Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Kan jag få dem att ändra fakturan?

När vård ges eller när barn under 18 år uteblir från ett avtalat besök ska eventuell avgift tas ut av patientens vårdnadshavare.

När det finns flera vårdnadshavare har de gemensamt betalningsansvar för barnets avgifter. Det innebär att vårdgivaren kan rikta krav på betalning av hela beloppet mot vem som helst av vårdnadshavarna.

https://vardgivarguiden.se/administration/patientadministration/patientavgifter/avgiftshandboken/administrativa-avgiftsregler/betalningsansvar-barn-och-ungdomar-under-18-ar/

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (N) skrev 2025-01-27 21:35:28 följande:
    Då kan i princip vem som helst boka en tid för barnet i allehanda saker. Det är ju då kliniken som brister i sitt förfarande. 

De borde säkerställa att det är samma person som bokar som också står för betalningsansvaret.

tycker det här är en no-brainer. Ts har ingenting med saken att göra, har inte blivit involverad ens. Föräldern som står för bokningen och missen av tiden borde då förväntas betala.
    Bara vårdnadshavare kan boka en tid för ett barn. 
    Kostnaden för vård är barnets, och vårdnadshavare är skyldiga att betala barnets kostnader. Gemensamt betalningsansvar, se inlägg ovan. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-27 22:36:04 följande:
    Alltså inget samtycke till att betala.
    Om en vårdgivare tar en avgift för uteblivna besök, har vårdnadshavaren samtyckt till denna eventuella avgift för barnets räkning när VH bokat en tid för barnet och därigenom godkänt villkoren. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-28 10:56:41 följande:

Ska man vara noga har jag aldrig varit på den här kliniken med barnet, då vi flyttat sen senaste tandläkarbesöket.

Men som jag säger gång på gång, det inte inte kliniken jag kräver ska ha koll, utan bara att de går med på att skicka den till honom istället eftersom jag faktiskt inte haft något med tidsbokningen att göra.

Du kan naturligtvis fråga dem men de har ingen skyldighet att ändra fakturan. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 11:24:43 följande:
    Vilket TS inte har gjort.
    Nej jag skrev en vårdshavare, dvs TS eller pappan. Spelar ingen roll vem av dem som bokade tiden. Båda är betalningsansvariga för sitt barns kostnader och båda kan ådra barnet eventuella kostnader. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 11:30:36 följande:
    Det kan de inte. Bestrid fakturan med att du har inte beställt denna tjänst.
    Jo det kan de. Se inlägg 93
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 11:46:43 följande:
    De kan skriva vad de vill på sin hemsida, betyder inte att de kommer få juridisk rätt till det.
    Fortsätt gärna att tro det om du vill.
    Däremot kan TS hävda regressionsrätt mot pappan i domstol men skulle bli dyrt. Och vårdgivaren skulle inte vara part i målet, det skulle vara en fråga enbart mellan vårdnadshavarna. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 12:03:44 följande:
    Du har fel, om TS inte betalar så är det just vårdgivaren som måste dra det vidare om den fortfarande vill ha betalt.
    Så du rekommenderar TS att låta fakturan gå till inkasso? Ok. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 12:10:40 följande:
    Nej jag pratar om en rättslig process i domstol, du påstod att vårdgivaren kommer inte vara part i målet, men det måste de om de juridiskt vill få rätt till betalning.
    Jag skrev om regressionsrätt, då är vårdgivaren inte part. 

Vårdgivaren går nog vägen via inkasso och kronofogden för att få sina pengar, inte domstol. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 12:13:42 följande:
    Spelar ingen roll att det gäller mig själv, det visar att vad politikerna beslutat om patientavgifter inte är relevant för om man faktiskt måste betala, det är två olika saker.

Och det är inte vårdgivaren som bestämmer om TS måste betala, det kan bara en domstol göra.
    Det står i lagen att vårdnadshavare är gemensamt skyldiga för barns kostnader. Ingen anledning att dra det till domstol. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (M) skrev 2025-01-28 12:22:16 följande:

Det här visar bara att du inte förstår hur det går till. Man MÅSTE få till ett betalningsföreläggande i domstol för att få rätt till betalning, inkasso och kronofogden kan inte tvinga någon att betala.

Det verkade som om du menade att vårdgivaren skulle gå till domstol, och vara part i målet.

Du pratar alltså om när Kronofogden handlägger betalningsförelägganden. Eftersom lagen säger att båda föräldrarna är ansvariga för barns kostnader, skulle inte Kronofogden ha problem med att få ett sådant beviljat av domstol.
Svar på tråden Kan jag få dem att ändra fakturan?