Inlägg från: Elina87 |Visa alla inlägg
  • Elina87

katt som spyr.

En av våra små kissar har på sista tiden börjar kräkas rätt ofta, vet inte om det är pga hårbollar eller något annat typ maten eller om hon är sjuk.
    Nu kommer lite äckliga detaljer men hon spyr ganska mycket typ pölar som blir 10-15 cm i diameter och det ser ut som att det är matbitar i men inget annat konstigt.

Har någon annan nån katt som kräks så utav hårbollar eller någon som har nåt annat svar på vad det kan vara??

• Svar på tråden katt som spyr.
  • Elina87

hmm det där med leverproblem lät ju inge bra. får hoppas att det inte är det, men hon spyr inte varje dag bara ibland men tycker att det börjat bli lite oftare.
    Har tänkt på det där med att byta kattmaten och ska nog göra det och ge det ett försök.

Det är en hona vi har och hon är inte så gammal och håller nu på att bli könsmogen kan det har nånting med det att göra??
    Det är även någon av våra två katter som har kissat inn ett par gånger, senast imorse på en tidning på köksbordet vilket inte var så trevligt, har hittat skvättar av kiss i handfatet på toan och på en del andra ställen...vad kan det vara då ?? normalt eller nåt konstigt eller bara att lillkissen håller på att utvecklas?

• Elina87

bettyboopan: ja jag vet ju inte hur det ser ut när dom spyr hårbollar men jag tror inte att det är hårbollar för det är ganska mycket. sen så älskar våra katter av nån konstig anledning toalettpapper och hittar dom en rulle så finns det inte mycket kvar av den sen eftersom att dom demolerar den totalt, vet inte om det kan vara det hon får i sig eller nåt annat konstigt, dom kan ju äta lite vad som helst.
    Ska prova byta mat åt dem och blir det inte bättre så blir det vetrinären, hoppas allt är OK med min lilla kisse.

• Elina87

Minelli: våra katter är syskon och har alltid sett ut att komma väldigt bra överens, dom har busat med varandra och sovit med varandra ja till och med gått på toa med varandra så länge båda rymdes i kattlådan så jag vet inte. Den Zelda (den som inte spyr) kan inte motstå prassel eller ljud över huvud taget och ligger hon och sover och man råkar prassla med ett papper så flyger hon upp och vill busa, Molly den andra katten alltså tycker också om prassel men kan slappna av lite bättre, hon ligger gärna på mina axlar och tuggar mig i håret och sover uppe vid ansiktet på min pojkvän om kvällarna så ja det kan ju vara så att den andra stressar upp henna ibland.
    Men så vill vi ju inte det ska vara vill ju ha båda änglarna kvar.

• Elina87

hmmm låter ju precis som våra katter, men hoppas det inte är så iaf.

Vi ska prova att byta ut kattmaten och se om det blir bättre, jag vet inte riktigt vad dom är och tuggar på om dagarna när jag är i skolan det enda jag vet är toalettpapper:S
    kan kanske äta lite blommor och dricka lite duschvatten och sånt också men sen vet jag inte mer.

• Elina87

vi ger dem bara torrfoder nu, har gjort det ända sen dom var små, ger dom friskies

• Elina87

jo vi ska prova att byta ut maten, finns det någon speciell mat som är "känd" för att vara snäll mot magen.

• Elina87

monstermamman: nope det har vi inte gjort, kan det vara det??

• Elina87

Okej ska göra det, tack! för alla tips nu ska jag försöka få katten att må bättre:))

• Elina87

okej jag ska kolla upp det, vet bara att hon äter toapapper när hon leker med rullarna, ska se om hon passar på att käka undertiden också eller om hon äter nåt annat:)

• Elina87

Började tänka på det där med att dom kanske äter för mycket för ett tag sedan och sen dess så har killen min gett dem mindre mat när dem fått och nu har hon slutat kräkas, Det är nu ganska uppenbart att hon äter för snabbt eftersom att det tar mer än dubbelt så lång tid för vår andra katt att få i sig maten om man ger dem samma mängd.
    Så nu när det problemet är löst så har det kommit upp ett nytt...:S och det är att vår andra katt har fått för sig att pinka på våra underbart sköna duntäcken, *skit katt!*
    har hänt 4 gånger nu och börjar bli väldigt less, har snart kastat ut lika mycket pengar på kemtvätt och specialtvättmedel som på ett par nya täcken, och det kanske är enda lösningen till att få henne att sluta?? lukten sitter inte kvar i täcket för oss människor alltså varken jag eller killen känner något men uppenbarligen måste hon göra det. Eller har ni nåt annat tips på hur man skall få henne att sluta och förstå att det hon gör är fel?

• Elina87

vi ger katterna friskies torrfoder och ger dom nästan aldrig burkmat, problemet med att hon kräktes har nu lösts då vi upptäckt att hon ätit för mycket.

någon som kan svara på frågan eller ge tips om hur man ska få katten att sluta pinka på våra duntäcken ? ?

• Elina87

frökenfräken79: det är så vi har gjort blivit sura på henne och visat att vi tycker att det hon gör är fel och har sedan klappat och gosat med hennen när hon varit på lådan så att hon vet att hon varit duktig. Jag läste i en kattbok att hur mycket vi människor än kämpar med att få bort en fläck med kattpink så känner dom ändå av den, och anledningen till att dom pinkar där igen är oftast för att dom vill "återmärka" sitt revir, dom accepterar inte att de är så lite lukt som det är efter man försökt tvätta bort fläcken och gör det därför igen. Nu har vi ett annat täcke i sängen och inget har hänt hittils, om vi lägger dit dom "nerpinkade" rena täckena snart och hon pinkar på dom så vet vi ju då vad det är. alltså lukten sitter fortfarande i..:(

• Elina87

frökenfräken79; jo man kan ju hoppas att hon glömt;P hehe

Svar på tråden katt som spyr.