Inlägg från: Anonym (Olivia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olivia)

    Fara att göra för avancerade saker för barn?

    Mitt barn är under två år men älskar böcker bland annat. På senaste tiden har barnet valt mer avancerade böcker för barn som är runt 4-5 år. Men barnet sitter och lyssnar, berättar efteråt om saker i boken. Som att dom äter pannkakor, hinken välte och efter att vi läst boken så kan barnet berätta om det i bilen. Alltså med enklare ord med karaktärer X sprang, tjuren arg, hinken välte, stegen, cykeln trasig, laga. Så saker en av böckerna handlar om, 


    Frågan är om det är skadligt, om det kan bli för avancerat? Vi använder fortfarande böcker för barn i dennes ålder också. 

  • Svar på tråden Fara att göra för avancerade saker för barn?
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (M) skrev 2025-01-22 22:19:43 följande:

    På vilket skulle det skada, tänker du?


    Att det blir för svårt så barnet inte får med sig grunderna för att det blir för avancerat typ? 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Lilla O) skrev 2025-01-22 22:32:31 följande:

    Oroa dig inte för det. Så länge boken fångar barnets intresse så är den på rätt nivå. Självklart bör du undvika böcker med ämnen som du inte anser att ditt barn är moget för, men det handlar väl mer när man kommer upp till ungdomsböcker och vuxenböcker.

    Yngre syskon har fått vara med när vi läser böcker för de äldre syskonen sedan de var spädisar. 


    Ja alltså det är inget opassande så utan fortfarande barnböcker. Men det är mitt första barn så blir såklart osäker. 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 22:56:14 följande:

    Vi läste böcker som var för avancerade för åldern, för att vi gillade dem mer och det fångade barnets intresse bättre, och ja, jag tror att det skadade. Man ska nog hålla sig strax över barnets nivå, men inte för långt över. Jag skulle inte ha gjort om det om jag fick ett andra barn. 


    Hur har du märkt av detta?
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (V) skrev 2025-01-22 23:27:33 följande:
    Jag tror att hans språk skulle ha utvecklats bättre om vi höll oss mer på rätt nivå. Språket (språken för att vara exakt) var bra, särskillt det passiva språket, men jag är ganska säker på att det skulle ha varit ännu bättre om vi höll oss rätt. Det var faktiskt båda BVC och senare logoped som gjorde oss uppmärksamma på att det inte var så bra vad vi gjorde. 
    Pratade ert barn om böckerna och innehållet då? Mitt barn berättar ju om böckerna, vad som händer och är under två år. 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (nä) skrev 2025-01-23 10:35:32 följande:
    Nej det är inte farligt, fattar inte hur det någonsin skulle kunna vara det? Menar du att allt ni gör hela livet är anpassat efter ditt barns ålder?

    Om man gör saker som är för avancerade för barnet så är det bara vanlig vardag, det övergår barnets förstånd, och inget som barnet behöver bry sig om. Barnet kommer inte att ta skada av att se dig betala fakturor på banken, även om barnet inte fattar vad du gör. Eller skadas av att se dig köra bil trots att hon inte kan köra bil själv. 

    Dessutom är ålderangivelser på böcker ingen regel, utan ett förslag utifrån de flesta barns utveckling och intresse. Sen är varje barn en egen individ och kan gilla mer avancerat eller inte, en del gillar inte böcker alls. 

    Din fråga antyder att du antingen är lite korkad själv och inte förstår vad ett barn/en människa är. Eller att du vill flexa lite med hur begåvat ditt barn är som kan så mycket så tidigt. 
    I andra sammanhang kan man sakna grundläggande kunskaper men trots detta lyckas med massor av saker. Utmaningen sker när det är på ett annat sätt än vad man brukar göra. Mitt barn kan alltså se mig elda i vår spis och lära sig hur det går till. Plötsligt så kommer vi till en annan plats, men andra verktyg, kan barnet dom grundläggande kunskaperna då i hur man gör upp eld eller härmar barnet enbart mig, gör samma sak och lyckas. När man har en djupare kunskap så kan göra saker var man än hamnar. Jag vet inte om det finns liknande delar när det kommer till språket. Att man hoppat över vissa delar. Bevisligen kan folk prata svenska men när det kommer till vissa specifika och grundläggande ord så saknar dom detta. Typ en elev i årskurs 9e som inte vet om en vitsippa är ett djur eller växt. Men den kan hålla vanliga konversationer men på något sätt förstår den nu inte innebörden av väldigt grundläggande ord. Samma sak har många svenskar god förmåga att prata engelska. Men så fort dom ska börja prata om potatisskalaren och citruspressen i köket kan det börja bli lite knepigare. Så jag är varken korkad eller skrytsam. Jag försöker få andra människors input så det inte blir fel och barnet tappar grundläggande kunskaper. I vanliga mer komplexa bilderböcker så brukar det inte vara detaljer som en orange bil, medan i en pekbok så står det ibland den blåa bollen. Läser man då enbart mer avancerade bilderböcker kanske man missar vissa detaljer även om vi pratar om bilder och liknande, men det blir ju inte samma upprepningar och fokus i dessa böcker. 
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Olika) skrev 2025-01-23 11:58:16 följande:
    Barnböcker är ju ett relativt nytt fenomen, i jämförelse med hur länge vi har haft möjlighet att kommunicera verbalt med varandra. Givetvis behöver man inte läsa böcker som till punkt och pricka är avsedda för barnets ålder för att de ska få en god språklig förmåga. Hjärnan är verkligen fantastisk och väl anpassad för att lära sig just det här med språk, sätta ihop meningar och förstå innebörden av sammansatta ord. Ja, till och med sätta ihop egna ord när så behövs. Innan vi hade färdigtryckta böcker att "fuska" med fick barn hålla tillgodo med att vara med i vardagen och snappa upp vad andra människor gjorde och sa, och det gick ju det med. 

    Och ingen människa som inte har någon som helst kunskap om flora eller fauna kan väl förstår vad en vitsippa är? Det har ju inte med varken läsning eller tal att göra, utan om allmänbildning...? Sen kan man, om man har fått lära sig vad en sippa är, lista ut att en vitsippa är en vit blomma. Men det är som sagt något man lär sig koppla samman oavsett om man läst böcker eller inte. Det går per automatik. 

    Det här exemplet om vitsippa handla om skolor som haft den här typen av frågor på olika prov i årskurs 9. 


    Det handlar inte om massa detaljer om blomman utan om va är en vitsippa? Och nej, man behöver inte få alla bord från en bok, men får man inte dessa i ett vardagligt tal så är böcker ett bra alternativ eller en sång om blåsippor ute i backarna Står. 

Svar på tråden Fara att göra för avancerade saker för barn?