Inlägg från: Anonym (möja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (möja)

Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf

Anonym (.) skrev 2025-01-31 09:13:40 följande:
    Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf

Jag skall äntligen träffa en psykolog. För en utredning för autism/ADHD/NPF.

Jag har länge haft misstanke om ADHD och autism. Jag skall äntligen utredas.

Jag vet ingenting i förväg. Är det någon som kan förklara vad som kommer ske?

Jag är rädd för att när det kommer till frågan: ''Berätta om ditt liv'', så kommer jag få ''Blackout'' och inte ''veta någonting'' om mitt liv.

För att ställa just de diagnoserna så gör man en hel del tester, alltså strukturerade tester där man fyller i svar på specifika frågor.

Sen tillkommer säkert en massa frågor om hur sitt liv varit, med fokus på situationer som kanske tyder på att du har svårigheter inom NPF. Även där är det nog lite riktade frågor, i synnerhet om du har svårt att redogöra för det i stort. 

Om du vill så kan du ju förbereda dig genom att tänka igenom innan vad du skulle kunna berätta om. Både allmänt, som familjesituation, skolgång osv men även specifikt som hur det fungerande socialt, om du hade specifika svårigheter inom nåt område.

Utredaren är säkert också van att ställa frågorna på ett sätt som gör det möjligt för dig att svara. 
  • Anonym (möja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 09:42:13 följande:
    Okej, det fick inte jag göra. Fick fylla i en massa papper, sitta med en psykolog som ställde massa frågor osv. 

Gjorde ändå en stor utredning. Där man kollade både ADHD, autism, personlighetsstörningar osv 
    Fylla i en massa papper är väl just dessa tester? 

Men om det var ett bredare fokus så gjorde man kanske inte alla tester inom alla områden. Det är ju detta som blir lite faran med dessa diagnoser, om de inte görs på liknande sätt så kan man inte säga exakt vad som är diagnosen. 
  • Anonym (möja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 09:44:21 följande:

Fast det kanske är det du menar. Men vissa pratar om koncentrationstest osv. Det menar jag att jag inte fick göra. Kanske är det olika. 

Men om man skriver ner svar på frågor i förväg så blir det ju att ts läser istället för att prata med personen. Blir ju svårt för dem då att bedöma om de ska kolla henne/honom även i hur man berättar och hur man beter sig. 

Det var väl främst gällande levnadsberättelsen som hon föreslogs skriva ned saker, ifall det känns som att hon inte skulle kunna berätta annars, utan tappa tråden och glömma allt. 

Här är det som normalt ska ingå i en NPF-utredning:

Följande moment ingår i utredningen:

Utvecklingsanamnes med förälder/föräldrar/nära anhörig, vilket är en djupgående intervju tillsammans med psykologen om den person som ska utredas. Intervjun handlar om utveckling, fungerande i vardagslivet samt styrkor och svårigheter från födelse till idag. 

Psykologiska test anpassade efter frågeställning. Till exempel kognitiva tester av hjärnans förmågor såsom problemlösning, minnesfunktioner, koncentrationsförmåga etc.

Fördjupad intervju med psykolog innehållande levnadsbeskrivning, symtombild, funktionsnivå och strukturerad diagnostisk intervju anpassad efter frågeställning.

Vid utredning av barn görs en telefonintervju med en aktuell eller tidigare lärare på skola/förskola om barnets/ungdomens fungerande i skolmiljö.

En läkarundersökning med fokus på neurologi och motorik görs.

Ifyllnad av skattningsformulär med frågor om beteenden som belyser utredningens frågeställning.
  • Anonym (möja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 11:57:48 följande:
    Ja men jag har gjort en bred utredning och där var inga testet med. Kanske är olika i olika regioner då, eller individuellt. Jag vet inte.
    Det låter väldigt märkligt, och inte professionellt genomfört i så fall. Såklart ska det inte vara olika i olika regioner eller individuellt, då tappar man ju all patientsäkerhet och diagnosen blir ju helt omöjlig att sätta.

Vad gjorde du för utredning i så fall? Hur gick det till?
Svar på tråden Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf