• Anonym (Retur)

Borttappad retur. Vems ansvar och återbetalning?

Jag gjorde en reklamation på en vara till en nätbutik. Eftersom jag gärna ville ha varan, fick jag köpa den på nytt och ligger därför ute med dubbla kostnaden nu. Returen skickades med företagets returetikett som följde med leveransen.

Nu har PostNord tyvärr slarvat bort returen. Så vad gäller nu? Vem är ansvarig? Har jag fortfarande rätt att få tillbaka mina pengar från företaget? De har sett bilder på den skadade varan och godkänt returen. Pengarna skulle återbetalas när de fått varan tillbaka, men det lär ju inte hända nu?

• Svar på tråden Borttappad retur. Vems ansvar och återbetalning?
  • Anonym (Becka)

Jag vet inte vad lagen säger, men är företaget måna om sina kunder, och det är de flesta, så kommer de att återbetala dig oavsett. Alla indicier pekar ju dessutom på att du skött din bit som du ska och att det är Postnord som ställt till det.

• Anonym (Retur)
    Lynx123 skrev 2025-01-31 07:44:14 följande:

Fick du inget kvitto på returen från PostNord?

Jodå, det är via kvitto och spårningslänk vi lyckats spåra paketet till Malmö, där det sen försvunnit. 
  • Lynx123
    Anonym (Retur) skrev 2025-01-31 07:46:56 följande:
    Jodå, det är via kvitto och spårningslänk vi lyckats spåra paketet till Malmö, där det sen försvunnit. 
    Då tror jag inte att du är betalningsskyldig.
  • Anonym (Retur)
    Lynx123 skrev 2025-01-31 07:52:24 följande:
    Då tror jag inte att du är betalningsskyldig.
    Det vill säga, företaget betalar tillbaka trots att de inte får tillbaka varan?
  • Anonym (Becka)

Hur länge är det sedan paketet försvann förresten? 

Jag var nyligen med om att paket dröjde i två veckor, men när jag kontaktade postnord så lyckades de leta upp det och leverera det.

• Anonym (Retur)
    Anonym (Becka) skrev 2025-01-31 08:24:08 följande:

Hur länge är det sedan paketet försvann förresten? 

Jag var nyligen med om att paket dröjde i två veckor, men när jag kontaktade postnord så lyckades de leta upp det och leverera det.

Åtta dagar idag. Jag pratade med posten igår, som sa att de inte kan hitta det. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Retur) skrev 2025-01-31 07:46:56 följande:
    Då är det företagets ansvar. De kan göra en reklamation hos PostNord 
  • Anonym (Retur)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 08:36:01 följande:
    Tack, då vet jag. Jag har nu i efterhand förstått att de är lite struliga, så det här ska bli extra "spännande"...
  • Anonym (G)

Seriösa företag ersätter dig så länge du kan bevisa att du har skickat returen. 

Jag jobbade med kundtjänst på ett klädföretag , vi återbetalade alltid borttappade paket.

Det är inte värt att förlora kunder på grund av detta även om det är inte företagets fel.

Hos oss väntade vi 14 dagar , ibland dyker paketet upp.

Anonym (B) skrev 2025-01-31 08:36:01 följande:

De gör större företag sällan...
    Inte värt att anställa extra folk att jaga Postnord för returnerade kläder.
    Kanske någon med en liten egen butik.
    ;) 

Men kunden brukar få pengarna tillbaka.
Svar på tråden Borttappad retur. Vems ansvar och återbetalning?