Inlägg från: Anonym (Velig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Xenia skrev 2025-01-24 15:24:12 följande:
    Men vad är ni rädda för vad ska hända? Att barn ska kalla honom för "Gubb-Gunnar"? Föga troligt

Annars får ni ge honom namnet William, det har ju varit supervanligt i flera år. Då tänker folk "Jaha, ännu en William".

Vi valde ett ovanligt namn som ändå var känt men populärare i mormorsgenerationen. Att hon skulle bli retad för sitt namn föll oss aldrig in. Och det blev hon inte heller. En klasskamrat sade "det heter min mormor". Ja, och? Det var inte så att hon blev kallad för "mormor X" efter det.

Man kan ju fundera på ev otrevliga rim när det gäller namn. Men det är ju inte fallet här. En del tänker "vi måste välja ett internationellt (dvs engelskt) namn", men Gunnar går bra i engelskspråkiga länder också (de kanske uttalar det "gunner").
    Det är väl mest reaktioner likt den hårda ovan i tråden jag funderat på. Men ja, de kan ju komma oavsett namn såklart.. Men typ, att det ska anses fult av många. Jag är nog lite känslig för det eftersom jag själv varit retad och utanför stora delar av min egen uppväxt. 

Men både jag och mannen tycker ju om det, så jag ville väl lite mest stämma av på olika håll om vi är helt helt fel ute. 
  • Anonym (Velig)
    Anonym (On point) skrev 2025-01-24 14:51:38 följande:

Gunnar är en fint klassiskt mansnamn. Gunnar blir ofta kallad för Gugge, ett smeknamn som bara känns positivt och kärleksfullt.

Kör på

Ja, det var ett sött smeknamn!
  • Anonym (Velig)
    Xenia skrev 2025-01-24 15:50:13 följande:
    Men för det första så brukar inte folk vara så rakt på sak i verkligheten som här. Jag kan inte tänka mig att någon skulle säga "vilket fult/omodernt namn" direkt till er och än mindre till barnet. När de väl träffat barn med sådana namn så blir ju namnet mer accepterat.

Jag kan tänka "usch, vilket WT-namn" eller "åh, vilket fantisilöst namn, det heter ju var och varannan", men jag skulle aldrig säga det rent ut till föräldrarna.

Låt inte de allra mest inskränkta typerna påverka vad ni väljer för namn.

Har man otur att bli retad så beror det inte på namnet, även om de kan använda namnet för att retas. Populära och självsäkra Lisa blir inte mobbad för sitt namn.

Så man kan inte tro att barnet slipper bli mobbat för att man väljder ett populärt namn. Tänk i stället på att uppfostra honom till självsäkerhet och att våga stå upp för sig själv.
    Jodå, det tänker vi göra såklart. Tack för dina utförliga och vänliga svar.

Det är inte lätt när man blir förälder helt enkelt och vill göra rätt. 
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Stina) skrev 2025-01-24 17:17:06 följande:

Jag tycker också att Gunnar är fint förresten, både gulligt och manligt på samma gång. 

Jo det är så vi känt med. 
  • Anonym (Velig)
    trollhona skrev 2025-01-26 00:55:20 följande:

Tror inte det är så ovanligt, däremot vet jag flera som valt bort namnet för att det börjar på "gun" dvs vapen och "gunnar/gunner" är ju en militär term för de som bemannar artilleri vid krig.

Fast Gunner och Gunnar är inte samma ord. Det är ju som att man inte kan döpa till Lotta för att med en bokstavsbyte är det Potta, eller så.

Men absolut, förstår tanken. Vi har rankat ned en del namnflr att de just är väldigt kristna eller har en stark gudskoppling, när vi själva inte är så troende.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-01-26 00:57:17 följande:

Skitfult namn, stackars barn. Han kommer garanterat bli mobbad.

Vad heter du själv?
  • Anonym (Velig)
    Xenia skrev 2025-01-26 13:45:57 följande:
    Ja, man bör alltid ta reda på vad namnet betyder. Men jag tycker inte det borde avskräcka, fast är man 100% pacifist kanske...

Men det gamla namnet Gunnar har ju inget med det moderna och engelska ordet "gun" att göra. Däremot så betyder det "strid + krigare", men sådana var ofta vikinganamnen.

Själv associerar jag till vikingen Gunnar på Lidarände (Njals saga) som var "stark, stilig och skicklig på att slåss". Han blev landsförvisad och tänkte resa men inte kunde. "Fager blommar liden./Hon aldrig tycktes mig mer fager förr./Min gula åker väntar skördetiden./För mig finns ingen väg från hemmets dörr" (enligt Heidenstam)
    Ja precis, de äldre namnen var ju ofta så, eller jag tänker att de som levt kvar ofta var det. På samma vis som att många bibliska namn har med Gud att göra.

Det vi gillar med namnet är just att det känns starkt och robust på något vis, samtidigt som det ändå har någon mjukhet i sig. Jag kan se en ung Gunnar och en äldre farbror - det gillar jag alltid med namn.
  • Anonym (Velig)
    trollhona skrev 2025-01-26 21:59:13 följande:
    Fast om Gunnar reser utomlands så kommer namnet inte uttalas Gunn-arr utan Gunner och därför vet jag många som valt bort det. Speciellt nu med krig i Europa.

L och P är två olika uttal så inte samma sak.
    Fast det är ju alltid krig någonstans. Nej, det argumentet är inget jag reflekterar över faktiskt. 
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-27 04:57:59 följande:

Där vi bor har alla barn gubb- eller tantnamn. Min dotter har aldrig reagerat på det alls och dom går i trean nu. Jag själv, född på sent 80-tal tycker det är lite komiskt med små barn som heter just Sven, Gunnar och Agda. Men det beror ju helt på vad man själv associerar namnen med och lite när man själv är född. Barn som föds nu kommer inte reagera det minsta. 

Jag är också 80-talist men tycker inte att det är konstigt. Det som skulle sticka ut för mig vore nog om ett barn skulle döpas till typ Henrik, Anders, Maria eller Rasmus idag. Inte för att de inte är fina men för att det känns som fel generation.
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-27 12:45:15 följande:
    Hade glömt att namnet Rasmus existerade 😳 jag förstår hur du tänker, men det var ju ytterst ytterst ovanligt att heta Gunnar om du tänker tillbaks när du själv gick i trean, femman eller ja, vilken årskurs som helst. Du kanske inte tycker det nu, men bland alla Alexander, Fredrik, Niklas och Patrik fanns det sällan en Sven, Tage eller Gunnar. 
    Jo, men det har jag ju inte sagt? Vi kanske missförstod varann, men jag tycker inte att de namnen känns udda egentligen att döpa barn till idag per se - det var mest namnet Gunnar jag funderade kring eftersom jag inte själv sett så många små barn med det jämfört med tex att jag hört många Tage och Ture.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Velig)
    Anonym (Y) skrev 2025-01-27 16:40:09 följande:
    Hellre det än att behöva gå med ett fult namn hela livet,
    Eh, nej. För som du ser i tråden håller väldigt många inte med. Ett fult inre däremot är något som alla märker.
  • Anonym (Velig)
    Blue Waffle skrev 2025-01-27 16:16:54 följande:

Jag har alltid tyckt att det namnet låter som någon som håller på och drunknar

Men fula namn är ju trendiga nu så kör på om ni gillar

Du är anmäld. För fasen, är det där det bästa du kunde hitta på som förolämpning och sätt att försöka vara elak? Mår du bättre nu i magen?
  • Anonym (Velig)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-28 09:36:16 följande:
    På vilket sätt är det elakt att svara ärligt i en tråd där du frågar andra vad de tycker om namnet Gunnar? Man är väl inte elak för att man tycker det är fult? Namn är liksom en smakfråga, jag vågar garantera att det inte finns ett enda namn som alla förbehållslöst gillar.
    Man kan skriva saker på olika vis, och du är bra nog att debattera för att veta det. 

Man är inte elak för att man inte tycker att något är fint - att däremot bara skriva att det är fult är otroligt onödigt och okonstruktivt.

Jag frågade om namnet är helt fel ute, om barnet skulle riskera att bli retad. Att bara svara DET ÄR FULT eller det låter som nån som drunknar, är inte svar på frågan. Det är bara ett vis för en del att få ha lite kul och känna sig elaka.
  • Anonym (Velig)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-28 10:16:20 följande:
    Du har rätt i det du skriver.

Samtidigt tycker jag det är en överreaktion att anmäla dessa inlägg. Inläggen uttrycker en åsikt och är som du skriver kanske inte konstruktiva, men de är inte kränkande eller på annat sätt över gränsen.
    Må så vara. Men jag skulle önska att tonen på forumet var en annan. Att man just ska bidra konstruktivt tror jag också är en forumregel? (Eller iaf vet jag att det varit så, att icke konstruktiva inlägg tagits bort för att trådar inte ska spåra ur.)
  • Anonym (Velig)
    Blue Waffle skrev 2025-02-03 11:04:36 följande:
    Men väx upp, du anmäler någon för att de inte delar din åsikt om ett fult namn. Det låter ju väldigt sund och moget.
    Nej, jag skulle ha anmält personen för att den inte svarade på trådstarten utan enbart gick in för att vara dryg.

Vanligt fenomen på FL.
Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?