• Anonym (Mamma)

Hur länge sover era barn?

Hej! Har en 10 åring som somnar kl 22 och vaknar kl 6.30 och en 8 åring som somnar kl 21.30 och vaknar kl 6.30. 

Omöjligt att få dem att somna tidigare, tyvärr. Vad gör man? Kan man be sjukvården om sömnmedel? 

Hur länge sover era barn i samma ålder? 

Läste på 1177 att barn i denna ålder behöver 10-11 timmars sömn. 

• Svar på tråden Hur länge sover era barn?
  • Anonym (Della)

Vissa människor har lägre behov av sömn. Dina barn kanske är såna?
    Eller uppfattar du dem trötta och att de "borde" ha fått mer sömn?
    I så fall kanske ni ska söka stöd. Gå igenom rutinerna för kvällen, missar ni det fönster då de borde gått och lagt sig så att de sen somnar så sent?
    Tiderna du skriver, gäller det både helg och vardag?

Vi lägger oss vid 22-22:30 som senast och hade aldrig haft barnen uppe så sent.
    Våra barn går i lågstadiet. Kvällsrutinerna börjar runt 1830-19 med något litet att äta om någon fortfarande är hungrig. Vissa kvällar hoppar vi över om ingen ber om det. Sen kollar vi på tv tillsammans en stund. Går och borstar tänder vid 1915 ungefär. Sen är det läsa saga. Oftast sover båda inom en halvtimme. 
    Vaknar runt 0630-0645. Och tiderna är desamma på helgerna. Har vi dem uppe längre på fredag-lördag så vaknar de fortfarande samma tid så det funkar inte. 

• Anonym (S)

Våra barn har alltid sovit lite längre på morgonen. Ofta till 8-9 när de var mindre och efter 8-10 årsåldern definitivt till kl 9. Vi har aldrig haft exakta tider på helgerna så de har varit uppe till efter 22 ibland när de har varit lite större. Vår minsta som är tre lägger vi vid 20-tiden. Barn är olika och olika rutiner funkar bra för olika familjer. Vissa barn behöver mer sömn och andra mindre. Så länge de inte mår dåligt och är trötta så måste de inte sova 10-11 timmar.

• Anonym (Py)

Min åttaåring har, om vardagarna, sovit mellan 21 och 06.30 sen hon var fyra år. Enda gången hon somnar tidigare är vid sjukdom, eller om hon varit uppe väldigt sent dagen innan, typ nyårsafton. Numera sover hon ikapp om hon varit uppe längre, så det är inga problem att gå på sena middagar eller tillställningar.

Femåringen har något större sömnbehov, men det handlar om en knapp timme eller så. Också han kan reglera uppvak efter läggtid.

• Anonym (Mamma)

Vi försöker ha ungefär samma sovrutiner på helgerna. Fast då brukar de få sova till kl 7, så en halvtimme senare. De är kvällspigga och man får verkligen tjata på dem att gå till sängen. 10 åringen ligger alltid i sängen och läser innan lampan släcks och oftast är det jättesvårt att få henne att sluta läsa. De är pigga hela dagen. Det är ibland svårt att få 8 åringen att gå upp från sängen på morgonen. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2025-01-26 08:02:39 följande:

Våra barn har alltid sovit lite längre på morgonen. Ofta till 8-9 när de var mindre och efter 8-10 årsåldern definitivt till kl 9. Vi har aldrig haft exakta tider på helgerna så de har varit uppe till efter 22 ibland när de har varit lite större. Vår minsta som är tre lägger vi vid 20-tiden. Barn är olika och olika rutiner funkar bra för olika familjer. Vissa barn behöver mer sömn och andra mindre. Så länge de inte mår dåligt och är trötta så måste de inte sova 10-11 timmar.

Men de går väl till skola? Så inte vaknade dem väl så sent? Fast du kanske tänker på helger/lov? 
  • Anonym (EI)

Min tioåring sover ungefår nio timmar per natt. Det äldre syskonet sov nästan altid tio timmar i den åldern. Yngsta har aldrig behövt sova lika mycket som äldsta. De har nästan alltid lagt sig samtidigt, trots att det skiljer några år i ålder. 

Som någon annan skrev varvar vi ner i god tid, barnet får lite smörgås eller liknande någon timme innan läggdags. Vi ser på TV tillsammans och sist läser vi en stund för barnet innan det är dags att somna. 

• Anonym (EI)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-26 08:13:21 följande:

Vi försöker ha ungefär samma sovrutiner på helgerna. Fast då brukar de få sova till kl 7, så en halvtimme senare. De är kvällspigga och man får verkligen tjata på dem att gå till sängen. 10 åringen ligger alltid i sängen och läser innan lampan släcks och oftast är det jättesvårt att få henne att sluta läsa. De är pigga hela dagen. Det är ibland svårt att få 8 åringen att gå upp från sängen på morgonen. 

Sätt en timer på sänglampan så att det blir mörkt efter en stund. 

Man har ju lite olika dygnsrytm. Det sitter i kroppen. Är man kvällspigg så är man. Det är nog smart att gå upp samma tid på helgen ungefär, som ni gör. Dämpa belysningen i god tid på kvällen och att även ni vuxna gör lugna saker kanske kan hjälpa (om ni inte redan gör så). 

• Anonym (Intel inside)

Vårt barn har aldrig haft så mycket sömnbehov och det hade jag inte heller som barn, så jag utgår från barnet jag har och inte något allmänt medelvärde.

1. Man slutar slåss om sovtiden.
    2. Man ser på saker som barnet tycker är kul och lär sig något av efter maten.
    3. Man njuter av att ha vakentid med sitt barn i sängen från kl 21 ca, läser böcker, räknar, hittar på roliga sagor och talar om livet och svarar på frågor.
    4. Man däckar då ibland med barnet i dess säng, eller så kanske man orkar hasa sig ut till sin egen. Det får vara så, se till att ha en säng till barnet som är stor och bekväm även för en vuxen.

Vårt barn hade samma antal sömntimmar som vi vuxna från han var 3.5 år gammal. Han är också begåvad och hann lära sig en massa mer än sina jämnåriga när han var liten.

Det är inte en dålig sak, så sluta slåss med ett barn som inte behöver sova så mycket som du tror. Ge det kunskap och stimulans på den extra tiden istället.

• Aliona

Men behöver dina barn mer sömn då? Min 8-åring sover 22.00-7.00 och jag upplever honom inte som trött. Han vaknar utan problem på morgonen, är varken trött i skolan eller efter skolan. Olika barn har väl olika behov helt enkelt. Men märker du tecken på sömnbrist så är det så klart något du bör ta tag i. Det finns massor att göra för att få bättre sömn. Du kan läsa dig till det på nätet eller fråga vården om hjälp, men det kan vara saker som att se till att barnen får ordentligt med dagsljus under dagen, ingen skärmtid på kvällen, vad man äter och dricker, temperaturen i sovrummet osv. 

• Anonym (EI)
    Aliona skrev 2025-01-26 08:54:19 följande:

Men behöver dina barn mer sömn då? Min 8-åring sover 22.00-7.00 och jag upplever honom inte som trött. Han vaknar utan problem på morgonen, är varken trött i skolan eller efter skolan. Olika barn har väl olika behov helt enkelt. Men märker du tecken på sömnbrist så är det så klart något du bör ta tag i. Det finns massor att göra för att få bättre sömn. Du kan läsa dig till det på nätet eller fråga vården om hjälp, men det kan vara saker som att se till att barnen får ordentligt med dagsljus under dagen, ingen skärmtid på kvällen, vad man äter och dricker, temperaturen i sovrummet osv. 

Det här med skärmtid på kvällen har jag alltid undrat över. Både jag i min barndom och nu mina barn, kopplar av och varvar ner jätteskönt i TV-soffan på kvällen, gärna nära en förälder, med dämpad belysning och lite kvällsmacka i näven. Jättemysigt. 

Svar på tråden Hur länge sover era barn?