• Elina87

katt som spyr.

En av våra små kissar har på sista tiden börjar kräkas rätt ofta, vet inte om det är pga hårbollar eller något annat typ maten eller om hon är sjuk.
    Nu kommer lite äckliga detaljer men hon spyr ganska mycket typ pölar som blir 10-15 cm i diameter och det ser ut som att det är matbitar i men inget annat konstigt.

Har någon annan nån katt som kräks så utav hårbollar eller någon som har nåt annat svar på vad det kan vara??

• Svar på tråden katt som spyr.
  • missteddy

nu vill jag inte skrämma dej men jag har en vän vars katt kräktes mycket de provade allt på katten tog senare prover och kom fram till att han hade dålig lever tro det var och fick serare ta bort honom säger inte att så är i ditt fall han kanske bara är dålig i magen prova att ge honom kokt kykling och fisk ett par dagar om han spyr mycket min katt spyr upp hårbollar och det är kanske en gång i veckan min väns katt spydde typ varje dag.

• lethargica

Våran hankatt spydde massor och hade diarré.
    Det låg matbitar och en massa magsafter på golv och mattor.

Gick till vet och provade med avmaskning först, men det hjälpte inte.
    Vi köpte då Hills torrfoder för katter med känslig mage och det blev genast bättre!
    Nu äter han utan att spy. Ger alla 3 katterna Friskies torrfoder och Mjau burkmat och ingen av dom har problem.
    Antar att Eldorados torrfoder inte var så bra för våran Tyson.

Så du kan prova att byta märke på maten.

• bettyboopan

Vår katt har vissa perioder där hon har spytt lite mer än "vanligt". Hårbollar är en sak, det ser man ju men när hon har spytt vanlig spya har jag undrat lite också.. tror det kan vara att dom stoppar i sig saker som dom inte alltid tål, eller så kanske dom försöker spy upp hårbollar men så kommer det en vanlig spya istället.
    Fortsätter det så ska du nog gå till veterinären.. Behöver inte vara något allvarligt heller, kan vara någon allergi, har tex märkt att vår katt inte tål räkor!

• Elina87

hmm det där med leverproblem lät ju inge bra. får hoppas att det inte är det, men hon spyr inte varje dag bara ibland men tycker att det börjat bli lite oftare.
    Har tänkt på det där med att byta kattmaten och ska nog göra det och ge det ett försök.

Det är en hona vi har och hon är inte så gammal och håller nu på att bli könsmogen kan det har nånting med det att göra??
    Det är även någon av våra två katter som har kissat inn ett par gånger, senast imorse på en tidning på köksbordet vilket inte var så trevligt, har hittat skvättar av kiss i handfatet på toan och på en del andra ställen...vad kan det vara då ?? normalt eller nåt konstigt eller bara att lillkissen håller på att utvecklas?

• Elina87

bettyboopan: ja jag vet ju inte hur det ser ut när dom spyr hårbollar men jag tror inte att det är hårbollar för det är ganska mycket. sen så älskar våra katter av nån konstig anledning toalettpapper och hittar dom en rulle så finns det inte mycket kvar av den sen eftersom att dom demolerar den totalt, vet inte om det kan vara det hon får i sig eller nåt annat konstigt, dom kan ju äta lite vad som helst.
    Ska prova byta mat åt dem och blir det inte bättre så blir det vetrinären, hoppas allt är OK med min lilla kisse.

• Minelli

Jag hade två katter som vi trodde kom bra överens, dom lekte och sov alltid tillsammans. Men den ena katten spydde varannan dag och började tillslut kissa inomhus.
    Vi provade att sära på katterna, min föräldrar fick ta den ena och vi tog den som kräktes.
    Det visade sig att den ena katten som kräktes så mkt var stressad av den andra.
    Så vi blev ju tvungna att omplacera den ena, som dessutom passade bättre som utekatt.
    Vi har idag kvar den katten som mådde så dåligt, och nu kräks han bara av gräs och hårbollar och han har inte kissat inne en enda gång.
    Katter är väldigt psykiskt känsliga, kanske är något som stressar eller upprör?

• Elina87

Minelli: våra katter är syskon och har alltid sett ut att komma väldigt bra överens, dom har busat med varandra och sovit med varandra ja till och med gått på toa med varandra så länge båda rymdes i kattlådan så jag vet inte. Den Zelda (den som inte spyr) kan inte motstå prassel eller ljud över huvud taget och ligger hon och sover och man råkar prassla med ett papper så flyger hon upp och vill busa, Molly den andra katten alltså tycker också om prassel men kan slappna av lite bättre, hon ligger gärna på mina axlar och tuggar mig i håret och sover uppe vid ansiktet på min pojkvän om kvällarna så ja det kan ju vara så att den andra stressar upp henna ibland.
    Men så vill vi ju inte det ska vara vill ju ha båda änglarna kvar.

• Minelli

Våra katter var också syskon från samma kull. Den ena var lite mer sprallig och studsade runt så fort något eller någon rörde på sig. Bobo, som vi har kvar nu var lugnare och behövde nog få vara ifred mer. Så är det ibland tyvärr.

Men det kan inte vara nån blomam hon tuggar på eller så? Finns ju växter som är giftiga för katter.
    Kan vara maten - mat med mkt färgämnen kan framkalla allergi hos vissa djur.

• Elina87

hmmm låter ju precis som våra katter, men hoppas det inte är så iaf.

Vi ska prova att byta ut kattmaten och se om det blir bättre, jag vet inte riktigt vad dom är och tuggar på om dagarna när jag är i skolan det enda jag vet är toalettpapper:S
    kan kanske äta lite blommor och dricka lite duschvatten och sånt också men sen vet jag inte mer.

• Minelli

Okej, men prova du med maten först. Kanske bara ge torrfoder ett tag?

Svar på tråden katt som spyr.