Inlägg från: Anonym (Stockholmsbo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stockholmsbo)

Står era barn i bostadskö?

Anonym (nej) skrev 2025-01-28 23:13:35 följande:

Nej, det är som sagt åldersgräns på bostadskön i Stockholm, så det gör de inte. SKB är väl undantaget som tillåter barn i kön.

Sen måste jag säga att jag tänkte på det där här om dagen, med kötid osv. JAg ifrågasätter lite sanningen i hur länge man behöver stå i en kö för att få en bostad. Många står ju passivt i köerna, både den stora allmänna och i diverse privata företags interna. Men när de väl sedan aktivt söker en bostad tar det inte så lång tid. Så om ingen ställde sig i kön förrän man väl aktivt började söka så tror jag att siffrorna skulle se helt annorlunda ut. 

Hur lång tid tar det för de som INTE stått i kön förrän de till exempel vill flytta hemifrån, eller separera? Det skulle jag vilja ha statistik på.

I Stockholms stads bostadskö finns det statistik per område. För att få en lägenhet i centrala Stockholm måste man ha stått i 25+ år det är ingen överdrift eller påhitt. Jag har stått 16 år (passivt) och får inte ens en lägenhet i Solna för det. 

Men tar man vad som helst räcker 5 år. Men då sitter man i en nybyggd etta för 9500 i månaden i Salem också. 

• Anonym (Stockholmsbo)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-01-29 11:26:31 följande:

En viktig fråga faktiskt.
    Jag står på kö i Uppsala bostadsförmedlingen i flera år men vet ej om barnet kan få det istället eller jag måste flytta kanske.

Hur är det?

Barnet kan inte ta över din kötid. 
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?