• Anonym (Aaa37)

Manipulerad?

Vi bor i ett av Sthlms bästa områden i ett 80-talshus. Frun vill inget hellre än att bo i sekelskifte. Jag är öppen för att flytta men det blir för dyrt nära stan. Frun har då föreslagit ett område som ligger off och ökar min pendling med 2+ timmar per dag.

MEN hon har också gjort en enorm grej över att jag är borta från familjen alldeles för mkt. Jag lämnar barnen 2 dagar i veckan och hämtar en. Annars är jag hemifrån drygt 7-18. Men hon tycker jag är borta ?sinnessjukt mkt? (är väl inte borta en sekund mer och på helgerna är jag iväg med barnen konstant. Jag tjänar väldigt bra och står för +90% av familjens försörjning.  Går jag ned på en lägre tjänst och får mer tid tappar vi kanske +50k i månaden och frun vill absolut inte jobba mer eller ha ?ett jäkla 8-17 jobb?.

frun har nu föreslagit flytt till ett område mkt längre bort som ökar min pendling med 2 timmar per dag. Det ger också ett mycket mer bilberoende liv. När jag frågar hur det ska bli för barnen om jag är borta mkt mer och inte kan hämta/lämna säger hon bara ?men det är ju inget problem så länge jag får bo härligt?

Jag tycker detta är väldigt fult och manipulativt. Bevisligen är det inget problem för henne att jag är borta från familjen för då hade hon ju inte släppt det helt bara för att hon får bo i ett annat hus????

• Svar på tråden Manipulerad?
  • Anonym (Aaa37)

Frågeställningen är alltså;

är inte detta manipulativt? Att göra en enorm grej av att man är en dålig förälder om man inte är mer (än jag är) med sina barn och ?borta så mycket? och sen bara säga

- Men får jag ett drömmigt hus då kan du för all del vara borta betydligt mer.

• Anonym (Kritisk)

Spelar väl ingen roll vad det kallas. 

Har ni verkligen ett bra förhållande, tycker du? 

• Anonym (Rosa Lee)

Nej, fy vilken dålig stil av frun!
    Ja det kom ju fram i slutklämmen att din närvaro med barnen inte har så stor betydelse som hon innan har klagat över.
    Jag hade aldrig gått med på en flytt som innebär längre resväg eller/ och mindre tid med familjen.
    Båda ska ju tycka att en flytt är värd konsekvenserna såsom längre resväg, mindre tid med barnen eller lägre inkomst om även du skulle gå ned i tid pga för lång resväg och lägre månadsinkomst.
    Egoistiskt om endast en part av två ska vinna på en flytt.

• Anonym (Granbarr)

Oavsett vad det kallas så är det du som tjänar pengarna och kan säga nej med hela foten. 

Ska ni flytta så får du ställa krav på henne att jobba och dra in pengar.  eller så blir det ingen flytt.

Visa lite stake här ffs 

• Ascendere

Du är gift med en kvinna, det hon pratar om är sina känslor, inte logik.
    Om hon tex säger "Du är borta från familjen alldelese för mkt" så menar hon inte antalet timmar utan det du ska tolka det som är "jag känner här och nu att du inte prioriterar mig och barnen tillräckligt".
    Det har inget att göra med vad du faktiskt gör och inte gör, utan det är bara vad hon känner i stunden. 

Och känslor följer sällan logik därav att hon kan säga helt motsägelsefulla saker. 
    Din uppgift som man är att lyssna in det hon säger och eventuellt se om det är något som går att göra i verkligheten, sedan fatta ett beslut och kommunicera det tydligt och stå för det. 
    Helt OK att säga att det blir inget sekelskifte för det fungerar inte med pendling, men kanske när barnen är större. Eller nåt. Det viktiga är att hon känner sig lyssnad på. 

• Anonym (H)

Definitionen av i-landsproblem 

• Anonym (Doing)

Jag skulle inte kalla det för manipulativt, däremot är det jäkligt inkonsekvent och egoistiskt.
    Säg nej, du vill inte flytta pga de skäl du angett ovan. 

• Fjäril kär

Manipulation,  utpressning,  hybris, likgiltighet och total avsaknad av kärlek...

Ni behöver inte flytta. Ni behöver familjeterapi och din fru behöver en dask i häcken och skaffa sig ett jobb. 

Visa lite självrespekt här . Ni verkar ha ett uselt förhållande  

• Anonym (Aaa37)
    Anonym (Rosa Lee) skrev 2025-01-26 10:27:32 följande:

Nej, fy vilken dålig stil av frun!
    Ja det kom ju fram i slutklämmen att din närvaro med barnen inte har så stor betydelse som hon innan har klagat över.
    Jag hade aldrig gått med på en flytt som innebär längre resväg eller/ och mindre tid med familjen.
    Båda ska ju tycka att en flytt är värd konsekvenserna såsom längre resväg, mindre tid med barnen eller lägre inkomst om även du skulle gå ned i tid pga för lång resväg och lägre månadsinkomst.
    Egoistiskt om endast en part av två ska vinna på en flytt.

Jag kan förstå såklart vikten av att prioritera familjen. Men om man gör en enorm grej av det och sen säger att det inte är problematiskt att ta barnen etc själv bara för att man får ett finare hus blir ju väldigt skevt och då ifrågasätter jag allt hon tidigare sagt
  • Anonym (Aaa37)
    Ascendere skrev 2025-01-26 10:30:17 följande:

Du är gift med en kvinna, det hon pratar om är sina känslor, inte logik.
    Om hon tex säger "Du är borta från familjen alldelese för mkt" så menar hon inte antalet timmar utan det du ska tolka det som är "jag känner här och nu att du inte prioriterar mig och barnen tillräckligt".
    Det har inget att göra med vad du faktiskt gör och inte gör, utan det är bara vad hon känner i stunden. 

Och känslor följer sällan logik därav att hon kan säga helt motsägelsefulla saker. 
    Din uppgift som man är att lyssna in det hon säger och eventuellt se om det är något som går att göra i verkligheten, sedan fatta ett beslut och kommunicera det tydligt och stå för det. 
    Helt OK att säga att det blir inget sekelskifte för det fungerar inte med pendling, men kanske när barnen är större. Eller nåt. Det viktiga är att hon känner sig lyssnad på. 

Du är spot on faktiskt. Hon känner sig inte lyssnad på vilket hon också sagt. Jag kan vara bättre på att lyssna och försöka anpassa. Men jag får aldrig försöka prata om lösningar. Då blir det bara irritation.

Om man vill ha lyxen att slippa ha en inkomst får man ju rätt kraftigt revidera sina materiella krav. Hade hon tjänat en svensk medelinkomst hade vi kunnat köpa bostad i princip varsomhelst. 

Svar på tråden Manipulerad?