• Anonym (Aaa37)

Manipulerad?

Vi bor i ett av Sthlms bästa områden i ett 80-talshus. Frun vill inget hellre än att bo i sekelskifte. Jag är öppen för att flytta men det blir för dyrt nära stan. Frun har då föreslagit ett område som ligger off och ökar min pendling med 2+ timmar per dag.

MEN hon har också gjort en enorm grej över att jag är borta från familjen alldeles för mkt. Jag lämnar barnen 2 dagar i veckan och hämtar en. Annars är jag hemifrån drygt 7-18. Men hon tycker jag är borta ?sinnessjukt mkt? (är väl inte borta en sekund mer och på helgerna är jag iväg med barnen konstant. Jag tjänar väldigt bra och står för +90% av familjens försörjning.  Går jag ned på en lägre tjänst och får mer tid tappar vi kanske +50k i månaden och frun vill absolut inte jobba mer eller ha ?ett jäkla 8-17 jobb?.

frun har nu föreslagit flytt till ett område mkt längre bort som ökar min pendling med 2 timmar per dag. Det ger också ett mycket mer bilberoende liv. När jag frågar hur det ska bli för barnen om jag är borta mkt mer och inte kan hämta/lämna säger hon bara ?men det är ju inget problem så länge jag får bo härligt?

Jag tycker detta är väldigt fult och manipulativt. Bevisligen är det inget problem för henne att jag är borta från familjen för då hade hon ju inte släppt det helt bara för att hon får bo i ett annat hus????

• Svar på tråden Manipulerad?
  • Anonym (Aaa37)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-01-26 10:29:08 följande:

Oavsett vad det kallas så är det du som tjänar pengarna och kan säga nej med hela foten. 

Ska ni flytta så får du ställa krav på henne att jobba och dra in pengar.  eller så blir det ingen flytt.

Visa lite stake här ffs 

Lite så jag har gjort. Men då får jag leva med en person som blir fullständigt miserabel, bitchig, gnällig som får psykiska men. Det gör liksom allt bara värre.

Hon ?måste? bo i sekesliftshus annars blir hon typ deprimerad säger hon själv. Och det stämmer ju också
  • Mkay
    Anonym (Aaa37) skrev 2025-01-26 12:16:12 följande:

Du är spot on faktiskt. Hon känner sig inte lyssnad på vilket hon också sagt. Jag kan vara bättre på att lyssna och försöka anpassa. Men jag får aldrig försöka prata om lösningar. Då blir det bara irritation.

Om man vill ha lyxen att slippa ha en inkomst får man ju rätt kraftigt revidera sina materiella krav. Hade hon tjänat en svensk medelinkomst hade vi kunnat köpa bostad i princip varsomhelst. 

Jag tycker att du får sätta ner foten och säga att du inte vill pendla så långt så det är tyvärr inte möjligt att flytta till sekelskifteshus. Men vill hon nödvändigtvis flytta till ett sådant får hon skaffa ett välbetalt jobb, då kan ni flytta in till stan till ett sådant. punkt slut, finns inget mer att diskutera. Vill hon inte lyssna så får du säga att det är jobbigt att DU inte känner dig lyssnad på och att hon inte är själv i ert förhållande utan måste förhålla sig till dig också. 
  • Anonym (Aaa37)

Jag förstår bara inte hur man resonera på detta sätt?

om jag tycker det är ett jätteproblem att min fru inte är nog med sina barn kommer detta inte bli ?bra? bara för att vi flyttar till ett annat hus.

min fru hävdar dock hela tiden att ?allt hänger ihop?.

Hon gjorde fö samma sak innan vi fick barn. Hon mådde dåligt över x, y, z men när vi fick barn skulle den lyckan liksom ?kompensera? dessa jobbiga saker. 

någon som tror att de jobbiga sakerna blev mindre jobbiga post-barn?

• Anonym (Gold digger)

Jag kontrar och föreslår skilsmässa.

• Anonym (Bert)

Hon verkar ha väldig otur när hon tänker.

• Fjäril kär
    Anonym (Aaa37) skrev 2025-01-27 13:38:32 följande:

Jag förstår bara inte hur man resonera på detta sätt?

om jag tycker det är ett jätteproblem att min fru inte är nog med sina barn kommer detta inte bli ?bra? bara för att vi flyttar till ett annat hus.

min fru hävdar dock hela tiden att ?allt hänger ihop?.

Hon gjorde fö samma sak innan vi fick barn. Hon mådde dåligt över x, y, z men när vi fick barn skulle den lyckan liksom ?kompensera? dessa jobbiga saker. 

någon som tror att de jobbiga sakerna blev mindre jobbiga post-barn?

Varför går du med på sakerna gång efter gång om du nu ändå vet att det slutar illa? 
    Då är ju inte du bättre själv om du medvetet är lika korkad? 
  • Anonym (L)

Säg att hon kan flytta dit själv så kan du och barnen bo kvar där ni bor. 

• Anonym (Oh nej)

Absolut inget kommer bli bättre av ett sekelskifteshus. Hon kommer bara hitta någon ny "dröm" hon inte kan leva utan. Hon borde jobba på sig själv istället. Och skaffa ett jobb. 

Du kommer få längre restid, era barn kommer kanske få längre till sina vänner. Äldre hus kommer ofta med renoveringsbehov. Det är laddat för kaos och konflikter.

• Anonym (B)

Sekelsskifteshus är fantastiska men du kan ju inte dra på dig så lång pendlingstid. Om du är villig att flytta till ett sådant hus, säg att du går med på det om hon tar ett bra jobb. Då kanske ni kan flytta närmare ditt jobb och du får mer tid för familjen dessutom. Hon får väga sekelskifteshus mot att hon jobbar mer. Dina arbetstider låter normala för ett jobb där man drar in mycket pengar. 

Manipulativt vet jag inte, men totalt ogenomtänkt och orealistiskt. 

• Anonym (feminista horde)

Den pendlingen kommer med risker för utmattning och försämrad hälsa och jag hade varit mer rädd om min man än att kräva det.

Ärligt talat- om hon vill ha finare boende så är det väl dags att hon drar hem lite kulor för att betala för det, så att ingen behöver idiotpendla? Att du ska betala ännu mer skatt procentuellt när hon får bättre utväxling och bättre pension på en mindre insats är väl bara dumt.

Sätt ett mål som ska nås för er gemensamma ekonomi och hitta ett boende som inte kör dig i botten. Livet är för kort för att inte orka ha sex.

Eller så tycker jag som vill leva jämställt i alla fall.

• Raggartjejen
    Anonym (Aaa37) skrev 2025-01-26 10:03:37 följande:

Vi bor i ett av Sthlms bästa områden i ett 80-talshus. Frun vill inget hellre än att bo i sekelskifte. Jag är öppen för att flytta men det blir för dyrt nära stan. Frun har då föreslagit ett område som ligger off och ökar min pendling med 2+ timmar per dag.

Vilket avstånd gäller det? T.e.x att ni bor i Djursholm nu och frun vill flytta till Gnesta?
  • Anonym (Aaa37)
    Raggartjejen skrev 2025-01-27 16:50:21 följande:
    Vilket avstånd gäller det? T.e.x att ni bor i Djursholm nu och frun vill flytta till Gnesta?

handlar mer om köer än avstånd.

nuvarande boende tar med bil 20 min utan trafik. 50-60 i värsta tiden. Runt 60 min+ kommunalt.

det boende frun pratade om tar kanske 90 min kommunalt. 40 min utan trafik 90-120 min med trafik

• Anonym (Rosa Lee)
    Anonym (Aaa37) skrev 2025-01-26 12:10:38 följande:
    Jag kan förstå såklart vikten av att prioritera familjen. Men om man gör en enorm grej av det och sen säger att det inte är problematiskt att ta barnen etc själv bara för att man får ett finare hus blir ju väldigt skevt och då ifrågasätter jag allt hon tidigare sagt
    Ja men exakt!
    Hon talar ju emot sig själv,
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Aaa37) skrev 2025-01-27 17:04:01 följande:

handlar mer om köer än avstånd.

nuvarande boende tar med bil 20 min utan trafik. 50-60 i värsta tiden. Runt 60 min+ kommunalt.

det boende frun pratade om tar kanske 90 min kommunalt. 40 min utan trafik 90-120 min med trafik

Nu har jag läst dina svar genom tråden och kanske är det så att din fru gör en klassiker... Alltså att greppa halmstrån för att rädda ett kasst förhållande och se om det hjälper...
    Du vet nog det där klassiska som alla par förr eller senare hamnar i... man försöker en sista gång med att lappa ihop förhållandet med ett nytt barn .. när inte det funkar testar man hundvalp...och sen blir det att gifta sig ..när inte det heller håller vill man flytta eller renovera .. man kastar sig från den  ena desperata åtgärden till den andra för konstgjord andning fast man istället skulle behöva separera...

Och till sist går det inte längre och förhållandet kraschar fullständigt och så står man där med belånat hus över skorstenen mam inte kan sälja ,  ett barn i blöjor , en fru utan inkomst och två föräldrar som bara bråkar...
  • Anonym (L)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-01-29 16:58:10 följande:
    Nu har jag läst dina svar genom tråden och kanske är det så att din fru gör en klassiker... Alltså att greppa halmstrån för att rädda ett kasst förhållande och se om det hjälper...
    Du vet nog det där klassiska som alla par förr eller senare hamnar i... man försöker en sista gång med att lappa ihop förhållandet med ett nytt barn .. när inte det funkar testar man hundvalp...och sen blir det att gifta sig ..när inte det heller håller vill man flytta eller renovera .. man kastar sig från den  ena desperata åtgärden till den andra för konstgjord andning fast man istället skulle behöva separera...

Och till sist går det inte längre och förhållandet kraschar fullständigt och så står man där med belånat hus över skorstenen mam inte kan sälja ,  ett barn i blöjor , en fru utan inkomst och två föräldrar som bara bråkar...

Exakt vad jag tänker också. Har ett sånt par i min umgängeskrets. De har hela tiden trott att lösningen på deras problem kommer att vara att skaffa hund, köpa hus, köpa sommarstuga osv osv. Det har bara blivit värre för varje grej. Nu har de ÄNTLIGEN gått isär. 

Ts, skilj dig med gnällkärringen.

Svar på tråden Manipulerad?