New Dawn skrev 2025-01-24 11:16:48 följande:
Fast om man blir nekad så ofta borde man ändrat på något långt, långt tidigare.
Om den med mer lust på riktigt försöker förstå känslorna, hos de med mindre lust är, och mena det, är förutsättningarna större.
Jag tror att problemet ligger i känslan runt "förförelse" och "initiativ". Dvs att
vissa handlingar, smekningarna, tydligt indikerar att den som gör dem vill ha sex, då kan det låsa sig.
För oss är det aldrig så, att en viss handling, förväntas göra oss kåta. Då går det bättre att bara njuta,
låta det bli som det blir.
Jag fattar verkligen inte hur den som nobbar sex 999 gånger av 1000,
plötsligt blir sugen på sex när det är schemalagt.
Jag tror risken med schemaläggning (när den ena väldigt sällan har lust) är att det mest handlar om att ställa upp, och det kan döda all lust. Uppenbarligen slutade det funka för er också
Sedan är det alltid så, att
om orsakerna är att känslorna är för låga, eller vissa andra problem, spelar det ingen roll vad man gör. Så det är ju något man bör ta reda på. Hur är det med kärleken tex.
Vissa handlingar tydligt indikerar... Hur ska man kela med sin partner utan att det kan uppfattas som att man vill ha sex? Ett av livets stora mysterier. Ingen beröring ovanför armbågen?
Låta det bli som det blir... Men om partnern behöver sex oftare än fyra gånger om året? Ska hen då bara låta det bli som det blir, vara spontan? Det funkar inte så bra, tror jag.
Schema är osexigt, en nödlösning. Men det kan funka om man har svårt att ta sig tid för erotik. Schemaläggning förutsätter att båda vill ha ett schema. Båda två.
Om den ena parten inte vill schemalägga, inte vill prata om kärlekslivet, inte vill att partnern ska ta erotiska initiativ, då stämmer nog det sista du skriver: Känslorna är för låga. Då krävs problemlösning på en högre nivå. Parterapi eller skilsmässa.