Sparande till barnen...
Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni efter förmåga varje månad, har en fast summa ni sparar eller har ni en summa som mål?
Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni efter förmåga varje månad, har en fast summa ni sparar eller har ni en summa som mål?
Sparar i kf till barnen i min mans namn, är inte tänkt att bli några jättesummor som till insats till lägenhet men till körkort och sånt.
Vi spar 1000 i ett gemensamt ISK till våra två barn, i mitt namn, det kommer nog inte bli några fantastiska summor men med lite extra så kan det kanske bli en insatts till första lägenheten. Jag har också ett ISK var för mina två gudbarn där jag satte in pengar när de föddes och döptes och det borde täcka körkortet när det är dags.
Det var då inget tal om spara några pengar too mina barn. Det var knapert som det var på min tid. De fick börja arbeta vid tonåren istället. Och tjäna ihop och spara.
Skrämmande när man läser föräldrar som säger att det ska hjälpa barnen ekonomiskt när de är vuxna. Nej, då är man inte vuxen. Man är beroende av pengar från mamma och pappa.
Barnbidraget borde faktiskt inkomstbeprövas och gå till de som är mest utsatta och i störst behov. Det är ungefär som man skulle ha lön och plocka ut ett socialbidrag vid sidan om lol
Har man så pass bra lön att man kan lägga pengar på hög I form av barnbidrag. Då ifrågasätter jag vad man behöver ekonomisk hjälp med. Det blir ju väldigt orättvist för de som aldrig har möjligheten. Alla betalar skatt och mycket. Men höginkomsttagare har ju fått sänkt skatt mest av alla nu.
Där kunde man spara in pengar om de gav det till folk som faktiskt behöver det. Det säger sig i namnet, bidrag.
Vilken bortskämd generation, behöver inte arbeta för någonting. Är glad att jag inte fått barn i denna tid. Det är åt h*lvete.
Det värsta är de som prioritera att spara till barnen, i barnens namn, så till den grad att de själva knappt har råd att leva. Det har blivit så stigmatisera, folk skäms nästan för att de inte kan spara en massa till barnen.
Nej, men har ändå läst om det här på FL, och även på sk ekonomisajter. Att något händer, som nu med lågkonjunktur, hög inflation osv. Då kommer man inte åt pengarna eftersom de står i barnens namn.
Att spara i barnens namn är nog ganska vanligt. Men har man inte stora marginaler kan det bli problem.
Nej, men har ändå läst om det här på FL, och även på sk ekonomisajter. Att något händer, som nu med lågkonjunktur, hög inflation osv. Då kommer man inte åt pengarna eftersom de står i barnens namn.
Att spara i barnens namn är nog ganska vanligt. Men har man inte stora marginaler kan det bli problem.
Vi sparar 1000 kr i månaden i fonder till barnet. I våra namn. Samma gjorde mina föräldrar till mig. Det var en god hjälp i starten av vuxenlivet, att kunna ta körkort och studera utan att behöva ta så mycket lån. Man blir vuxen ändå och jag förstår inte varför det är fel att hjälpa sina barn, varför göra det så svårt som möjligt för dem? Alla 20-åringar festar inte upp pengarna utan förstår att de behövs för att komma igång med vuxenlivet, det är dyrt att flytta hemifrån och istället för att lita på att samhället ställer upp med bidrag när det blir knapert är det väl bättre att föräldrarna hjälper sitt barn så att det inte behövs. Jag förstår mig ibland inte på den svenska avundsjukan, det här är ju jättevanligt i andra länder att man stöttar sina barn ekonomiskt för studier osv. Och barnbidraget är inte ett bidrag för att man har låg inkomst utan för att man får högre utgifter när man skaffar barn. Alla som skaffar barn får högre utgifter. Alla bidrag är inte till för att utjämna inkomstklyftor, det finns gott om andra bidrag som gör det. Varför inte bara vara tacksam över att man öht får barnbidrag istället för att gnälla över att andra som tjänar mer också får det. De som sliter, tar ansvar, utbildar sig och försörjer sig utan andra bidrag har inte fått det gratis. Det är rimligt att man också får något tillbaka för det.
Vi sparade till våra barn. Pengarna gick till körkort och stöd vid utlandsstudier. Och en del till kontantinsatsen vid bostadsköp. Det hindrade naturligtvis inte barnen att jobba hårt vid sidan av studierna och tjäna pengar.
Vi sparade på börsen i mitt namn.