. 

Om den med mer lust på riktigt försöker förstå känslorna, hos de med mindre lust är, och mena det, är förutsättningarna större.
    Jag tror att problemet ligger i känslan runt "förförelse" och "initiativ". Dvs att vissa handlingar, smekningarna, tydligt indikerar att den som gör dem vill ha sex, då kan det låsa sig

För oss är det aldrig så, att en viss handling, förväntas göra oss kåta. Då går det bättre att bara njuta, låta det bli som det blir

Jag fattar verkligen inte hur den som nobbar sex 999 gånger av 1000, plötsligt blir sugen på sex när det är schemalagt.
    Jag tror risken med schemaläggning (när den ena väldigt sällan har lust) är att det mest handlar om att ställa upp, och det kan döda all lust. Uppenbarligen slutade det funka för er också

Sedan är det alltid så, att om orsakerna är att känslorna är för låga, eller vissa andra problem, spelar det ingen roll vad man gör. Så det är ju något man bör ta reda på. Hur är det med kärleken tex. 
    Vissa handlingar tydligt indikerar... Hur ska man kela med sin partner utan att det kan uppfattas som att man vill ha sex? Ett av livets stora mysterier. Ingen beröring ovanför armbågen?

Låta det bli som det blir... Men om partnern behöver sex oftare än fyra gånger om året? Ska hen då bara låta det bli som det blir, vara spontan? Det funkar inte så bra, tror jag.

Schema är osexigt, en nödlösning. Men det kan funka om man har svårt att ta sig tid för erotik. Schemaläggning förutsätter att båda vill ha ett schema. Båda två. 

Om den ena parten inte vill schemalägga, inte vill prata om kärlekslivet, inte vill att partnern ska ta erotiska initiativ, då stämmer nog det sista du skriver: Känslorna är för låga. Då krävs problemlösning på en högre nivå. Parterapi eller skilsmässa.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Mondrian) skrev 2025-01-24 14:40:09 följande:

Det du pratar om då är att sexet ska göras på bekostnad av den andres lust. Schemaläggning för att tillfredsställa den andres lust och blir då på den andres villkor. Man kan säkert säga att schemaläggning blir "frivilligt" på samma sätt som att husfridssex eller tjatsex är "frivilligt" Skapar då en känsla hos den parten som förväntas göra avkall på sin sexualitet att det handlar om en slags tjänstgöring, känslor och den egentliga lusten urholkas för varje gång. Kan jämföras med förväntningar på att någon fejkstönar eller förväntningarna på sig själv (intalar sig själv) att det är härligt att "mysa"

Sex handlar om gemensam lust, ska aldrig bli serverat till någon annan. Vill någon ha sex med en annan så behöver den skapa passion, inte sätta sig vid ett mötesbord för att kommunicera fram en schemaläggning, för det här fungerar inte, vi behöver kompromissa. Herregud så kontraproduktivt.

Vissa föreställer sig skaffa en älskarinna. Hur skulle den kunna ragga tag i en sådan om den inte ens lyckas förföra frugan? Har denne sabbat frugans sexualitet så djupt vid det laget? En älskarinna är ingen man schemalägger och kompromissar med. Älskarinnan skulle väl dumpa direkt om sexet inte skedde på hennes villkor också.

Nej, nej, nej. Båda måste vara överens om schemaläggningen, båda måste vilja ha det så. Vilket jag skrev. Min poäng är att båda har ansvar för att sexlivet fungerar. Om det sker via ett schema eller åtgärder mot ett dåligt äktenskap låter jag vara osagt. 

Och vad gäller förförelse så var det någon här vars fru absolut inte ville bli berörd som om han ville ha sex. Hur ska han kunna förföra frun om hon absolut inte vill bli förförd?
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Mondrian) skrev 2025-01-24 14:59:59 följande:
    Den där schemaläggningen igen. Det är klart något sånt går att komma överens om. Men det betyder också att lust är något som är oviktigt. Sexet blir då husfridssex. Ingenting frugan egentligen vill och budskapet blir då att hennes kropp är enbart till för hans lustar. Hon får göra avkall på sina egna.

Tror du förförelse handlar om tafsande? Du har mycket att lära i så fall. Du verkar inte vara ensam om det.
    Du envisas med att se schemaläggning som något som den ena parten tvingas till. Jag menar att det kan vara ett sätt att lösa en knut, att båda kommer överens om att testa att boka tid för kärlek. 

Nej, jag tror inte att förförelse handlar om tafsande. Det var någon här i tråden som skrev att hans fru inte ville att han skulle röra henne på ett sätt som kunde uppfattas som sexuellt. Och jag ifrågasatte hur man ska kunna röra och förföra utan att det ska kunna uppfattas som sexuellt. Själv förför jag gärna med en god middag till henne. Ibland kramar jag henne och kysser henne i nacken utan att vara ute efter sex.
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2025-01-24 15:20:22 följande:
    Fast du uttrycker det inte som att det handlade om att både ville schemalägga. Du beskriver det som en ren kompromiss. 
    Du skrev "Det säger doktor Phil: Först säger du vad du önskar dig, och sen säger hen vad hen önskar sig. And then you negociate."
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-24 15:10:24 följande:
    Nej, jag tror inte att förförelse handlar om tafsande. Det var någon här i tråden som skrev att hans fru inte ville att han skulle röra henne på ett sätt som kunde uppfattas som sexuellt. Och jag ifrågasatte hur man ska kunna röra och förföra utan att det ska kunna uppfattas som sexuellt. Själv förför jag gärna med en god middag till henne. Ibland kramar jag henne och kysser henne i nacken utan att vara ute efter sex.
    Jag förstår inte riktigt... förstår du, eller förstår du inte att man kan ta initiativ till närhet utan att vara ute efter sex? 
    Berätta för mig, hur tar man initiativ till närhet utan att det ska kunna uppfattas som att man vill ha sex?
Svar på tråden Blir du hungrigare, eller blir du mätt?