Anonym (Intel inside) skrev 2025-01-26 08:38:24 följande:
Vårt barn har aldrig haft så mycket sömnbehov och det hade jag inte heller som barn, så jag utgår från barnet jag har och inte något allmänt medelvärde.
1. Man slutar slåss om sovtiden.
2. Man ser på saker som barnet tycker är kul och lär sig något av efter maten.
3. Man njuter av att ha vakentid med sitt barn i sängen från kl 21 ca, läser böcker, räknar, hittar på roliga sagor och talar om livet och svarar på frågor.
4. Man däckar då ibland med barnet i dess säng, eller så kanske man orkar hasa sig ut till sin egen. Det får vara så, se till att ha en säng till barnet som är stor och bekväm även för en vuxen.
Vårt barn hade samma antal sömntimmar som vi vuxna från han var 3.5 år gammal. Han är också begåvad och hann lära sig en massa mer än sina jämnåriga när han var liten.
Det är inte en dålig sak, så sluta slåss med ett barn som inte behöver sova så mycket som du tror. Ge det kunskap och stimulans på den extra tiden istället.
Nu vill ju 10 åringen ligga och läsa varje kväll. Hon älskar att läsa och fastnar och har svårt att sluta. ?Jag ska bara läsa klart sidan?, brukar hon säga och fortsätter läsa flera sidor till. Suck.Och så blir hon arg när vi tvingar henne att släcka lampan och vägrar oftast göra det.
När det gäller 8 åringen är alltid en förälder med innan han somnar. Han har en stor säng. För honom berättar vi sagor, pratar om olika saker.
10 åringen är kort för sin ålder och växer dåligt. Vi förklarar för henne att sömnen påverkar växten. Men hon lyssnar inte. Ibland somnar hon inte förrän kl 22.30. Men men
Jag är kvällsmänniska och somnar aldrig före kl 24. Så det kanske är ärftligt då??