Anonym (nä) skrev 2025-01-23 10:35:32 följande:
Nej det är inte farligt, fattar inte hur det någonsin skulle kunna vara det? Menar du att allt ni gör hela livet är anpassat efter ditt barns ålder?
Om man gör saker som är för avancerade för barnet så är det bara vanlig vardag, det övergår barnets förstånd, och inget som barnet behöver bry sig om. Barnet kommer inte att ta skada av att se dig betala fakturor på banken, även om barnet inte fattar vad du gör. Eller skadas av att se dig köra bil trots att hon inte kan köra bil själv.
Dessutom är ålderangivelser på böcker ingen regel, utan ett förslag utifrån de flesta barns utveckling och intresse. Sen är varje barn en egen individ och kan gilla mer avancerat eller inte, en del gillar inte böcker alls.
Din fråga antyder att du antingen är lite korkad själv och inte förstår vad ett barn/en människa är. Eller att du vill flexa lite med hur begåvat ditt barn är som kan så mycket så tidigt.
I andra sammanhang kan man sakna grundläggande kunskaper men trots detta lyckas med massor av saker. Utmaningen sker när det är på ett annat sätt än vad man brukar göra. Mitt barn kan alltså se mig elda i vår spis och lära sig hur det går till. Plötsligt så kommer vi till en annan plats, men andra verktyg, kan barnet dom grundläggande kunskaperna då i hur man gör upp eld eller härmar barnet enbart mig, gör samma sak och lyckas. När man har en djupare kunskap så kan göra saker var man än hamnar. Jag vet inte om det finns liknande delar när det kommer till språket. Att man hoppat över vissa delar. Bevisligen kan folk prata svenska men när det kommer till vissa specifika och grundläggande ord så saknar dom detta. Typ en elev i årskurs 9e som inte vet om en vitsippa är ett djur eller växt. Men den kan hålla vanliga konversationer men på något sätt förstår den nu inte innebörden av väldigt grundläggande ord. Samma sak har många svenskar god förmåga att prata engelska. Men så fort dom ska börja prata om potatisskalaren och citruspressen i köket kan det börja bli lite knepigare. Så jag är varken korkad eller skrytsam. Jag försöker få andra människors input så det inte blir fel och barnet tappar grundläggande kunskaper. I vanliga mer komplexa bilderböcker så brukar det inte vara detaljer som en orange bil, medan i en pekbok så står det ibland den blåa bollen. Läser man då enbart mer avancerade bilderböcker kanske man missar vissa detaljer även om vi pratar om bilder och liknande, men det blir ju inte samma upprepningar och fokus i dessa böcker.