Anonym (omra) skrev 2025-01-31 14:55:38 följande:
Och det bör man ju kunna lösa utan att stänga ner hela verksamheten. Inte minst borde man kunna ta in vikarier. Men det är en resursfråga, och förskolan är sorgligt underfinansierad.
Så man ser det väl som enklare att skuldbelägga föräldrarna till att ha barnen hemma istället för att behöva lägga pengar på mer personal eller vikarier.
Det är ingen i den här tråden som skuldbelägger föräldrar.
Och aldrig någonsin varit tal om att stänga ner helt. Utan det som uttrycks är ifrågasättanden. Jag har uppfattat att förskolan vill testa en grej och att de sen ska utvärdera det. I sin utvärdering kan man förutsätta att de också tar med eventuell input de fått av föräldrar, inte bara hur mötet funkat för dem. Det gör en seriös verksamhet.
Det brukar också erbjudas omsorg, om än kanske inte av kända pedagoger. Men det motsätter man sig också rutinmässigt med kommentarer som att mitt barn inte ska vistas med okända.
Men okej, om inga barn någonsin ska få tas om hand av vikarier. Då spelar det ingen roll om resurser och vikarier finns - jag vill inte att mitt barn sköts av sådana oavsett. Med den inställningen blir det svårt för en förskola att vara attraktiv arbetsgivare eftersom det då inte kommer att ske något arbete som stärker arbetsmiljön, som arbetar strategiskt med kvalitet eller liknande utan pedagogerna ska vara i kärnverksamheten alltid?
Eller är det tänkt att de ska uppbringa någon slags magisk energi klockan 16 när barnen börjar gå hem och sitta med det sen eftermiddag?
Då förstår jag att det är svårt att locka pedagoger. För annars måste bemanningen få vara sådan att en eller ett par personal kan gå undan och sitta med planering, uppföljning, kvalitetsarbete eller vad det nu må vara på tid som man kanske själv också skulle önska. Såsom förmiddag eller direkt efter lunch. Det blir liksom inte attraktivt.