• Anonym (Krasse)

Självisk tonåring?

Tre barn, 9, 13 och 15 år gamla, går hem själva efter skolan. Alla tre har npf om det är relevant. Föräldern är på jobbet när de kommer hem från skolan.

Trettonåringen har en kompis hemma när nioåringen blir sjuk och börjar kräkas. Trettonåringen ser på "find my" att föräldern är runt hörnet och bestämmer sig att dra ut med kompisen. Föräldern kommer hem lagom till att möta dem i trappen och blir upprörd över att trettonåringen är så självisk att dra ut istället för att stanna och hjälpa till.

• Svar på tråden Självisk tonåring?
  • Jemp

Vad menar du med hjälpa till?
    Det hade varit vettigt av tonåringen att ringa och berätta, och säkerställa att föräldern hann hem innan sjukt syskon lämnas ensam. Sedan är det givetvis förälderns ansvar att ordna upp.
    Är något uttalat kring ifall tonåringen ska ha ett ansvar för syskonen när de är ensamma?

• Jemp

Eller jaha, det äldre syskonet var hemma? Då spelar det ju mindre roll. En trettonåring har inget ansvar att torka kräk efter syskonet direkt. 

• Anonym (J)

En självisk tonåring är en normal tonåring, även om de kan vara väldigt fina och hjälpsamma också, när andan faller på.

Sedan undrar jag om hon är upplärd i hur man tar hand om spyende småsyskon. För det är ju ingen självklarhet att man automatiskt vet vad som behöver göras. Att i det läget kolla så att föräldern kommer strax är ju betydligt bättre än att inte göra något alls.

• Anonym (Krasse)
    Jemp skrev 2025-01-25 15:17:58 följande:

Vad menar du med hjälpa till?
    Det hade varit vettigt av tonåringen att ringa och berätta, och säkerställa att föräldern hann hem innan sjukt syskon lämnas ensam. Sedan är det givetvis förälderns ansvar att ordna upp.
    Är något uttalat kring ifall tonåringen ska ha ett ansvar för syskonen när de är ensamma?

Att hen borde ha stannat och hjälpt till att städa upp, duscha syskonet etc, inte lämna femtonåringen ensam att hantera det.
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (Krasse) skrev 2025-01-25 15:28:39 följande:
    Att hen borde ha stannat och hjälpt till att städa upp, duscha syskonet etc, inte lämna femtonåringen ensam att hantera det.
    Ingen av tonåringarna ska behöva ta hand om det. 
  • Anonym (S)
    Aldrig i livet att jag hade gjort det som tonåring. Visst hade jag stannat hemma och panikringt föräldern men mest försökt att inte spy själv. Tycker att det var rådigt av tonåringen men att denne skulle ringt då barnet inte ska lämnas ensamt. Men inget som gör att tonåringen är varken självisk (schysst mot den outvecklade hjärnan att kalla det det) eller förtjänat skit för sitt agerande.
  • Anonym (Eli)

Jag tror många tonåringar skulle gjort samma sak. Jag kommer ihåg en gång när jag var i den åldern och missade tiden då jag skulle komma hem från en kompis. Mina föräldrar var bara glada att jag inte kom hem just då eftersom mitt syskon just hade spytt i hela hallen fram till toan och de hade fått städa länge.

Om jag hade försökt städa fanns ju risken att jag hade blivit smittad och det hade blivit extra jobb för föräldrarna.

• Anonym (J)
    Du verkar betrakta din trettonåring som väldigt kompetent och nioåringen som väldigt inkompetent.

En nioåring kan själv tvätta av sig runt munnen och sedan vänta ett par minuter på att en förälder kommer hem. Och en trettonåring kan ha noll koll på hur man torkar upp spyor.
  • Anonym (Förälder)

Tonåringar har inget ansvar att torka spyor när syskon blir sjuka.
    Din 13-åring gjorde som de flesta andra ungar som har en kompis hemma, varför skulle hen behöva tvätta av sitt syskon?
    Det enda felet hen kanske var skyldig till var att inte direkt ringa dig och säga, kom hem.
    9-åringen borde kanske vara på fritids om du inte är nöjd med hur de tar hand om syskonet.

• Anonym (Stig)

13åringen hade ju en kompis hemma. Fullt normalt för åldern att inte torka spya och framförallt inte inför en kompis. Det är inte barnens uppgift utan förälderns. Syskonen uppfyller sin plikt genom att se till att 9åringen inte blir lämnad ensam. Hade de båda gått och lämnat sjuklingen helt själv hade det varit rimligt att klaga på syskonet men inte nu. 

En fundering är ju varför barnen inte ringer föräldern? Brukar de inte få stöd när de gör det? Ställs det ofta höga krav på barnen, kanske för höga? 

Svar på tråden Självisk tonåring?