• Anonym (I)

Kommer soc kopplas in om jag berättar?

Om jag berättar för psykolog vad barnens pappan utsatt mig för, kommer soc att kopplas in då? Det handlar om åratal av framför allt psykisk misshandel, men även sexuella övergrepp och viss fysisk.

• Svar på tråden Kommer soc kopplas in om jag berättar?
  • Anonym (Kanske)

Det kan hända, ja.

• Anonym (Kanske)

Pågår det fortfarande eller hur länge sedan är det?

• Anonym (B)

Bor du, pappan och/eller barnen tillsammans? 

Är det här något som fortfarande pågår? 

• Anonym (I)
    Anonym (B) skrev 2025-01-27 09:17:43 följande:

Bor du, pappan och/eller barnen tillsammans? 

Är det här något som fortfarande pågår? 

Separerade sen två år tillbaka. Barnen bor vv. Han är inte snäll mot dem heller, men inget fysiskt och han är mästare på att charma och prata omkull folk... 

Han kommer inte åt mig i sig längre, men han använder barnen för att fortsätta försöka skada mig.
  • Anonym (T)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 09:20:03 följande:
    Separerade sen två år tillbaka. Barnen bor vv. Han är inte snäll mot dem heller, men inget fysiskt och han är mästare på att charma och prata omkull folk... 

Han kommer inte åt mig i sig längre, men han använder barnen för att fortsätta försöka skada mig.
    Är väl bara bra om det anmäls isåfall
  • Anonym (I)
    Anonym (T) skrev 2025-01-27 09:21:54 följande:
    Är väl bara bra om det anmäls isåfall
    Barnen är väl medvetna om hans beteende och är antagligen inte långt ifrån att vägra bo hos honom redan som det är. Att soc kopplas in skulle bara skapa problem och jag är övertygad att han skulle charma dem ändå och sen ta ut sin ilska över barnen och mig.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 09:36:52 följande:
    Barnen är väl medvetna om hans beteende och är antagligen inte långt ifrån att vägra bo hos honom redan som det är. Att soc kopplas in skulle bara skapa problem och jag är övertygad att han skulle charma dem ändå och sen ta ut sin ilska över barnen och mig.
    Så du ska bara stå och vänta på att barnen tröttnar på att bli psykiskt misshandlade?
  • Anonym (Barnets minne)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 10:11:49 följande:
    Så du ska bara stå och vänta på att barnen tröttnar på att bli psykiskt misshandlade?
    Tyvärr blir det nog så i många fall, för att kvinnan inte orkar mer helvete.

Jag är besviken på att inte min mamma orkade slåss för mig när jag inte ville träffa psycho dad mer, men jag fattar varför hon inte vågade eller orkade.

40 år senare vågade hon knappt köra bil för att den idioten gapade och härjade så på henne när hon någon gång skulle köra för han ville dricka.
  • Anonym (fam)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 09:08:48 följande:
    Kommer soc kopplas in om jag berättar?

Om jag berättar för psykolog vad barnens pappan utsatt mig för, kommer soc att kopplas in då? Det handlar om åratal av framför allt psykisk misshandel, men även sexuella övergrepp och viss fysisk.

Det vore väl lämpligt att soc blir inkopplad när det pågår sådant i barnets familj. 
  • Anonym (fam)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 09:36:52 följande:
    Eller så lyssnar de på barnen och hjälper dem att slippa träffa honom mer.

Den nya lagen som trädde i kraft 1/1-25 stipulerar att barnens rätt ska tas mycket mer på allvar än det varit tidigare.  
Svar på tråden Kommer soc kopplas in om jag berättar?