Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Så trött, less... behöver skriva av mig

Jag är i typ samma sits. 13-åring som inte mår bra av skolan. Ganska lätt att lära sig, gott om vänner, men skolmiljön funkar inte. Har massa ångest för allt möjligt till stor del på grund av den enorma stress som skolan innebär. De gör flera anpassningar och ställer verkligen upp, men det räcker inte hela vägen. 

Ibland känns det som att hen bara ger upp och inte ens försöker och det gör mig så frustrerad och arg. Och sen blir jag arg på mig själv för jag vet ju egentligen att hen kämpar så hårt de dagar hen går till skolan, så det är inte konstigt om hen bryter ihop ibland. Hen vill gå i skolan som kompisarna, men klarar det inte.

Här är målet också gymnasiet. 2,5 år kvar. 

Angående hur mycket man bör anpassa och hjälpa. Vi stöttar och hjälper massor och det har gjort att vårt barn inte längre är helt hemmasittare utan är socialt aktiv igen och faktiskt går i skolan, på deltid. Det var när vi INTE stöttade och anpassade utan försöte få barnet att vara normal som det blev total katastrof.

Målet är alltid att lära barnet att klara saker på egen hand, men innan man når dit har hjälpen varit oumbärlig. Vi har tex suttit med på aktiviteter när det har behövts, skjutsar till skolan trots att hen i teorin skulle kunna cykla själv mm. Hade vi inte gjort sånt hade hen fortfarande legat på sin säng om dagarna. Vad man inte ska göra är att sluta stötta återgången till normalt liv. Mam får inte fastna i tron att nu är det som det är. Man måste hela tiden pusha framåt. Små, små steg framåt. Men att vi tex tar fram kläder på morgonen och skjutsar till skolan är en förutsättning för att vårt barn alls ska kunna ta sig dit. Gör vi inte sånt blir hen kvar hemma igen. 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-25 09:13:42 följande:
    förstår precis hur du menar. Jag kommer inte vända mitt barn ryggen, någonsin. Men ibland behöver man själv få pysa ut lite så man klarar en runda till
    Verkligen. Ibland vill man bara spy på allt. 
  • Anonym (K)

Läste dina inlägg igen och såg att pappan jobbar och du tar hand om barnen. 

En förutsättning för att vi ska orka är att vi delar lika på ansvaret för barnen. Vi jobbar ungefär 40% vardera. Utan våra jobb hade vi aldrig orkat. Man måste få paus. Vi har också varsin kvällsaktivitet så att vi garanterat kommer hemifrån och umgås med andra vuxna regelbundet. 

Sover du om nätterna? 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-25 22:07:23 följande:
    Idag har vi ändå en bra dag! Hon har tränat två pass i rad och pratar med en kompis i telefon nu på kvällen ❤️
    Vad härligt! Mitt barn hade en period helt utan kontakt med kompisar (orkade inte). Det var så underbart när de började ha telefonkontakt igen! 
  • Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 08:39:06 följande:
    Jag har i princip inga egna större behov kvar? det har liksom försvunnit i allt det här. 

Fast du har ju behoven kvar. Att du mår dåligt beror på att de inte blir tillgodosedda. Du skriver att du vill ha tillbaka ditt liv, som inte kretsar kring barnets mående. Där har du ett enormt behov. 

Hur kommer det sig att det är du som sköter alltihop och din man bara drar till jobbet om dagarna? Vill inte han gå med till BUP, på skolmöten mm? Vi delar lika på allt sånt där. 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 08:48:28 följande:
    Jag är medveten om det och får hjälp av vården. upplever dock inte att jag mår dåligt just nu, är övertygad om att det kommer tillbaka och blir som vanligt igen sen när saker och ting lugnar ner sig. 
    Mår du inte dåligt? Varför är du då sjukskriven? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Self-rescuing princess) skrev 2025-01-26 09:08:58 följande:

Jag fattar ingenting alls av hur dagens unga växer upp.

Jag är uppväxt med en pappa som drog när jag var 5 år och som man bara träffade 10 dagar på sommaren samt någon helg. Och en mamma med ständig magkatarr som var upptagen med att ta hand om en manlig jättebebis som inte jobbade, var för stolt för att söka bidrag och för feg för att söka psykologhjälp.

Jag insåg väldigt tidigt (kanske 8 år gammal) att jag måste rädda mig själv för det är f-n ingen annan som kommer att göra det och jag dör hellre än lever min mammas liv.

Så skyhöga betyg, ca 600 högskolepoäng (men också mobbing, en avhoppad forskarutbildning, en abort och lite annan förtvivlan) och höginkomsttagare med roligt jobb, blev det av det.

Om man ger upp så har de korkade elaka jävlarna vunnit.
    Man måste bli arg, och man måste lägga den arga energin på att lyckas.

Jag har tänt ljus i ögonen på några till på vägen och tvingat dem att stå ansikte mot ansikte med sin rädsla och komma vidare. Till examen, till jobb, till en partner.

De flesta människor har olika små viljor, mer eller mindre underbyggda små strömmar, som poppar upp i lediga stunder men fastnar och stupar på fåniga små saker. Minsta motståndets lag. Jag säger att man måste hitta sin Vilja. En Vilja agerar man på. Är beredd att satsa år och sömnbrist och fysiskt obehag och kanske försämra relationer en tid för att komma till målet.

Mitt jobb som förälder är att hitta mitt barns Vilja, beskriva vägen till målet och identifiera vad som kan hjälpa barnet att nå dit. Men större delen av vägen måste barnet gå själv, eller i alla fall själv ta kontakterna för att få rätt verktyg och hjälp.

För stoltheten i att göra det arbetet själv stärker kraften som krävs för att fortsätta.

Vad vill du egentligen få sagt med detta? Sammanfatta gärna i en eller två meningar. 

• Anonym (K)
    Anonym (tröttåless) skrev 2025-01-26 16:38:32 följande:

Jag själv lämnar tråden nu, för den tar bara energi. Känner inte att jag behöver försvara mig eller mitt sätt att leva för dömande människor på internet som antar en massa saker utan att ens bemöda sig att fråga hur det står till med olika saker runt situationen, helt matt.

kan tala om att jag är en bra mamma och tar väl hand om dom jag har. Så jag tror att om jag inte hade fått missfall och valt att behålla graviditeten hade jag blivit en bra mamma till det barnet också. 

ett tips till alla felsökare där ute, ibland vill folk inte bli uppläxade av folk som tror sig veta bättre. ibland räcker det med en kram eller par uppmuntrande ord så orkar man lite till!

Vill då bara säga kram och heja dig! Du gör superinsatser för din dotter! <3 
Svar på tråden Så trött, less... behöver skriva av mig