• Anonym (I)

Kommer soc kopplas in om jag berättar?

Om jag berättar för psykolog vad barnens pappan utsatt mig för, kommer soc att kopplas in då? Det handlar om åratal av framför allt psykisk misshandel, men även sexuella övergrepp och viss fysisk.

• Svar på tråden Kommer soc kopplas in om jag berättar?
  • Anonym (I)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 10:11:49 följande:
    Så du ska bara stå och vänta på att barnen tröttnar på att bli psykiskt misshandlade?
    Barnen är tonåringar och jag säger till dem hela tiden att de kan komma hit precis när de vill. Än så länge VILL de bo där också, men de vet att jag utan att blinka kommer ta striden med pappan om de en dag inte vill dit mer. Jag kan inte förbjuda dem att åka dit.
  • Anonym (I)

Blandas soc in betyder det att jag inte kan vara ärlig med psykologen ens efter separationen. Det skulle inte hjälpa någon av oss.

• Anonym (I)
    Anonym (fam) skrev 2025-01-27 10:47:09 följande:
    Eller så lyssnar de på barnen och hjälper dem att slippa träffa honom mer.

Den nya lagen som trädde i kraft 1/1-25 stipulerar att barnens rätt ska tas mycket mer på allvar än det varit tidigare.  
    Är ju inte det de vill.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 10:48:39 följande:
    Barnen är tonåringar och jag säger till dem hela tiden att de kan komma hit precis när de vill. Än så länge VILL de bo där också, men de vet att jag utan att blinka kommer ta striden med pappan om de en dag inte vill dit mer. Jag kan inte förbjuda dem att åka dit.
    Det var inte svar på min fråga. Nej, du kan inte tvinga dem men soc kan anse att umgänget är olämpligt och borde begränsas, med all rätt.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 10:51:36 följande:
    Är ju inte det de vill.
    Och det barn vill är inte alltid det som är bäst för dem.
  • Anonym (I)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 10:55:12 följande:
    Det var inte svar på min fråga. Nej, du kan inte tvinga dem men soc kan anse att umgänget är olämpligt och borde begränsas, med all rätt.
    Soc kan inte heller förbjuda tonåringar att bo hos sin pappa. Det enda en anmälan skulle ge är ett ännu större helvete. 
  • Anonym (Mia)

Jag har gått igenom lite samma. Jag har haft mitt samtalsstöd hos kvinnojouren. Men även de kan anmäla om barn riskerar att fara illa. Jag har däremot bara pratat om mig själv. Vad jag utsatts för. Den delen var helt över då vi separerat och allt fortsatt eftervåld var mot mig. Vänd dig till kvinnojouren. Prata i första hand om din relation för den behöver bearbetas. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 10:59:01 följande:
    Soc kan inte heller förbjuda tonåringar att bo hos sin pappa. Det enda en anmälan skulle ge är ett ännu större helvete. 
    Det beror på hur illa situationen är.
  • Anonym (I)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 13:24:25 följande:
    Det beror på hur illa situationen är.
    I det här fallet skulle de aldrig förbjuda det.
  • Xenia
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 09:36:52 följande:
    Barnen är väl medvetna om hans beteende och är antagligen inte långt ifrån att vägra bo hos honom redan som det är. Att soc kopplas in skulle bara skapa problem och jag är övertygad att han skulle charma dem ändå och sen ta ut sin ilska över barnen och mig.
    Men vad är det du är rädd för? Att han ska få vårdnaden om barnen på heltid?

Att du får enskild vårdnad, det vore väl det bästa?

Eller tror du att soc skickar iväg barnen till något slags fosterhem/HVB?
Svar på tråden Kommer soc kopplas in om jag berättar?