• Anonym (Irriterad)

Kräsna jävlar

Min man och hans barn sen tidigare relation äter fan i mig ingenting som innehåller grönsaker.

Testade mixade löken, vitlöken och moroten i köttfärsen idag och kors i taket pillade ingen i maten och sa de smakade illa.

För min egen sanity funderar jag på att mixa ner en hel jävla drös morötter, lök och vitlök för att enkelt kunna ta fram ur frysen. Funkar detta att frysa och hur länge håller det? Steker allt i rikligt med smör så de blir mjukt sen mixar jag.

Trött på smaklös icke näringsrik mat och att ha stått med det och det sen ratas. Tänker jag kanske kan smyga ner annat också i framtiden.

• Svar på tråden Kräsna jävlar
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym skrev 2025-01-28 21:31:55 följande:

Låt dem fixa sin egen mat

Och bli kallad en dålig styvmorsa? Hah, I wish.
  • Anonym (Blä)

Gör ratatouille eller liknande åt dig och tillsätt för dig, går att frysa in. Vilka trista typer!

• Anonym (ES)

1.Då din man kan laga mat åt sina barn eller de kan göra det själva om de är tonåringar.

2.Du kan laga det som du tycker om, de kan anpassa sig. 

3.Ni kan också laga mat tillsammans. De ska tycka mer om maten om de ska vara engagerad i matlagning. 
    Sen diskar ni och städar tillsamman.

• Jemp

Borde gå utmärkt att frysa! Bra sätt att få i sig mer nyttigheter.

• Anonym (Frida)

Jag växte upp med en syster som var likadan. Även fisk, frukt i alla dess former, kokt potatis och alla typer av kryddor var bannlysta. Någon enstaka gång kunde hon tvinga i sig någon tomat eller lite majs.

Det kanske spelar en viss roll hur gamla barnen är. Är de gamla nog att laga sin egen mat tycker jag att de ska det. Är de små fortfarande så kan de fortfarande lära sig tycka om grönsaker bara de kommit över oviljan att äta. Och då är det viktigt att inte tvinga utan bara uppmuntra.

Jag kommer ihåg när jag fick smaka avokado för första gången, det var ett hemskt övermoget, brunt och mjöligt exemplar. Jag avskydde avokado efter det. Det var inte förrän jag fick se en grön och fin avokado som serverades hemma hos en kompis som jag vågade mig på att smaka, och det är jag tacksam för. Vad hade livet varit utan avokado 😁

• Anonym (Lisa)

Har du tillagat grönsakerna innan går det utmärkt att frysa in!

Förstår att det är skittråkigt när man ska laga mat till så selektivt ätande.

Det är en vanesak, ge ej upp!

Jag var likadan men mamma körde på iallafall och jag är tacksam för det idag. 

• Kvittning

Jag hade väldigt svårt för grönsaker i maten när jag växte upp. Insåg sedan att det var just hårda grönsaker i maten som inte funkade. Nu som vuxen så har jag lärt mig att älska grönsaker i mat men om jag tex kokar soppa så vill jag att morötterna ska vara ordentligt mjuka. Ser liknande tendenser hos mina barn, de gillar smaken som grönsaker och lök ger i maten men inte riktigt hur de känns när man tuggar dom. 

Skulle gissa att det är liknande med din familj, att det inte handlar om smaken utan konsistensen. 

Lite tips (om du inte orkar fortsätta med mixandet): 

* Koka grönsakerna så länge att de i princip kokar sönder
    * Använd riven morot framför skivad morot
    * Strimla lök och purjulök istället för att hacka. Strimlorna har en annan känsla när man tuggar än "rutorna" som kommer från hackad lök

• Anonym (J)

Jag är likadan och alltid varit. Stek löken ordentligt så den inte blir sådär härd och äcklig. Då ska den inte märkas. Är det att den syns så riv den. Pressa vitlöken. Moroten kan du med riva. 

Eller gör som du gör.

Vissa är bara såhär. Jag var sådan pga ångest och oro, blivit betydligt bättre nu när jag är lugn. 

• Anonym (J)
    Kvittning skrev 2025-01-29 11:22:41 följande:

Jag hade väldigt svårt för grönsaker i maten när jag växte upp. Insåg sedan att det var just hårda grönsaker i maten som inte funkade. Nu som vuxen så har jag lärt mig att älska grönsaker i mat men om jag tex kokar soppa så vill jag att morötterna ska vara ordentligt mjuka. Ser liknande tendenser hos mina barn, de gillar smaken som grönsaker och lök ger i maten men inte riktigt hur de känns när man tuggar dom. 

Skulle gissa att det är liknande med din familj, att det inte handlar om smaken utan konsistensen. 

Lite tips (om du inte orkar fortsätta med mixandet): 

* Koka grönsakerna så länge att de i princip kokar sönder
    * Använd riven morot framför skivad morot
    * Strimla lök och purjulök istället för att hacka. Strimlorna har en annan känsla när man tuggar än "rutorna" som kommer från hackad lök

Kokar man sönder grönsakerna försvinner vitaminer och näringsämnen sägs det.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (J) skrev 2025-01-29 11:33:10 följande:
    Om man gör soppa så finns vitaminerna i buljongen om man kokat grönsakerna. Om man kokar sönder grönsaker och sedan häller bort buljongen så går man miste om mycket nyttigt. Att ångkoka grönsaker är ett bra sätt att behålla vitaminet.
  • Kvittning
    Anonym (J) skrev 2025-01-29 11:33:10 följande:
    Med koka menar jag inte lägga i vatten och koka utan se till att de ligger med länge i soppan, grytan, köttfärsen eller vad man nu har grönsakerna i.

Sedan så har inte jag grönsaker i maten för näringsämnena utan för smaken. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-01-28 21:34:42 följande:
    Men det var ju inte bara barnen utan även din man som inte gillade maten med grönsaker, lagar inte din man mat ibland?
    Om barnen skulle kalla dig dålig styvmorsa, skulle mannen då kalla dig dålig fru eller vad?
    Lagar din man mat eller är det bara du?
    Men det låter som en toppen idé att mixa grönsakerna i maten, det brukar dietister förslå att  ha i maten till barn som inte äter grönsaker.
  • Anonym (Ui)
    Mannen får laga maten. 
  • Anonym (Liza)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-01-28 21:14:55 följande:
    Kräsna jävlar

Min man och hans barn sen tidigare relation äter fan i mig ingenting som innehåller grönsaker.

Testade mixade löken, vitlöken och moroten i köttfärsen idag och kors i taket pillade ingen i maten och sa de smakade illa.

För min egen sanity funderar jag på att mixa ner en hel jävla drös morötter, lök och vitlök för att enkelt kunna ta fram ur frysen. Funkar detta att frysa och hur länge håller det? Steker allt i rikligt med smör så de blir mjukt sen mixar jag.

Trött på smaklös icke näringsrik mat och att ha stått med det och det sen ratas. Tänker jag kanske kan smyga ner annat också i framtiden.

Det funkar jättebra att frysa ner grönsaker efter du har mixat dom. Även innan du mixat dom eller efter du har värmt/ sjudit dom så kan du frysa ner grönsaker.
    När det gäller näring främst. 
    När det gäller smak så kan det ju variera lite beroende på grönsak hur det smakar.
    Men som du själv är inne på så smakar det nog bättre ju.mer mixade grönsakerna är med annat. För dom som inte gillar grönsaker som du och jag då.😅
    För oss som gillar grönsaker så är det ju gott med en hel grönsak.
    Jag vet inte hur gamla barnen är, men att barn ratar ens mat är mer vanligt än ovanligt.
    Det har inget med dig eller din matlagning att göra överhuvudtaget att dom Inte gillar mat.
  • Agda90
    Nu är du ju bara en kokerska som de gnäller på!
    Antingen äter man det som serveras eller så bidrar man själv till matlagningen! 
  • Anonym
    Agda90 skrev 2025-01-31 10:46:07 följande:
    Nu är du ju bara en kokerska som de gnäller på!
    Antingen äter man det som serveras eller så bidrar man själv till matlagningen! 
    Håller med!
Svar på tråden Kräsna jävlar