Loket levde i ensamhet
...enligt Lasse Kroner
https://www.expressen.se/noje/leif-loket-olssons-liv-i-ensamhet-sista-tiden-/
Är avsaknad av fru och barn samma sak som ensamhet? Han verkade ha en del polare och aktiviteter.
Vad tycker du?
...enligt Lasse Kroner
https://www.expressen.se/noje/leif-loket-olssons-liv-i-ensamhet-sista-tiden-/
Är avsaknad av fru och barn samma sak som ensamhet? Han verkade ha en del polare och aktiviteter.
Vad tycker du?
typ 70% av Sveriges befolkning är ensamma skulle jag tro
Mycket onödigt uttalat av Lasse.
Har man sällskap av andra så är man inte ensam oavsett om det är fru, barn, kompisar eller andra.
Efter vad jag har förstått var Lokets ensamhet självvald, i så motto att han valde bort egen familj. Att han på ålderns höst blev mer och mer ensam är inte konstigt eftersom vänner och bekanta föll av en efter en.
Det är inte ovanligt att någon som kommit upp i åren börjar känna det som om de blir ensamma kvar. Det är svårare att skapa nya kontakter när man blir äldre.
Jag tror att det var detta Lasse menade.
Lasse Kroner får det att låta som att Loket dog under tragiska, ensamma förhållanden. Jag undrar om Loket själv skulle uppfatta det på det sättet.
Fast du står ju tydligt sista tiden i hans liv om man läser vad som står.
Man kan känna sig ensam även om man har både partner, barn och många vänner. Och vad Lasse vet eller inte kan vi inte veta, de kanske hade haft öppenhjärtiga samtal eller så var det något han bara såg ändå utifrån saker som Loket hade sagt, eller så gissade han bara.
Vad jag läste hade han väl uttryckt på äldre dar att han lite kunde ångra beslutet att inte ha skaffat barn? Det kan ju smyga sig in i hur man upplever livet med om såna funderingar tar sig in.
Så kan det vara. Men vill man träffa någon så är inte isolering en lösning. Tvärtom, att leva ensam och bara fokusera på att hitta en kärlekspartner är nära nog dödsdömt.
Ska man då leva ensam resten av livet om man inte hittar någon?
De flesta klarar av att längta efter en kärleksrelation och ändå ha kontakt med andra som redan har en, såsom familj och vänner. De har ingen offerkofta på sig. Och jag tror faktiskt de mår bättre än de som lever isolerat.
Men de som inte hittar någon de har ofta problem med sociala kontakter överlag.
Folk säger så mycket dumt. Oavsett om Leif var ensam så säger man inte det i media, man gör istället något åt det och bjuder hem vederbärande vid något tillfälle om man upplever detta.
Jag kan förstå det om man är ute efter att synliggöra ensamhet i samhället och försöka göra något åt det, men att bara konstatera detta i media verkar mer vara ett sätt att säga att han var ensam, det är inte jag.
Håll isär saker
Ensamhet = avsaknad av relationer (självvald eller inte)
avsaknad av kärleksrelation = avsaknad av kärleksrelation. (Självvald eller inte)
Känsla av ensamhet = kan vara avsaknad av relationer, eller en självvalt scenario som bygger på offermentaliteten. T ex att man väljer bort vänskapsrelationer för att de inte duger, då är man inget offer längre. Här behöver ansvarstagandet för en själv ta över.
Sen har vi depression, offermentalitet, projicerande. Det är helt andra saker. Jag tror att Lasse projicerade sina egna missuppfattningar om vad ensamhet egentligen är. Troligen för att lindra sitt eget dåliga samvete över vänskapen med Loket. Helt plötsligt så blev det "för jäkligt" men vem är det han riktar skulden på? Vem är ansvarig? Tycker det är ganska uppenbart att det är de förmodade kvinnorna som inte fanns vid Lokets sida.