• Anonym (SaraM)

Gåva

Min farfar gav min syster en gåva värd 80.000. vi är två barnbarn till och han sa att han skulle ?kompensera? oss övriga två. Nu har tiden gått och det har bara tystats ner och ?runnit Ut i sanden? ingen talar om det. Jag har inte bett min farfar om något för jag tycker inte om att be om någon kompensation. Samtidigt känns det inte helt rättvist att min syster fått 80.000 kr. Ingen av oss är speciellt rika och det är i min värld mycket pengar.
    ska jag bara strunta i detta trots att det stör mig? Ska jag be min farfar om något eller vad ska jag göra? Och hur skulle jag kunna säga det på ett sätt som inte är gnidigt 

• Svar på tråden Gåva
  • Anonym (A)
    Anonym (Samma) skrev 2025-01-29 22:10:07 följande:

Jag var med om något liknande. Min morfar betalde en utlandsresa till en kusin?Vi andra blev bjudna på en bulle och saft, typ. Men jag sa inget om det, utan lät det vara. 

Självklart får man bjuda vem man vill på en resa. 
  • FruTe
    Anonym (J) skrev 2025-01-30 18:41:48 följande:

Skulle ej sagt något. Låter girigt hur man än säger det. Han gör vad han vill med pengarna, man behöver ej dela lika som om ni vore 7 år gamla och den ena fick en godispåse

Fast nu är det ju inte en godispåse det handlar om utan 80000 kr. Mycket pengar. 
    Farfar gör givetvis som han vill och jag håller med om att det blir konstigt att fråga. Men jag förstår att TS tycker det känns orättvist. Som sagt, det är mycket pengar.
  • Anonym (Flfk)

Ville han det får man väl bara acceptera det

• Anonym (Flfk)
    Anonym (Samma) skrev 2025-01-29 22:24:58 följande:
    Ja, jag tänker som dig. Hade aldrig velat göra skillnad på barn eller barnbarn. Men jag vet faktiskt inte hur han tänkte just då. Han var väldigt fin och snäll annars. Så det blev väl bara fel.
    Säger inte att det är så i ts fall. Men de kanske har varit närmre? Hon kanske har gjort mer? Vissa bor ju miljoner mil ifrån, sen gör en allt. 
  • NinniQX

Har din syster eller farfar sagt varför hon har fått pengarna? Finns det papper på det? Men svar på din fråga så ja det kommer låta girigt oavsett hur du säger det på. Men samtidigt så har han ju sagt att han ska kompensera det. Antingen säger du bara rakt ut hur det gick med kompensationen eller så låter du det vara. För som sagt, det finns inget bra sätt att fråga utan att låta girig. 

• Ikaros12

Ett sätt att prata med honom på är att ta upp det utifrån hans perspektiv. Han kanske har jättedåligt samvete för att han inte har gjort som han lovat. försök att möta honom där istället för utifrån dina känslor. Fråga om han tänker något på det eftersom han inte nämnt det på länge. Att du bara vill veta hur han tänker. Att du är nyfiken samtidigt som att du inte vill han ska må dåligt eller att det ska påverka eran relation negativ.

• Anonym (J)
    FruTe skrev 2025-01-30 19:42:27 följande:
    Fast nu är det ju inte en godispåse det handlar om utan 80000 kr. Mycket pengar. 
    Farfar gör givetvis som han vill och jag håller med om att det blir konstigt att fråga. Men jag förstår att TS tycker det känns orättvist. Som sagt, det är mycket pengar.
    Han kanske ej har råd att ge bort mer dock om han redan ger bort 80.000
  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2025-01-30 20:49:47 följande:
    Han kanske ej har råd att ge bort mer dock om han redan ger bort 80.000
    Man har också valet att dela upp 80 000 på alla barnbarnen
  • Anonym (S.Uc.K.)
    Anonym skrev 2025-01-30 21:23:47 följande:
    Man har också valet att dela upp 80 000 på alla barnbarnen
    Fast nu gav han inte bort 80 000 kr, utan en gåva till det värdet. Lite svårt att dela upp en gåva.
  • Anonym (SaraM)

Vi är nära, min syster är inte närmare min farfar än Vad jag är. Han har varit som vår extrapappa i våra liv. Han vill själv inte göra olika på oss. Han sa när min syster fick gåvan att han absolut vill vara rättvis och ska kompensera oss andra två barnbarn. Att systern fick gåvan vid det tillfället var mer att det var smidigare just då för honom då hon bor närmare. gåvan är en bil som hon nu har sålt. 

dock är han gammal och börjar bli dement och kanske rent praktiskt inte vet hur han ska göra detta. Då kan det lätt rinna ut i sanden. Vi har en bra relation idag jag och farfar och jag har inte lagt någon värdering i att min syster fick gåvan. Jag sa mest, vad skönt att du är nöjd med det. 

Svar på tråden Gåva