• Anonym (Sjukskrivning)

Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?

Om man får ett lpt, kan man då bli tvingad till att bli sjukskriven? Jag fattar att det innebära att man får tvångsvård och måste vara inlagd, men om det inte finns några praktiska hinder att jobba även under de förhållandena kan man då ändå bli tvingad till att sjukskriva sig? Nån som vet??

• Svar på tråden Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?
  • Anonym (c)
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 15:54:34 följande:
    ÖPT är dock något annat. 
    Ja, det har du rätt i, men det är fortfarande tvångsvård, och det ansöks om i förvaltningsrätten.
  • Anonym (f)

Just det där med laptop och sladdar kan ställa till det men jag ser inte hinder för deltid då man får ju ladda upp sina enheter och kan ha flera. Om det inte bedöms vara försämrande.

• Anonym (Eva)

Jag hade mobil och laddare med sladd när jag var inlagd på psykiatrisk avdelning och vårdades under LPT. Jag hade semester då och det var ingen som ens nämnde nåt om sjukskrivning.

I de fall där patienten inte tillåts ha laddare med sladd till mobil eller dator så brukar personalen kunna ladda dessa åt patienten vid behov. 

Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 15:54:10 följande:
    Sladd nej, men laptop kan man få ha. 

Man kan vara frisk nog att jobba men ändå en fara för sif själv och då få LPT. 

Har haft några sådana fall. Inte speciellt vanliga, men de existerar. 
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Eva) skrev 2025-01-29 18:27:36 följande:

Jag hade mobil och laddare med sladd när jag var inlagd på psykiatrisk avdelning och vårdades under LPT. Jag hade semester då och det var ingen som ens nämnde nåt om sjukskrivning.

I de fall där patienten inte tillåts ha laddare med sladd till mobil eller dator så brukar personalen kunna ladda dessa åt patienten vid behov. 

Vi brukar inte tillåta sladd och laddar, men självklart hjälper vi med att ladda vid behov. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 18:39:11 följande:
    Vi brukar inte tillåta sladd och laddar, men självklart hjälper vi med att ladda vid behov. 
    Det var ju det jag skrev? 
  • Anonym (Bippo)
    Fjäril kär skrev 2025-01-29 15:03:01 följande:
    Nej. 

Bedöms du som en fara för dig själv och andra kommer du givetvis inte att kunna få ta med dig en laptop med sladd etc med risk för att just ?unna skada dig själv eller andra.

Är du så frisk för att jobba behöver du troligtvis inte LPT 

Men folk med icke sjukdomsinsikt brukar kunna hävda att dom minsann kan sköta egen firma , jobba 8 timmar och kunna göra lite som dom vill fast dom kanske får LPT pga stark psykos och inte ens ska vara i närheten av sin mobil. 
    Det här stämmer helt enkelt inte. Jag har varit lpt:ad 5ggr; endast en av gångerna fick jag nej till att jobba under inläggningen för att just den gången var jag i så dåligt fysiskt skick att de bedömde att jag inte hade energin som krävdes.
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 14:52:31 följande:
    Nja, det innebär snarare att man är en fara för sig själv och andra, och vägrar motta vård/behandling.
    Man blir inlagt och bli övervakad för att inte skada sig själv.

Men man är inte i behov av vård 24/7, så har man distans jobb och kan jobba via en laptop så kan man absolut jobba trots att man är inlagt med lpt. 
    Exakt så här är det.
  • Anonym (Sjukskrivning)

Tack alla som svarat!! Det känns ju hoppfullt ändå!

Anonym (J) skrev 2025-01-29 15:55:55 följande:

Ja du behöver vara sjukskriven men vad är fel med det? Varför undrar du? 

Njae, alltså - det verkar ju som skönt är som att jag inte (nödvändigtvis) behöver det 😊 Konstig fråga dock: "vad är fel med det" - det är väl ganska självklart att man inte vill bli sjukskriven om man är fullt arbetsför? Anledningen är alltså att jag vill fortsätta jobba, precis (tar jag för givet!) som vem som helst som är arbetsför.
  • Anonym (M)

Sjukskrivning får du ansöka om själv om du vill ha det. Sjukanmäler du dig inte så kan jag inte se hur du skulle kunna bli sjukskriven.

• Anonym (Eva)
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 17:25:05 följande:

Sjukskrivning får du ansöka om själv om du vill ha det. Sjukanmäler du dig inte så kan jag inte se hur du skulle kunna bli sjukskriven.

Exakt. Det var ingen som nämnde ett ord om nån sjukskrivning eller ens frågade mig hur jag skulle lösa jobbsituationen (eller ekonomin heller för den delen) när jag var tvångsinlagd (och fysiskt och praktiskt hindrad från att gå till jobbet). Inte ett ord om detta. Så jag antar att ingen brydde sig. 
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 18:39:11 följande:

Du som är en sån expert kanske vill kommentera frågan om sjukskrivning? Eller det kanske inte roar dig lika mycket? 
  • Anonym (Kl)

Arbetsgivaren kan inte tvinga dig, nej. 

Svar på tråden Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?