• Anonym (TS)

Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?

Allt jag har i kylskåpet och skafferiet köper jag för att specifikt tillfälle. Jag köper inte ett paket kyckling om jag inte vet vad jag ska laga. Det finns inte massa saker som inte används. Eller ja, tomatpure, fond/buljongtärningar, senap och sånt kan ju blivit över. Men annars så är det aldrig så att jag öppnar kylen och så finns det ett paket med nötfärs och massa grönsaker helt utan tanke. 

Köper jag en pumpa och inte har en plan så finns det ju risk att den blir gammal. 

Köper ni andra saker helt planlöst? 

• Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?
  • Anonym (Ja)

Planlöst ja, men så till vida att vi äter mycket kyckling och kan köpa ett paket utan att ha bestämt vad vi ska laga av den.

• Anonym (Q)

Jo, jag köper ofta både kött och grönsaker på extrapris eller med kort datum som jag inte har planerat. Tycker att det är kul att laga mat och ser det som en utmaning att inkludera och använda upp dessa överraskningsingredienser. Hittar jag inte någon inspiration så finns ju alltid frysen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-28 12:33:09 följande:

Jo, jag köper ofta både kött och grönsaker på extrapris eller med kort datum som jag inte har planerat. Tycker att det är kul att laga mat och ser det som en utmaning att inkludera och använda upp dessa överraskningsingredienser. Hittar jag inte någon inspiration så finns ju alltid frysen.

Precis men det förutsätter att det finns mat i frys och kyl. Om jag skulle köpa något med kort datum skulle jag väl se till att jag handlar något att ha till, då har du ju absolut noll tid på dig att vänta med att tillaga maten. 

Vi har inte massa pasta, grönsaker och potatis i kylen som bara ligger. Köper jag grönsaker så gör jag en sallad och ställer i kylskåpet och sedan äter vi den. 

• Anonym (Välfyllt)

Sånt som har kort hållbarhet köps med en specifik plan. Men i övrigt är kyl, frys och skafferi fulla av sådant som jag alltid vill ha hemma. 

Buljongtärningar och senap köper vi när förpackningen börjar ta slut. Tomatpuré har vi alltid en extra tub eller två av.

• Anonym (M)

Saker som kött och liknande fryser jag in. Så i frysen kan ligga både kyckling och t ex lax utan att jag har en plan. 

Grönsaker och frukt, då köper jag sådant jag gillar och brukar äta. Och det håller ju en tid, så det kan finnas i kylskåpet utan att jag planerat något för det. Potatis t ex håller sig ett tag. Men det blir uppätet. 

Men det mesta har jag planerat att använda inom de närmsta dagarna/veckan. 

• Anonym (M)

Makrill och ägg håller ju länge. Så där har jag ingen plan, det är bra mat om man inte har något annat hemma eller inte orkar laga en hel middag. Mkt mat klarar sig bra i kylskåpet. 

• LaFontaine

Jag handlar ofta saker som jag inte vet vad jag ska göra av. Kyckling, fisk och kött till exempel. Eller storköpserbjudande, där man får flera förpackningar pasta eller flera burkar kokosmjölk. Nu har jag tre fjärdedels vitkålshuvud i kylen. Jag vet inte vad jag ska göra av det, men nåt blir det. Det går ju alltid åt. Sen planerar jag dagens mat utefter vad som finns hemma och vad jag är sugen på. 

Jag tycker att det är jätteskönt att det alltid finns mat att tillaga hemma.

• Anonym (Frida)

Sånt som jag vet går åt såsom tomatpure, mjölk, ägg, smör, skorpor, pasta, ris, potatis, frukt och grönsaker, kryddor, te köper jag på rutin. Ofta är ju det sånt som håller länge eller blir uppätet innan det hinner bli dåligt.

Jag köper aldrig saker jag är osäker på eller bara "för att". Men ibland blir det lite jobbigt t ex om man behöver lite dressing men alla förpackningar är stora, då kan det hända att de står kvar i kylen rätt länge. Därför försöker jag göra så mycket som möjligt från scratch så kan jag själv beräkna hur mycket som behövs.

Jag har ett syskon som hade dille på att småköpa nya snacks, godis, kakor, läsk och liknande hela tiden. Om det kom någon ny smak så bara måste vi köpa den och om den visade sig inte vara god stod den bara i skafferiet/kylen hur länge som helst för ingen ville äta den. Godispåsarna skulle fyllas till bredden varje gång det handlades lösviktsgodis och helst skulle man köpa minst två av varje paket av allting. Det blev en hel del matsvinn hemma hos oss pga det. Jag vill helst undvika att göra så.

• Anonym (skaffa)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-28 12:22:04 följande:
    Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?

Allt jag har i kylskåpet och skafferiet köper jag för att specifikt tillfälle. Jag köper inte ett paket kyckling om jag inte vet vad jag ska laga. Det finns inte massa saker som inte används. Eller ja, tomatpure, fond/buljongtärningar, senap och sånt kan ju blivit över. Men annars så är det aldrig så att jag öppnar kylen och så finns det ett paket med nötfärs och massa grönsaker helt utan tanke. 

Köper jag en pumpa och inte har en plan så finns det ju risk att den blir gammal. 

Köper ni andra saker helt planlöst? 

Inte planlöst, men inte heller att all mat är för ett specifikt ändamål. Kyckling, köttfärs, lax kan ju bli olika rätter, det har vi alltid hemma, inte vikt till en specifik rätt. Samma med potatis, vissa rotfrukter, vissa mjölkprodukter, det finns alltid hemma men kan bli eller vara del i olika rätter. Och ett välfyllt skafferi med pasta, ris, krosstomat, mjöl och en hel massa annat som används till olika rätter. 

Sen har vi en hel massa mat som äts till frukost, luncher, mellanmål eller annat av olika personer i hushållet. Inte heller det är vikt till specifikt tillfälle eller maträtt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-28 13:13:37 följande:

Precis men det förutsätter att det finns mat i frys och kyl. Om jag skulle köpa något med kort datum skulle jag väl se till att jag handlar något att ha till, då har du ju absolut noll tid på dig att vänta med att tillaga maten. 

Vi har inte massa pasta, grönsaker och potatis i kylen som bara ligger. Köper jag grönsaker så gör jag en sallad och ställer i kylskåpet och sedan äter vi den. 

Jag förstår hur du menar. Här har vi ett ganska stort basutbud av mat hemma som vi köper vid storhandlingar en gång i månaden. Jag planerar väl de första två veckorna (med utrymme för spontanitet och lathet) och köper saker jag vet att vi brukar använda upp för den senare hälften av månaden. Vi kompletterar med färsk frukt och grönt, mjölk och andra färskvaror någon gång i veckan. Köper jag då på mig extraprisvaror så finns det nästan alltid något hemma som kan göra dem till en hel måltid.

Det blir faktist inte mycket spill. Men så har jag tre tonåringar som det inte verkar finnas någon botten i.
Svar på tråden Vem köper mat man inte vet vad man ska ha den till?