• Solrosen96

IVF 2025

Josefine1987 skrev 2025-04-27 11:23:20 följande:

Hej på er, hoppas det är okej att jag hoppar in. Tack för att ni delar med er så i dessa trådar. Jag har läst och följt flera av under många månader, vilket gett mig så mycket <3

Jag och min sambo har försökt bli gravida i 3 år. Vi blev remitterade för IVF för 1,5 år sedan men pga tråkiga omständigheter har allt dragit ut på tiden.

Vi gjorde vårt första äggutag i fredags. Vi fick 10 ägg och spermierna såg bra ut. Vi bokade tid för återföring på onsdag (dag 5). Vi bor några timmar från kliniken, så det krävs mycket planering för att få till allt med ledighet från jobb osv. Kliniken skulle inte ringa i helgen. 

Istället ringde dom igår och sa att tyvärr så blev endast två befruktade och nu kunde vi få återföring på måndag dag 3, om vi ville (vad betyder det? att det är så liten chans att det är knappt värt?). Jag blev så ledsen att jag knappt minns vad han sa.

Det känns som vi bränner våra försök nu. Vet att det bara är första och är helt inställd på att flera troligtvis kommer behövas, men vi är ganska gamla (37 + 38) och kommer kanske inte ha råd att betala egna försök sen. Känslorna skenar.

Hur mycket sämre än chansen med återföring dag 3 jämfört med dag 5?
    Om bara 2/10 blir befruktade, kommer man välja ICSI nästa gång då?

Livet är tufft på flera  fronter just nu. Tyngst är att jag förlorade min mamma för en månad sedan, mamma som var min stora stöttepelare. Samtidigt ville varken jag eller mamma att jag skulle vänta längre, men jag är rädd att min sorg ska påverka chanserna negativt.

Hej, välkommen till gruppen! 😊

Det är vanligt att flera faller bort under utvecklingen, vi hade 5 befruktade ägg men bara 2 var användbara, en satte vi in på dag 3 och en klarade sig till dag 5 o frystes in. Jag blev gravid på dag 3 embryot, tyvärr fick ja tidigt missfall efter men det har nog inte med hur många dagar den var.

Jag skulle inte ge upp redan,  har dom pratat om att sätta in båda embyron samtidigt? 

Beklagar din mammas bortgång, måste vara tufft nu 💕
  • Solrosen96
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 08:26:32 följande:

Idag blev det helt bekräftat att inget embryon såg ok ut. Jag har varit inställd på att det kan bli få ägg, få befruktade, få embryon och att ruvartiden kommer vara jobbig och att chansen är relativt låg även då för att det ska lyckas.

Men när vi inte ens kommer till återföring så känns det ännu tyngre. Jag känner en oro för att något är fel och att vi aldrig kommer komma till steget med återföring :(

Men åh vad tråkigt att höra, trodde ändå att det skulle bli en återföring :/

Förstår att allt är jobbigt nu, rå om varandra nu extra mycket.

Var det här första äggplocket?  Isåfall så vet dom ju kanske vad dom ska testa att göra annorlunda nästa gång för bättre resultat. 
  • Solrosen96
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 18:06:15 följande:

Läkaren var förvånad och orolig över att det inte blev ett enda användbart embryo då det såg så fint ut med både ägg och spermier.

Det fanns inget som vägledde honom till vad vi kan göra annorlunda, men vi kunde prova att byta läkemedel för stimuleringen och ev prova ICSI. 

Dock behövde jag vänta minst en cykel så att äggstockarna fick återhämta sig. Är det alltid så tro? Eller är det för att han beskrev dom som svullna och påverkade?

Jag var väldigt beredd på att det kan ta tid, men det känns jobbigt att han var så förvånad och orolig. Min sambo började prata om en älder bekant som aldrig fick barn osv och jag känner inte att jag vill ha mina tankar där :( 

Ja man brukar få vänta en cykel emellan pga alla hormoner osv som påfrestat kroppen. Tråkigaste vöntan, man vill ju bara köra igång igen.. 

Ja det förstår jag, de sista man vill ha är ju att läkaren är orolig :/  Åh dom där jobbiga tankarna man tänker ibland, känner igen mig. Men där är ni inte nu, nästa gång kanske blir bra, de krävs ju bara ett guldägg 🥰 

Det är så skönt att ha den här gruppen så man kan ventilera sina tankar. 💕
  • Solrosen96
    Jassan123 skrev 2025-04-30 18:40:45 följande:
    Hoppas allt ser bra ut för er på fredag ! Ja denna väntan.. den är hemsk ! Känns som om man inte göra annat än att väntar  🤣 
    Den har kommit ! Men måste vänta till nästa mens igen innan vi får göra en återföring ... just nu känns det som en evighet till dess . 
    Håller alla tummar och tår för att det är er tur nu 🌸
    Jag har börjat få lite äl symtom så hoppas de ser bra ut på fredag hihi 😊 

Jaha behöver det gå 2 cykler emellan? Ja allt känns ju som en evighet tyvärr 😅 

Tack snälla du! 💕
  • Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:20:59 följande:
    Hoppar in här igen (skrev för ett tag sen vid ett annat försök), hoppas det är ok! 
    Man har ju inte direkt någon att prata om det med, förutom sambon men som inte går igenom samma process, även om vi delar mycket? såklart.

Har nu gjort vårt tredje IVF försök (2 ägg första gången, inget befruktat, 8 ägg förra gången och 1 som blev befruktat men slutade dela sig) och precis som vårt andra försök, detta nu med ICSI.
    Av 6 ägg var det 4 som blev befruktade och 3 av dom fortsatte att dela sig. Slutligen blev det 1 till mig och 1 till frysen. Är förhoppningsfull, men orolig precis som ni andra. Man vill ju bara ha ett positivt besked.

Vi hade äggplock fredag 25/4 och ET i måndags 28/4. Läkaren sa att tesdag är 13/5. Jag är så himla ny i det här så, förlåt om jag är trög men.. ruvar jag på ett 3 dagars? Läkaren nämnde ingenting och jag är så nervös så glömde fråga såna saker.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!
    Hej vad skönt att det äntligen blev ett ägg till dig och ett till frysen. 

Ja precis det är ett 3 dagars du ruvar på😊 

Hoppas att detta är guldägget nu 😍😍
  • Solrosen96

Nu har jag haft mitt vul, snabbaste ultraljudet jag varit med om 😂 såg en blåsa på 15.5 mm direkt. 

De tror att jag kommer få ett positivt test i helgen och siktar på en återföring fredag eller lördag nästa vecka🤩

• Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:59:50 följande:

Tack! Känns spännande. Man är ju i en djungel så det är svårt att hålla koll. 

Solrosen96 skrev 2025-05-02 12:40:08 följande:

Nu har jag haft mitt vul, snabbaste ultraljudet jag varit med om 😂 såg en blåsa på 15.5 mm direkt. 

De tror att jag kommer få ett positivt test i helgen och siktar på en återföring fredag eller lördag nästa vecka🤩

Men se där! Det är ju ett bra resultat. Då har du något att se fram emot
    Har snurrat lite fram och tillbaka i tråden, hur har det varit för dig innan?
    Jag gjorde mitt första äggplock i februari, min högra äggstock har aldrig synts till så vi plockade bara från min vänstra. Vi fick ut 5 ägg varav alla blev befruktade och till slut blev det en till mig och en i frysen. Jag blev gravid men förlorade det ganska direkt tyvärr. Så nu ska vi göra en frysåterföring i naturlig cykel. 😊
  • Solrosen96
    VSGJ2025 skrev 2025-05-05 16:15:09 följande:

Ni som gör eller har gjort FET, vad Har de sagt till er om sex dagarna före FET? Tror inte vår klinik sagt något. På vissa ställen står det undvik, både med och undvik skydd. på andra ställen läser jag om folk som lyckats bättre med IVF de gånger de haft oskyddat samlag kvällen före, för att spermierna hjälper embyrot på något sätt (dock med ökad risk för flerbörd om man har ett moget ägg på g)

På lappen vi har fått står det undvik oskyddat samlag from cykeldag 10 pga ökad risk för flerbörd.  
  • Solrosen96

Nu är jag ruvare igen hihi! 🥰
    Embryot såg jättefint ut enligt läkaren så nu hoppas vi att det stannar 😊 testdag 23/5 

• Solrosen96
    VSGJ2025 skrev 2025-05-09 17:40:01 följande:
    Lycka till! Då har vi nästan testdag samtidigt, jag har 21/5 🥰
    Ja vad kul att vi kan följas åt 😍💕
    lycka till till dig med! 
Svar på tråden IVF 2025