• Anonym (SaraM)

Gåva

Min farfar gav min syster en gåva värd 80.000. vi är två barnbarn till och han sa att han skulle ?kompensera? oss övriga två. Nu har tiden gått och det har bara tystats ner och ?runnit Ut i sanden? ingen talar om det. Jag har inte bett min farfar om något för jag tycker inte om att be om någon kompensation. Samtidigt känns det inte helt rättvist att min syster fått 80.000 kr. Ingen av oss är speciellt rika och det är i min värld mycket pengar.
    ska jag bara strunta i detta trots att det stör mig? Ska jag be min farfar om något eller vad ska jag göra? Och hur skulle jag kunna säga det på ett sätt som inte är gnidigt 

• Svar på tråden Gåva
  • Anonym (S.Uc.K.)
    Anonym (SaraM) skrev 2025-01-31 11:00:26 följande:

Vi är nära, min syster är inte närmare min farfar än Vad jag är. Han har varit som vår extrapappa i våra liv. Han vill själv inte göra olika på oss. Han sa när min syster fick gåvan att han absolut vill vara rättvis och ska kompensera oss andra två barnbarn. Att systern fick gåvan vid det tillfället var mer att det var smidigare just då för honom då hon bor närmare. gåvan är en bil som hon nu har sålt. 

dock är han gammal och börjar bli dement och kanske rent praktiskt inte vet hur han ska göra detta. Då kan det lätt rinna ut i sanden. Vi har en bra relation idag jag och farfar och jag har inte lagt någon värdering i att min syster fick gåvan. Jag sa mest, vad skönt att du är nöjd med det. 

Så varför frågar du om du "be om något"?
  • Anonym (Hans pengar)

Han får göra vad han vill med sina pengar även om jag förstår att det kan kännas orättvist. Var din syster i stort behov av en bil ville han antagligen vara snäll och hjälpa till. Att då tvingas kompensera samma summa till er andra känns helt fel i min bok. Släpp det och njut av den tid som är kvar med din farfar istället!

Det här har inget med ts fråga att göra egentligen men fan vad jag tycker det är irriterande med folk som blir sura över att deras föräldrar "slösar" bort deras arv. Det är inte era pengar, de har rätt att göra precis vad de vill med dem när de lever och det finns ingen som helst anledning att snåla och spara för att barnen ska få ett fett arv. Låt föräldrarna leva livet och ha kul så länge de finns kvar - det som blir över blir över men gå inte och räkna  pengar som inte är era i förtid. Sådär då fick jag det sagt oxå

• Anonym

Farfar gör såklart vad han vill med sina saker och pengar. Han behöver inte förklara sig, kompensera någon elelr skriva något papper.

Men man borde förstå att det påverkar ens relationer. De andra barnbarnen tycker det är orättvist. Man kan om man vill sälja en ägodel och låta barnbarnen dela på pengarna. Det är inte omöjligt att dela upp även om det är en sak. Nu skriver ts att systern sålde bilen. Så det verkar inte som systern var tvungen att ha bil. 

Men juridiskt gör farfar inget fel.

• Blomsterfia

Ingen verkar ju kunna juridik i den här tråden så jag hjälper dig. Om en bröstarvinge (din syster) får en gåva (80 000 kr), är huvudregeln att gåvan ska ses som förskott på arv. Din syster kommer då få mindre när arvet fördelas ut. Din arvslott kommer bli större och din systers kommer bli mindre. 

• Anonym (Barnbarn)
    Blomsterfia skrev 2025-03-02 22:42:11 följande:

Ingen verkar ju kunna juridik i den här tråden så jag hjälper dig. Om en bröstarvinge (din syster) får en gåva (80 000 kr), är huvudregeln att gåvan ska ses som förskott på arv. Din syster kommer då få mindre när arvet fördelas ut. Din arvslott kommer bli större och din systers kommer bli mindre. 

Räknas barnbarn som bröstarvingar?
    Har kanske missat att TS pappa gått bort, har han det så
    är ju barnbarn bröstarvingar(om jag minns rätt) men annars räknas de inte dit om pappan lever 
  • burleskburkläsk

Man får lov att ha favoriter, sen är det ju hans pengar.
    Om ingen påminner honom om det där med kompensation så blir det inget, tror han har glömt det.
    Han har inte hängt upp livet på detta som vissa andra och därav har det runnit ut i sanden.

• Blomsterfia
    Anonym (Barnbarn) skrev 2025-03-02 23:07:39 följande:
    Räknas barnbarn som bröstarvingar?
    Har kanske missat att TS pappa gått bort, har han det så
    är ju barnbarn bröstarvingar(om jag minns rätt) men annars räknas de inte dit om pappan lever 
    Ja, barnbarn räknas som bröstarvingar. Spelar ingen roll om pappan lever eller inte, det räknas som förskott på arv. Dem ärver inte pengarna på direkten men TS kommer få ut sina 80 000 kr.
  • burleskburkläsk
    Blomsterfia skrev 2025-03-02 23:32:00 följande:
    Ja, barnbarn räknas som bröstarvingar. Spelar ingen roll om pappan lever eller inte, det räknas som förskott på arv. Dem ärver inte pengarna på direkten men TS kommer få ut sina 80 000 kr.
    Även om där inte skulle vara några pengar kvar?
  • Anonym (Barnbarn)

Är du riktigt hundra på det?
    Får upp detta när jag googlade 

Enligt 6 kap. 1 § ÄB gäller presumtionen endast för just bröstarvingar. Gåvor till någon annan än bröstarvingen, exempelvis om din mamma ger en gåva till sitt barnbarn, presumeras inte vara förskott på arv. Om arvlåtaren skulle vilja att gåvan räknades som arv kan man skriva det i ett gåvobrev, men det finns alltså inte en sådan presumtion om att gåvan till barnbarnet är ett förskott på arv.

• Anonym (Farmor)
    Det stämmer inte. 
    Dålig stil att sitta och "kunna" och presentera felaktig "fakta".
  • Egon den stora
    Det enda du visar är att man inte ska ställa juridiska frågor på ett anonymt forum.  
    Säkert jättekul att lura folk,  men inte speciellt snällt.
  • Egon den stora

Farfar vill ge ett barnbarn en gåva, men inte dom andra. Det är hans val och inget du kan göra något åt. Nu är det ju som det är och att börja tjata om det gör inte saken bättre. 

• Egon den stora
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 23:53:44 följande:
    Inte alls oavsett hur mycket pengar som finns.  Hon dummar sig bara för att skapa debatt. 
  • Anonym (?)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 23:53:44 följande:
    Nu blir det lite ot men
    Det finns en tidsgräns när en gåva inte längre räknas som förskott på arv

Om en gåva är ett förskott på arv och det inkränker på laglotten för en annan bröstarvinge samt inga pengar kvar i dödsboet kan man ställa ett efterkrav på den som fått gåvan. Dvs delar av gåvans värde ska lämnas tillbaka. 
Svar på tråden Gåva