Sparande till barnen...
Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni efter förmåga varje månad, har en fast summa ni sparar eller har ni en summa som mål?
Hur har ni gjort med sparande till barnen? Sparar ni efter förmåga varje månad, har en fast summa ni sparar eller har ni en summa som mål?
Vi har inget separat barnsparande, vi har ett gemensamt sparande för hela familjen, både kortsiktigt och långsiktigt (fonder).
Men hade vi haft det så hade vi haft ett konto (ISK) i mitt namn där allt barnsparande är samlat. Då har vi kontrollen på när det ska delas ut, vad det ska användas till och det blir samma summa till båda barnen.
Sparar fast summa varje månad i fonder, i mitt namn.
Har nu ett gemensamt isk till barnen för att i slutändan kunna dela det så jämnt som möjligt.
Jag är ingen expert på detta men det är vad jag landat i verkar bäst för oss efter att ha sökt runt lite.
Vi sparar hela barnbidraget i fonder och aktier. Självklart i våra namn eftersom vi inte vill att barnen automatiskt får tillgång till kapitalet när dem fyller 18.
Mina föräldrar sparade inte särskilt till oss barn. Jag har inte heller gjort det till mina. Det är en del i deras vuxenblivande att försörja sig själva.
Men när de flyttade hemifrån fick de en slant, tror det var 10.000 kr. Och när mina föräldrar dog så fick de 100.000 kr vardera. Då var de mellan 30 och 40, en dyr ålder att leva i.
Risken med att ge ett påfyllt konto till dem är att de tar ut pengarna när de fyller 18 och festar upp dem.
En annan son fick låna 200.000 som insats till en lägenhet. Vi lånade i vår tur från banken, med vår lägenhet som säkerhet.